Als ondernemer starten door een dhz-winkel over te nemen. Dat is uitdagend in deze tijd. MIX sprak vier jonge ondernemers die recent eigenaar zijn geworden van een Hubo-winkel. Welke uitdagingen hebben zij en wat drijft deze ondernemers?
In 2023 namen Bennet Passenier en Pieter Corbijn de Hubo in Serooskerke over van Jacob en Marinus Passenier. Beide werkten daarvoor al jarenlang in het familiebedrijf. Bennet: “Zij laten ons onze eigen gang gaan. Dat bewonder ik, want met pensioen gaan was best een grote stap voor ze.”
Toen Pieter zo’n twaalf jaar geleden vakantiewerk zocht, liep hij de Hubo in Serooskerke binnen. “Ik kon meteen beginnen en draaide mee in de winkel, van de kassa tot het zaagwerk. Toen ik de vraag kreeg of ik in vaste dienst wilde komen heb ik dat gedaan. Eén dag in de week ging ik naar school, om mijn HBO-studie commerciële economie af te ronden. Ik kreeg de kans door te groeien binnen het bedrijf en ben niet meer weggegaan. Ik werkte hier vier jaar toen Bennet begon.” Bennet is de zoon van Jacob Passenier, die samen met zijn broer Marinus de winkel decennialang succesvol draaide. Hij vertelt dat hij nooit interesse in de winkel heeft gehad en dat hij zich er ook nooit mee bemoeid heeft. “Ik werkte hiervoor bij een bank, maar daar liep ik soms tegen een muur op. Tussen vier muren, veel cijfers en weinig persoonlijk contact. Mijn vader stelde voor om eens mee te lopen in de winkel. Dat leek me wel wat, maar ik had geen ervaring. Ik ben echt onderaan begonnen, ik kon niets. Ik heb veel geleerd van mijn collega’s.”
Pieter en Bennet vullen elkaar goed aan. Ze hebben ieder hun eigen taken en verantwoordelijkheden, waarbij Bennet zich focust op de winkelvloer, terwijl Pieter zich bezighoudt met de montagedienst. Deze taakverdeling zorgt ervoor dat ze hun eigen werk kunnen doen, maar toch samen kunnen sparren en beslissingen nemen. Pieter: “Ik ben blij dat we met zijn tweeën zijn. Als je het in je eentje doet, ben je nooit echt vrij. Ik hoef niet elke dag in de winkel te zijn, we wisselen af”.
“De Hubo is wat ons bindt, we hebben elkaar hier leren kennen. We zijn verschillend en daardoor past het zo goed. We denken hetzelfde over waar we naartoe willen met de winkel.”
De keuze om bij Hubo te blijven lag voor de hand, maar Bennet vertelt dat dit geen vooraf uitgemaakte zaak was. “We hebben samen eerst intensief overlegd wat voor type winkel we wilden hebben en wat daarbij de beste organisatie zou zijn. Onze visie op de markt was dat je óf een grootschalige, prijsgedreven winkel moet hebben óf dat je je op service richt. Het maatwerk en de montagedienst hadden we al in huis en daar zagen we nog volop kansen. Hubo sluit daar mooi op aan. Bovendien hebben we bij Hubo nog voldoende vrijheid om te kunnen ondernemen.”
Het overnametraject van het familiebedrijf verliep soepel. Een externe partij werd gevraagd om de waardering te doen, waarna beide partijen met de bank om tafel gingen. “Dat hadden ze nog niet vaak meegemaakt”, lacht Bennet. De overname werd beklonken, waarbij ze nog terug kunnen vallen op Jacob en Marinus. “Zij werken nog een aantal uren in de winkel en we kunnen terugvallen op hun kennis. Daarbij komt dat we vertrouwen hebben in alles wat we doen, dus dat geeft rust. Bovendien draaien we goed en dat geeft iedereen rust. De bedrijfsopvolging binnen de familie geeft ook een emotionele waardering”, legt Bennet uit.
Hoewel het er lang niet naar uitzag, werd Kevin Aerts vorig jaar mede-eigenaar van Hubo Haastrecht. Daarmee bleef het familiebedrijf behouden binnen de familie. “Het allermooiste is succes. Dat je iets verzonnen hebt en dat het goed uitpakt.”
“Als je voor een ander werkt, dan moet je ook dingen doen waar je niet altijd achterstaat. Terwijl ik graag de beweegreden van een beslissing wil weten”, zegt Kevin Aerts. In januari 2023 werd hij mede-eigenaar van de Hubo van zijn ouders. “Hoewel de winkel al vele generaties van de familie is, heb ik nooit het idee gehad om deze over te nemen. Ik heb er wel een tijd parttime gewerkt, maar in de afgelopen jaren heb ik een aantal andere banen gehad, waaronder in de e-commerce en bij een adviesbureau. Toen de coronaperiode kwam, wilde ik mijn vader ontzien zodat hij het wat rustiger aan kon gaan doen.” Lachend zegt hij: “Dat is een beetje uit de hand gelopen en ben ik uiteindelijk toch in de zaak gestapt.”
Toen Kevin zijn interesse om de winkel over te nemen concreter werd, was het plan in eerste instantie om dat samen met zijn broer te doen. “Hij werkte al in de winkel, maar zag daarvan af. Hij werkt hier trouwens nog steeds. Toen de toetreding door mij concreet werd, wilden we de winkel verbouwen. Zo kon ik er gelijk een draai aan geven op mijn manier, mijn eigen winkel ervan maken. We hadden bijvoorbeeld nog geen maatwerkplein, die elementen stonden verspreid door de winkel. Dat maatwerkplein springt nu in het oog, we halen er goede resultaten mee. Mijn broer is daarvoor verantwoordelijk, hij regelt alles.”
“Het Hubo assortiment hebben we zoveel mogelijk doorgevoerd, waarbij we ook een huishoudelijk assortiment op de eerste verdieping hebben. Dat moeten we zelf doen, dat biedt Hubo niet. Het biedt ook voordelen: bij schurend assortiment profiteren we vaak van andere leveranciers. Dat is de vrijheid van ondernemen dat het zo leuk maakt. Het is leuk om te doen en om te zien dat het werkt.”
“Naast het schaalvoordeel regelt Hubo de inkoop, marketing en ICT voor mij. Dat is fijn ondernemen.”
Voor de bedrijfstoetreding van de winkel werd een adviseur in de arm genomen. Ook de boekhouder speelde een rol. “We zijn met drie broers, dus moesten we veel zaken bespreken. Niet alleen welke rechtsvorm het handigst is, maar ook zaken als aandelen en eigenaarschap, ook van het vastgoed. Hoewel we lang daarover hebben gesproken, waren de meningsverschillen op detailniveau.” Aerts en zijn ouders kozen voor een ingroeiregeling, waardoor Kevin niet naar de bank hoefde. “Mijn ouders maken het mogelijk om het bedrijf binnen de familie te houden.”
Wat betreft de keuze voor Hubo? “Ik heb mij niet georiënteerd op ander formules. Ik geloof in het concept, zeker hoe dat de laatste jaren ontwikkeld is”, legt Kevin Aerts uit. Hij had veel steun aan Hubo tijdens de verbouwing, met de schappenplannen en de afspraken met leveranciers. “Ik kreeg veel adviezen en hulp, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen. Wij zijn verantwoordelijk voor de winkel.” Tijdens de toetreding had Kevin ook ondersteuning van een Hubo-adviseur – die daar zelf ervaring mee had. “Hubo is een grote club die veel zaken voor je regelt. Naast het schaalvoordeel regelen zij de inkoop, marketing en ICT voor je. Dat is fijn ondernemen. Hubo is voor zelfstandig ondernemers, je hebt namelijk veel vrijheid om zelf te ondernemen.”
Een eigen onderneming. Die ambitie heeft Klaas Jan de Graaf niet altijd gehad. Toch kwam het op zijn pad om de Hubo, waar hij bedrijfsleider was, over te nemen. “Naast de vrijheid is het vooral de afwisseling die mij aanspreekt.”
“De ambitie om deze Hubo over te nemen? Die was er bij mij eerlijk gezegd niet altijd. Dat is langzaam gegroeid. Maar als bedrijfsleider kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheden en op sommige zaken wilde ik mijn eigen stempel drukken. En hoewel het goed ging, was ik met sommige beslissingen toch afhankelijk van de eigenaar: kan het wel en mag het wel?”
“Wat Hubo heel goed doet is het maatwerk en het ontzorgen van klanten.”
Klaas Jan de Graaf was 17 jaar bij Hubo Bunschoten in dienst toen hij een balletje opgooide naar de vorige eigenaar, Erik Melis. “Ik vertelde hem over mijn ambities en gaf aan dat wanneer één van zijn kinderen het bedrijf niet over wilde nemen, dat ik dat graag wilde doen. Hij reageerde positief op mijn aanbod, zag het wel zitten. Bovendien wist ik waar ik aan begon, want wat Hubo heel goed doet is vooral het maatwerk en het ontzorgen van klanten. Mijn generatie kan namelijk zelf niet veel, dat wordt steeds minder. Of ze hebben de tijd er niet voor.”
De ondersteuning bij de overname vanuit Hubo was zeer beperkt, vanwege de nieuwe franchisewet. Die stelt dat de franchisegever er niet tussen mag komen. “Dat snap ik wel, anders zouden ze van twee walletjes kunnen eten. Dat zat mij soms wel in de weg, want nu moest ik veel zelf regelen”, zegt Klaas Jan de Graaf. Toch verliep de overdracht voorspoedig, ook dankzij een tussenpersoon met een financiële achtergrond. “Hij heeft het voor ons beide geregeld. Trouwens, mijn vorige werkgever werkt steeds nog steeds bij ons. Hij springt nu nog twee dagen bij, aan het eind van dit jaar stopt ‘ie. Hij werkt nog mee in de winkel, terwijl zijn vrouw ons nog helpt bij de administratie.”
De financiering werd een gestapelde variant, waarbij een deel achtergesteld is. Samen met de bank, eigen inbreng en een deel met zijn ouders kwam die rond. Zorgen daarover heeft hij niet. “Natuurlijk merk je het wel. Het is leuk als het goed gaat, maar hoe gaat het als het ooit minder gaat? Dat kan ik gelukkig goed achter me laten. Dat moet je kunnen, anders word je geleefd.”
Voorheen werkte Klaas Jan de Graaf vooral in de meet- en montagedienst, nu is hij vooral in de winkel te vinden. “Dat monteren gaat niet meer. Het was wel even schakelen als je altijd een collega bent geweest en ineens de baas bent. Ik heb nu meer verantwoordelijkheid. Dat is het prijskaartje van de vrijheid. Die vrijheid vind ik heel belangrijk: je kunt zelf beslissen wat je doet en je kunt je eigen ideeën leven inblazen. Maar tegelijkertijd ben ik die ook kwijt door de openingstijden van de winkel.” Terugkijkend zegt hij: “je weet waar je ‘ja’ op zegt, maar je kunt het vooraf nooit verzinnen. Je denkt er 24 uur aan, maar in de praktijk valt het mee. Of het mijn altijd mijn droom is geweest? Nee, ik ben altijd zoekende geweest en dit kwam zo op m’n pad. Naast de vrijheid is het vooral de afwisseling die mij aanspreekt.”
Het was voor Lisa Boonstra niet de vraag of, maar wanneer ze een eigen zaak zou beginnen. Dus toen haar partner René Feenstra het aanbod kreeg om de Hubo waar hij werkte over te nemen, was de beslissing snel gemaakt. “Lisa wilde eigenlijk iets in de horeca beginnen, terwijl ik wist: als ik iets wil beginnen, dan is het wel in deze branche.”
René werkte twee jaar bij Hubo Balk in de montagedienst, toen hij de vraag kreeg of hij wist dat de winkel te koop stond en of ‘dat niet iets voor hem was’. “Dat was in november 2023 en daar zijn we toen gelijk mee aan de slag gegaan”, herinnert hij zich nog goed. “Als ik iets wilde beginnen, dan is het wel in deze handel. Op mijn achttiende ben ik een tijdje zzp’er geweest in de installatietechniek, maar ik was toen nog jong. Ik had er een zooitje van gemaakt. Inmiddels ben ik een stuk volwassener geworden en hebben we twee kinderen.” Lisa Boonstra: “Een eigen bedrijf was altijd een wens van mij. Maar een bouwmarkt? Daar had ik nooit aan gedacht. Eerder aan een kledingwinkel of een horecazaak. Maar dit past beter in ons plaatje. De winkel gaat om 18u dicht en we hebben het nu zo geregeld dat René op vrijdag vrij is en ik op de zaterdag.”
“Mijn ouders zijn zelf ondernemer geweest en hebben ons plan vanaf het begin gesteund.”
René zijn moeder bracht het stel in contact met vrienden die hun hielpen bij de bedrijfsoverdracht. René Feenstra: “Wij wisten niet goed hoe we dit moesten aanvliegen. We kregen de namen van een aantal specialisten, waarna het is gaan rollen. Vooral Lisa’s moeder heeft in alle opzichten meegeholpen aan het realiseren van onze plannen. We beschikten we over een bedrijfsadviseur voor financieringen tijdens ons gesprek met de bank.” De bovenverdieping van het winkelpand wordt momenteel aan anderen verhuurd. “We hebben bij de huurders aangegeven dat wanneer deze eruit gaan, dat we als eerste geïnformeerd willen worden. Op dit moment willen we niet naar Balk verhuizen, maar misschien denken we daar straks anders over.”
“Nu we een aantal maanden draaien, kan ik zeggen dat we nooit het gevoel hebben dat we naar ons werk gaan”, zegt René Feenstra. “We hebben ‘ja’ gezegd tegen de voorkant, maar wisten niet wat de achterkant in zou houden. Het is een grote verandering, waarbij we nu heel veel aan het werk zijn. Dat moet ook in het begin. We gaan op dezelfde voet verder als de vorige eigenaren. Zij hebben een goed lopend bedrijf achtergelaten, de overname liep gemoedelijk: de vorige eigenaar wilde rust en een niet al te hoge huur. Bovendien doe ik de montage zelf, dus dat scheelt personeelskosten. Straks krijgen we een medewerker erbij voor de buitendienst, dan kan ik wat vaker in de winkel staan. Nu draaien Lisa en de medewerkers de winkel.”
Wat betreft hun keuze voor Hubo geven ze aan nooit een andere organisatie te hebben overwogen. “Zij hebben een rol gespeeld bij de overnamegesprekken, daar hebben we een goed gevoel bij gehad”, zegt René Feenstra. “Met hun adviseurs hebben we ook een goede klik, ze geven eerlijke antwoorden. Ook de reacties van onze klanten zijn heel positief, zowel op onze overname als het feit dat de winkel Hubo is gebleven. Dat leefde wel in het dorp. Nu ligt de focus voor ons eerst op de winkel, soms bouwen we een schap om. En Lisa is zich in de boekhouding aan het verdiepen. Het echte ondernemen? Dat komt later wel.”
Ook franchisenemer worden? Hubo.nl, info@hubo.nl, 06.30.48.33.40
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl