Wow Huub Terpstra en Frank Heus

Wow-factor: “Wees niet te bescheiden, laat zien wat je kunt”

Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kunnen opsteken. Dit keer spreekt hij met Huub Terpstra, die als recruiter altijd aan staat.  

Huub, schets eens hoe jouw carrière eruitziet en wat de belangrijkste leermomenten waren in je loopbaan binnen recruitment en werving & selectie? 

Dat is ‘long way back’: Gestart bij Unilever – Iglo-Ola divisie – in de verkoop. De introductie van Magnum Ice Cream begin jaren ’90 meegemaakt. Ik ben marketeer van huis uit en werkte daarna lange tijd in de buiten-reclame, een superleuke ‘cowboy-tijd’ in de reclame-wereld vol A-merken. Daarna twee mooie marketingfuncties gehad bij Eastman Kodak en later bij McDonald’s Nederland; het hoogst haalbare als Brand-Marketeer, echt een prachtige ervaring. Een mooie start, maar ik wilde graag ondernemer worden en zelfstandig werken. Ik werd zzp’er. 

Ik heb toen bijna 20 jaar als Interim Marketing Professional gewerkt vanuit Hplus Interim, bij o.a. Pepsi, 7UP, Gatorade, McDonald’s, Shell, Milka, Uniekaas, Mora, Vrumona, Jumbo Spellen, John West, Stegeman, Haribo. Een prachtige tijd, veel gedaan en geleerd en heel veel collega’s gehad.  

Tien jaar geleden ben ik overgestapt naar het recruitmentvak, iets wat ik al langer deed en wist dat ik daar goed in was (ze noemden me altijd al ‘Huub de Headhunter’). Ik zie vrij snel verbanden en leg snel connecties tussen mensen en bedrijven, bovendien heb ik altijd goede mensen om mij heen, dat helpt en daar ben ik ook zuinig op. Een warm en relevant netwerk binnen FMCG, Media en Sport. 

Begin 2025 ben ik gestart met Hplus Select, dus de cirkel is weer rond: ondernemerschap, recruitment, marketing, zelfstandigheid en vrijheid. En het belangrijkste: mensen helpen en verbinding maken! Leef je droom & Just do it.

Wat zijn de grootste veranderingen in recruitment in de afgelopen 10 jaar en hoe speel jij daar zelf op in? 

 Dat is iets wat je overal ziet en dus ook in recruitment; de wereld is kleiner en sneller geworden door de mobiele telefoons. Er gaat veel via WhatsApp en online, je bent 24/7 bereikbaar en je staat altijd aan.
Ik vind dit geen enkel probleem, ik vind het juist wel fijn; lekker snel en doorpakken. Dat stopt niet om 17 uur of begint om 9 uur. Vaak spreek ik de eerste kandidaten al voor 8 uur of na 18 uur. Zoals ik al eerder zei, zo ben ik en zo kennen de opdrachtgevers en kandidaten mij. Wat goed is, gaat snel. Daarnaast moet je snel verbanden zien en connectie maken, wie past waar
en waarom? 

LinkedIn is de plek geworden voor recruiters en kandidaten. Welke gouden tips heb jij voor professionals om hun profiel echt te laten opvallen? 

 Het juiste antwoord is natuurlijk ‘mij bellen’! ;-) Maar ik begrijp wat je bedoelt, Frank. Zorg dat je profiel op cv en
LinkedIn gelijk is, hou het kort, maar wel doeltreffend. Wat wil je overbrengen en hoe wil je gevonden worden? En een
profiel zonder foto en zweverige teksten zou ik niet doen. Wees actief op LinkedIn, niet alleen als je zonder baan zit of een nieuwe job aan het zoeken bent. Het is interactie en vooral geven en posten wat een ander interessant zou vinden, daar krijg je bereik mee. 

Wat zijn de meestgemaakte fouten in cv’s en motivatiebrieven? En help jij kandidaten met hun cv?

Jazeker help ik de kandidaten met hun personal branding, heel belangrijk. Ik check hierbij hun cv en LinkedInprofiel; daarbij duid ik wat er niet goed is en wat beter of anders moet. Dit is dankbaar werk en wordt heel goed ontvangen. Het is persoonlijk en tailormade per kandidaat. De grootste fout die ik zie, en ik zie vele cv’s per week, is dat het heel veel tekst is en niet duidelijk Wat-Waar-Wanneer? Als headhunter scan je in eerste instantie een cv van linksboven naar rechtsonder; dan moet het wel opvallen wat je wilt laten zien. Tip: het mag best op meerdere pagina’s en zet er een goede foto op. 

Bedrijven worstelen vaak met het aantrekken van jong talent. Welke aanpak werkt volgens jou het beste om generatie Z aan je organisatie
te binden? 

Ik moest hier ook aan wennen, maar dat duurde maar kort. Belangrijkste is ‘omarm ze’, ga met ze in gesprek, maak contact met ze. Dan snap je ze beter en begrijp je hun beweegredenen en keuzes. Want ja, laten we eerlijk zijn, ik zie keuzes op jonge leeftijd die ik anders gemaakt zou hebben. Maar ik heb er respect voor en zo behandel ik gen Z ook. Ik ben wel duidelijk en direct. Ik merk dat ze dat wel prettig vinden en ze bellen me, na de wereldreis, toch weer. 

Hoe belangrijk is personal branding tegenwoordig in sollicitatieprocessen en hoe kunnen mensen dit op een authentieke manier inzetten?  

Heel belangrijk! Zeker omdat je de kandidaten in eerste instantie niet allemaal aan tafel krijgt, veel gaat via WhatsApp en bellen. Dan moet de personal branding 200% op orde zijn, ook afgestemd op wat ik zoek. Maar uiteindelijk geeft het persoonlijke gesprek aan tafel altijd de doorslag, daar valt of staat het mee. Ook daar moet de personal branding op orde zijn, maar dan ‘live’, zoals ook later als je in het bedrijf werkt. Dan valt LinkedIn, Facebook, Instagram en TikTok ook weg, hoe authentiek ben je? Wees je bewust dat je vooral jezelf moet zijn en weet welke job je te doen staat. 

Kun je een voorbeeld geven van een wervingscase waar jij bijzonder trots op bent en wat we daaruit kunnen leren?  

Ja, het zit vaak in kleine dingen. Ik weet het nog goed, een vacature voor Commercieel Directeur bij een Foodbedrijf. Daar had ik via-via een bijzondere kandidaat op het oog, paste prima maar niet perfect. Het feit dat ik wist dat de opdrachtgever online-ervaring en e-commerce in retail belangrijk vond, gaf de doorslag en hebben we extra aandacht gegeven. De kandidaat (met online-ervaring bij AH) werkt er nog steeds, is er inmiddels al een paar jaar CEO en met succes. We hebben nog altijd goed contact en een warme band. 

Wat zijn volgens jou de grootste misverstanden die bedrijven hebben over recruitment en selectie?  

Mooie vraag. Vaak hoor ik de vraag of ik nog iemand ken of een cv in de la heb liggen voor een vacature … Maar zo werkt het niet. Het valt of staat met een goede briefing op inhoud functie, bedrijf, team, producten, uitdagingen, tot salaris aan toe. Dat is de start.  

Ik schiet niet met hagel of lever één cv. Zelf sta ik permanent in contact met kandidaten, dus van daaruit kan ik ze, mits het past, snel voorstellen aan de opdrachtgever. Maar het is een proces, wat de hele dag áán staat; zowel online als in mijn netwerk en database. En daar betaalt de klant ook voor. Bovendien bied ik extra garantie en begeleid ik de onboarding van de kandidaat bij het bedrijf netjes en zorgvuldig. Het is een serieus vak en ik doe het graag.  

Tot slot: welke drie concrete adviezen zou jij iedere sollicitant vandaag meegeven om morgen direct succesvoller te zijn? 

Ik heb er meer dan drie, dat mag toch wel voor MIX? Zoals gezegd; wees actief, energiek en gedreven. Stel vragen en maak aantekeningen, wees vooral geïnteresseerd, dat voel en zie je aan tafel. Dit hoor ik ook vaak terug en is ook mijn eigen ervaring. 

Zorg voor een goede presentatie van cv, LinkedIn en van jezelf. Gebruik niet te veel tekst en wees niet bescheiden; laat zien wat je kan en wat je gedaan hebt en waarom. Maar belangrijker; hoe breng je het over de bühne, hoe authentiek ben je en wees vooral jezelf.  

Wat vaak helpt doe alsof je de functie van de vacature al vervult’’, dat praat makkelijker en geeft ook de opdrachtgever een
beter beeld of gevoel. Soms kan je al de diepte in alsof je
collega’s bent.

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol trackrecord in de dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Dit keer spreekt hij met recruiter/headhunter Huub Terpstra. Een man met ruim 30.000 volgers op LinkedIn en absoluut de WOW-factor.  

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee