Online zet Hornbach grote stappen. In de top-100 van Twinkle-magazine van grootste retailers steeg Hornbach 21 plaatsen naar de 42e positie met € 50 mln web-omzet, het dubbele van vorig jaar.

Intergamma staat met € 87,5 mln op positie 25 (maar rapporteerde inmiddels zelf €122 mln online-omzet over 2018), Maxeda op 61 met € 31,6 mln. De andere grote ‘Duitser’ Bauhaus startte onlangs ook met een webshop maar die brengt tot verbazing van De Goede maar heel weinig artikelen en is alleen gericht op afhalen in één van de drie Bauhaus-winkels.

Zelf biedt Hornbach meer artikelen online aan dan in de winkel. ‘Verlengd moduul’ noemen ze dat. En de omzet – en de bijbehorende goederenstroom – groeit zo hard, dat de keten nadenkt over de toekomst.

Andere flow

“Nu is het netwerk van vestigingen met ieder zijn eigen magazijn het goedkoopst. We leveren we web-orders deels vanuit 6 vestigingen – Marktverzendcentra – uit en deels via dropshipment van leveranciers. Maar we willen voor onze klanten naar één bezorging voor het complete project en voor onze vestigingen de impact van die logistiek verlagen. Je kunt je voorstellen wat het betekent als goederenontvangst de vakken vult, terwijl online de producten er meteen weer uithaalt.” Voor de toekomst van online-omzet denkt De Goede aan 20 tot 25%. “Wij gaan in ieder geval meer doen”, lacht hij. “Want daar zitten we al op.”

Intern voert Hornbach wel eens strijdjes met Duitsland over de webshop. ‘Onze eisen zijn anders. Leveranciers hebben soms prachtige configuratoren en andere tools die we graag zouden willen integreren. Maar wat dat betreft zijn ze bij ons typisch Duits en houden ze alles in eigen hand.”