Meer tijd in het huis doorbrengen, het is een trend die al langer gaande is. Lifestyle is daarbij steeds belangrijker geworden. Grohe speelt hierop in door een nieuw submerk te introduceren: Grohe QuickFix. Hiermee kunnen consumenten verrassend gemakkelijk zelf een kraan vervangen. Een eenvoudige make-over met een grote impact.

Eerst een paar cijfers: door corona is de markt veranderd. Dit jaar verwacht 65% van de mensen meer tijd thuis door te gaan brengen. Daarbij speelt ook de trend dat het renoveren van een huis een nieuwe lifestyle is geworden. Het gaat dan vooral om kleine verbouwingen of vervanging van producten. En specifiek voor de markt voor bad- en wastafelkranen: daar bestaat 70% uit het vervangen van producten in huis. Het zijn indrukwekkende cijfers die het merk voor badkameroplossingen en keukenaccessoires graag deelt.

Zelf eenvoudig een kraan upgraden

“Bij Grohe weten we dat deze kleine veranderingen in je huis een grote impact kunnen hebben”, zegt Marketing Activation Manager Jennifer Voesenek. “Daarom hebben we voor eenvoudige make-overs van badkamers en keukens Grohe QuickFix ontwikkeld. Heel verrassend en eenvoudig, iedereen kan vanaf nu hiermee zelf een kraan vervangen.” Volgens Voesenek denken veel mensen dat ze dit niet kunnen, terwijl kopers in een dhz-bouwmarkt en online dhz-aanbieders naar makkelijk te installeren producten van een A-merk zoeken. Bovendien is het momenteel lastig om specialisten voor installatie te vinden. “Maar dankzij Grohe QuickFix kunnen ze dit vanaf nu zelf doen. Met Grohe QuickFix nemen we namelijk de obstakels om zelf een kraan te installeren weg. Het concept bestaat uit duidelijke handleidingen, how-to video’s en eenvoudig gereedschap. Zo vergroten we de markt voor consumenten waarbij ze zelf eenvoudig een upgrade aan hun huis kunnen geven. Retailers bieden we hierdoor kansen voor upsell.”

Grohe Start: voor badkamer en keuken

Als één van de eerste lijnen met QuickFix introduceert Grohe Start. Dit assortiment omvat wastafelkranen in verschillende maten evenals bad- en douchekranen. Met daarbij ook een model met uittrekbare uitloop: dankzij deze flexibiliteit kun je makkelijk je haar uitspoelen of de wastafel schoonmaken. De Grohe Start keukenlijn biedt verschillende varianten met een slank, hedendaags ontwerp. Grohe heeft ook aan duurzaamheid gedacht. Dankzij de geïntegreerde Grohe EcoJoy wordt het waterverbruik namelijk verminderd, omdat het water wordt verrijkt met lucht. Na registratie van hun product ontvangen kopers bovendien een garantieverlenging van een jaar, van vijf naar zes jaar garantie.

Verrassend gemakkelijk: All-inclusive pakket

In het Grohe all-inclusive pakket vinden consumenten alles in één verpakking. Alleen het plastic ontbreekt daarin, daarvoor gebruikt Grohe namelijk duurzame alternatieven.

  • QuickTools Dankzij de Grohe QuickTools is de installatie van het product verrassend eenvoudig. Deze slimme 3-in-1 tool combineert alle gebruikelijke gereedschappen die nodig zijn om de wastafelmengkraan te installeren - of te onderhouden. Grohe biedt ook supereenvoudige bevestigingssystemen, waarbij zelfs helemaal geen gereedschap nodig is.
  • QuickGuides Geen ergernis van onnodig uitgebreide handleidingen, dankzij de QuickGuides. Deze duidelijke, eenvoudige installatiehandleidingen bevatten korte, begrijpelijke teksten en veel afbeeldingen.
  • QuickVideos Kijk je liever naar how to- video’s? Scan dan de QR-code op de QuickGuide of de vernieuwde verpakking. Stap voor stap wordt een consument door de installatie geleid.

Ontzorgen van retailers

“Grohe QuickFix is een submerk van Grohe en heeft een eigen concept met inspirerende beelden en eenvoudige, visuele communicatie”, legt Voesenek uit. Alles draait om eenvoud en gemak. Vanaf het nieuwe jaar zet Grohe een 360 graden marketingcampagne in om de aandacht te vestigen op de nieuwe lijn. Ook de in-store communicatie sluit hierop aan.

Channel Manager DIY Annelie Wirds vult aan: “We gaan dit concept specifiek inzetten in dhz en e-commerce met een nieuwe commerciële strategie. De nieuwe, moderne verpakking wordt gefaseerd gewisseld. Met merchandisers gaan we retailers ontzorgen, zij hoeven dit niet zelf te doen. Sowieso gaan we vanaf nu sturen op twee wisselmomenten per jaar, waarbij we tot het moment van de wissel het oude model blijven leveren. De merchandisers geven ook uitleg over concept op de winkelvloer aan de verkopers. “Wat houdt Grohe QuickFix in en wat zijn de voordelen van deze nieuwe producten voor jullie klanten?”

Wirds ziet de introductie van het concept met vertrouwen tegemoet. “Met Grohe QuickFix heb je nu een uniek product dat heel eenvoudig is om zelf te installeren. Interessant voor zowel een consument die zo een snelle make-over kan doen én aantrekkelijk voor een retailer die hiermee nieuwe verkoopkansen heeft.” 

Zelf een product installeren? Dat doen consumenten bij:

  • 32% van de keukens
  • 41% van de baden
  • 66% van de douches

Grohe Nederland, Zoetermeer, 088-00 30 700, www.grohe.nl, quickfix.grohe.nl