Met een online navigatie-functie wijst Hornbach klanten de weg door de nieuwe winkel in Nijmegen.

Opvallend in Hornbachs nieuwe winkel in Nijmegen is de aandacht voor retailtech. “Zulke techniek komt vaak vanuit Duitsland, maar wij zijn er als Nederland heel actief in. Ze weten dat we er zijn”, zegt De Goede.

Artikel-navigatie instore

Zo heeft de Hornbach-app heeft een nieuwe functie: de artikel-navigatie. Scan een product op de plaats waar je staat, geef het product in wat je zoekt en een Google-Maps-achtige functie loodste je door de mega-bouwmarkt naar het gangpad en de precieze schaplocatie die je zoekt. De Goede: “De meest gestelde vraag is toch, waar ligt dit of dat? En met deze functie helpen we klanten makkelijker zelf de weg te vinden.”

Zelfscan en handscanners

We zien ook opvallend veel zelf-scan-kassa’s. En ook 90 handscanners waarmee klanten net als in de supermarkt hun aankopen zelf kunnen scannen om vervolgens met die scanner bij de kassa af te rekenen. Maar Hornbach heeft toch ook een scan-functie in de mobiele app waar ze graag zoveel mogelijk klanten gebruik van laten maken? “Zeker”, beaamt De Goede. “Maar we zien dat niet alle klanten daar meteen gebruik van maken. Dus bieden we ze deze handscanners als extra service. Het is overigens geen of-of. Je kunt in deze winkel ook met je eigen app scannen en krijgt dan onze bekende 30-dagean-prijsgarantie. Dus er zit wel degelijk voordeel aan het scannen van met je eigen app.” En bij Albert Heijn pak je een handscanner na het scannen van je bonuskaart, zodat de supermarkt wel precies weet wie wat koopt. Waarom doet Hornbach dat niet? “Je kent Hornbach, hè? Wij hebben maar één klantenkaart en dat is de Profi-kaart.”

'Handgeschreven' prijskaarten

De bekende oranje prijskaarten in de winkel waren voorheen karakteristiek handgeschreven. Dat hoort bij de aanpak van Hornbach. Maar in Nijmegen zien we geprinte kaarten, al is het typische ‘handschrift’ wel gebleven.