MIXonline_Van_Rumpt_DSC_1921

Van Rumpt: “Out of the box denken is leuk”

Dit jaar werd Van Rumpt Specialisten in Utrecht uitgeroepen tot ‘het beste PKVW-bedrijf met personeel’. Een eervolle prijs die ze in 2016 al eens gewonnen hadden. “Het is prijs van en voor al onze medewerkers”, zegt Jasper van Rumpt. “Beveiliging en bedrijven vormen de hoofdmoten voor ons bedrijf, waarbij onze doe-het-zelfwinkel de basis is.”

 Tekst: Jeroen Rietvelt / Fotografie: Marjolein Ansink
 
“Het specialisme van het Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW) is belangrijk voor ons bedrijf, daarmee zijn we regionaal actief. Maar het onderwerp veilig en comfortabel wonen wordt steeds breder. Als je nu alleen voor een schroefje naar onze winkel komt, dan kom je straks ook voor een doosje en later voor een complete verhuizing”, zegt eigenaar Jasper van Rumpt (46). Particulieren vormen zo’n 70% van het klantenbestand bij beveiliging, waarbij Van Rumpt profiteert van mond-tot-mondreclame en daardoor regionale bekendheid geniet.

MIXonline_Van_Rumpt_DSC_1950

We hebben drie bedrijfsonderdelen: beveiliging, bedrijven en de winkel, maar verkopen doen we aan iedereen, zegt Van Rumpt. “Daarbij vormt de winkel de basis. Dat terwijl het aantal winkels juist steeds verder afneemt: de traditionele breedpakketwinkels bestaan bijna niet meer. Maar wij zien dat toch echt anders. Want schoenmaker blijf bij je leest, dat past niet bij ons. Als mensen voor een batterij komen of iets anders kleins, dan biedt dat kansen om ook andere producten te verkopen. Wij verdienen dan een boterham en de klant is blij en geholpen. Want klanten die zeggen dat ze overal zijn geweest en het tenslotte bij ons hopen te vinden? Dat is geen echt compliment, immers pas als laatste wordt het ons gegund.”

Advies, met of zonder directe verkoop

“Vaak missen klanten de persoonlijke maat in winkels”, vervolgt hij. “Het is in ons type winkel waar mensen dat nog kunnen vinden, want wij hebben het – en zo niet, dan bestellen wij het. Klanten hebben de verwachting dat wij ‘het wel zullen hebben’ en daar komen ze voor terug. De helft van de particuliere klanten komt onze winkel binnen voor advies of voor een bevestiging van hun keuze, waarbij ze bij ons echt geholpen worden. Soms verkopen we ook bewust ‘nee’ en adviseren we dat ze iets kunnen hergebruiken of dat het op een andere manier opgelost kan worden. Daarbij proberen we duurzaamheid echt na te streven.”

MIXonline_Van_Rumpt_DSC_1924

Voor bedrijven wil Van Rumpt meerwaarde bieden, vooral door hun problemen op te lossen en zaken te regelen. Hun klantenportefeuille bestaat uit gemeentes, kinderdagverblijven, VvE’s, buurtverenigingen, hotels en zelfs een bedrijf als Fonq, maar ook technische diensten van overheden en semioverheden. “We zijn toeleverancier van het grootwinkelbedrijf, waarbij we adviseren bij hang- en sluitwerk en leveren tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding. De basis is vertrouwen tegen een eerlijke prijs.” Van Rumpt geeft aan vrijwel niet meer samen met leveranciers op stap te gaan naar klanten. “Voor niches weten ze ons wel te vinden. We willen nu vooral de behoefte van onze bestaande klanten borgen.”

Succes als buitenstaander

De winkel aan de Amsterdamsestraatweg is decennialang een doe-het-zelfwinkel geweest. Eerst onder de naam Lichtenberg, daarna Koops en Verdonk en sinds 2007 prijkt de naam Van Rumpt op de gevel. “Mijn schoonvader tipte mij dat deze winkel van ProVak Verdonk te koop stond. Mijn idee was een breedpakket­winkel voor de lokale markt met een aantal specialismen erbij. Een grootwinkel voor de massa trok mij niet. Wij gaan niet voor de massa, maar kiezen soms wel voor de aantallen. Maar daarbij gaan we niet met iedere trend mee.” Het feit dat Van Rumpt nieuw in de branche begon, noemt hij misschien ook wel zijn succes. “Ooit ben ik begonnen op de markt, had gevoel voor handel. Daarna heb ik een tijdje in de horeca gewerkt, voordat ik de verkoop buitendienst deed voor digitale werkbonnen en blackboxen. Na een arbeidsconflict besloot ik voor mijzelf te beginnen. Het was uit nood geboren dat ik ondernemer werd. Ik had geen beeld van de branche, maar zag wel de kansen en het potentieel van dit bedrijf. De basis was ouderwets en degelijk, waarbij moderniteit nog niet was toegelaten, terwijl de handelsgeest juist meerwaarde heeft. Daarbij: kennis kun je vergaren en overbrengen. Essentieel is dat je een brede interesse en een open kijk op zaken hebt. Out of the box- of omdenken is namelijk leuk.”

“Verwijzen naar zzp’ers of specialisten doen we niet meer. Niet iedereen zit namelijk te wachten op de eindgebruikersmarkt. En niet iedereen biedt hetzelfde kwaliteits-, en serviceniveau als wij zelf. Wij kunnen dat niet inschatten.”

Ondanks zijn kennis van digitalisering begon Van Rumpt met een fax en ouderwetse kassa, die werden direct vervangen door moderne systemen. Inmiddels is ook de winkel een aantal keer gemoderniseerd, waarbij de ingang naar de zijkant van de hoofdstraat is verplaatst, tegenover een gratis parkeerplaats met een Albert Heijn ertegenover. “De emissiezones zijn een uitdaging voor iedere stad, maar er komen ook weer andere mogelijkheden door. We hebben geprofiteerd van de ontwikkeling van de stad, ook bij projecten.” Wat verder in de winkel opvalt is dat de sleutelbalie achter in de winkel is geplaatst, zodat klanten eerst langs de verschillende producten moeten lopen. En aan de rechterzijde van de hoofdentree is een gescheiden showroom voor kluizen, deuren en bijbehorend hang- en sluitwerk. “Inmiddels heeft ons bedrijf een vaste kern van zeven mensen. Het leukste aan mijn vak? Dat is dat geen dag hetzelfde is en dat mensen naar onze winkel terug blijven komen. Soms maken we een complete levenscyclus van een klant mee. Ik vind het fijn om met mensen te werken.”

Marketing? Gewoon je werk doen

“We doen eigenlijk alleen ons werk”, zegt Van Rumpt over hun marketingstrategie. “We hebben folders en advertenties gehad en momenteel zijn we sponsor van twee voetbalclubs. Ook zijn we te vinden in de buurtkrant. Online zijn we niet het meest actief, wel hebben we een webshop, maar dat is vooralsnog vooral een virtuele showroom. Een ideale klant komt naar onze winkel toe. Doordat we met de winkel goed draaien, is het verleggen van de focus naar online geen speerpunt. Als je vroeger een uurtje tijd over had, dan maakte de parttime medewerker een extra schap schoon. Nu plaatst deze in een verloren uurtje online afbeeldingen.”

MIXonline_Van_Rumpt_DSC_1933

Zevij na Transferro

De winkel fungeert ook als magazijn voor vaste klanten waarvoor klant-specifieke producten worden neergelegd. Zo heeft Van Rumpt afspraken met bijvoorbeeld woningcorporaties gemaakt. “Hoewel ik het gevoel heb dat de markt voor beveiliging groot is en blijft, is de loyaliteit van klanten in de afgelopen jaren wel veranderd. Toch blijven beveiliging en bedrijven voor ons de hoofdmoot, de winkel vormt daarbij de basis.” Van Rumpt laat vaste leveranciers één keer per week leveren, waarbij klanten er niet automatisch vanuit kunnen gaan dat ze morgen een artikel hebben. “We denken na over de balans tussen snelheid en duurzaamheid. Een klant wil snelheid, dus zou dan eerder onze standaard voorraad omhooggaan. Dat is trouwens ook gebeurd met de overgang naar Zevij-Necomij. Zij hebben groot netwerk en goede condities, maar zijn gewend in grotere besteleenheden leveren. Daarover moeten we verdere leveringsafspraken maken.” Hiervoor was Van Rumpt lid van Transferro. Hij noemt de overgang naar Zevij-Necomij groot, waarbij vooral het serviceniveau wordt gemist.

“Van onrecht word ik boos, bijvoorbeeld bij diefstal of onterechte negatieve reviews.”

“Het is een voldongen feit en we waren er allemaal bij. Ik geef het nu de tijd en ben geen doemdenker. Conditioneel zit ik nu goed, dat geldt ook voor de stabiliteit van organisatie. De eerste hobbel met onze hogere voorraadposities hebben we inmiddels gehad. Ik denk daarnaast ook graag in mogelijkheden. Ik ben wellicht binnen Zevij-Necomij één van de ‘kleinste van de klas’, maar ook dat heeft zo zijn voordelen”.

MIXonline_Van_Rumpt_DSC_1883

Andere rol winkel

Omdat de winkel aan de rand van de stad is gevestigd, zijn dit relatief kostbare meters. “Maar verhuizen vraagt ook kostbare marketing – om te vertellen dat we verhuisd zijn”, zegt Van Rumpt met een knipoog. “We hoeven trouwens ook niet de grootste te zijn, we willen liever de beste zijn in onze dienstverlening en het gezellig hebben. Daarvoor komen klanten echt terug. Iedere klant is voor ons een nieuwe kans, ook al speelt dat soms pas op de langere termijn. Een belangrijke rol hierbij is weggelegd voor onze medewerkers. Die hebben waardevolle kennis en verdiepen zich graag in de behoefte van klanten. Het behouden van mensen die productspecialist zijn, dat is wel een uitdaging. Het is fijn als je in ons team past en daarom kun je bij ons minimaal één proefdag meedraaien. Of een paar dagen, maar dan moet de klik er al wel zijn. Voor ons is het vaak een gevoel. We vinden het heel belangrijk dat je het winkel-spel ziet. Onze producten en diensten kun je ‘on the job’ leren, door te luisteren naar klanten en met ons mee te luisteren. Of door producttrainingen te volgen (‘dat doen we te weinig’), inclusief de verplichte PKVW-papieren. Je kunt niet alles weten, maar je kunt er wel voor zorgen dat je erachter komt. Bijvoorbeeld door vragen te noteren en erop terug te komen. Dat is pas professioneel.”  

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee