Waar dhz in de regel een mannenimperium is, telt het vbslandschap gelukkig voldoende vrouwelijke ondernemers. Goed, omdat vrouwen bij uitstek een neusje hebben voor decoratieve assortimenten. Opvallend genoeg start het gesprek met de huidige situatie aan het retailfront. “We zijn drie jaar geleden verhuisd naar dit pand, omdat we ons assortiment anders wilden presenteren”, vertelt gastvrouw Kim Poulisse, samen met Thamara Kremers verantwoordelijk voor Deco Home Poulisse te Velddriel. “Het gaat goed, maar we merken natuurlijk ook wel dat het allemaal wat rustiger is.”
Synergiewerking en gunfactor
Lia Groot van Deco Home Rutgers-Groot uit Noord-Scharwoude bevestigt dat. “We hebben altijd verf en behang als hoofdmoot gevoerd en hebben een tijdje gedacht om woninginrichting verder uit te breiden. Dat hebben we niet gedaan. We hebben voor de kant gekozen met de meeste groeikansen: onze roots. Mede door de combinatie met het schildersbedrijf natuurlijk.”
De kracht van die combinatie ervaart Carla Robben van de gelijknamige Verf & Wand te Ulft, ook. “In de zomer hebben we heel veel werk in het schildersbedrijf en in de winter knallen we met de winkel. Vanuit dat schildersbedrijf kun je mensen ook makkelijk naar andere segmenten, bijvoorbeeld vloerbedekking, sturen. Hadden we het schildersbedrijf niet gehad, dan hadden we orders gemist.”
Dorien Dunnewind kan geen gebruik maken van die synergiewerking, maar onderneemt puur op eigen kracht. “Ik sta alleen in de winkel, dus inmeten wordt lastig. Wel heb ik een freelance-stoffeerder, maar ik moet het hebben van mijn advies. Daarom ben ik afhankelijk van de gunfactor in ons dorp. Als ik het goed doe, verhoogt het mijn kans. Service, daar moeten wij het allemaal van hebben.”
Kleurige gevoelskwestie
Een belangrijk onderdeel daarvan is kleuradvies en productadvies. Groot schenkt veel aandacht aan het voortraject: kloppen de kleuren met de thuissituatie? Robben huurt daarvoor een styliste in. “Zij gaat de sfeer proeven en de lichtinval bekijken. Vervolgens komen de mensen naar onze winkel de producten uitzoeken. Het werkt, de omzet stijgt daardoor, want ze nemen ook andere spullen zoals vloerbedekking of zonwering. En de service met die styliste is gratis.”
Kremers gaat zelf langs voor kleuradvies. Voor haar is dat voor 75% een gevoelskwestie. “Je moet luisteren naar die klant. Bevalt de kleur niet, kies je een andere combinatie. Dat luisteren is zó belangrijk! Het scheelt klachten.” “Ja, in bouwmarkten luisteren ze niet”, zegt Groot. “Het is niet even een blikje verf halen! Je moet echt vragen stellen om het juiste product te kunnen verkopen. Heel veel klanten komen naar ons omdat het bij een bouwmarkt of via een webshop is misgegaan. Dat is wel eens frustrerend.”
Mensen creatief verrassen
Wat is de kracht van deze vbs-ondernemers? Productkennis en advies vormen de grootste gemene deler. Opvallend is dat service niet genoemd wordt en eigenlijk als standaard wordt ervaren. “Ja, eigenlijk uiten we het in onze winkel ook niet”, zegt Dunnewind. “Dat zouden we wel moeten doen.” Robben: “Ja, we doen het misschien wel allemaal op onze site, of via de sociale media, maar niet in de winkel.”
Maar wat zijn dan de karakteristieke eigenschappen van hun winkel? Wat dragen ze dan wél met verve uit? “Vriendelijkheid en het persoonlijke contact”, noemt Poulisse meteen. “We kennen de meeste mensen. Goed personeel is ook belangrijk.” “En onze etalage”, vult Kremers aan. “Daarin kun je de mensen ideeën laten opdoen. Die vernieuwen we vier keer per jaar helemaal zelf.” “Wij zijn van maandag tot en met zaterdag open, dat vinden klanten ook belangrijk”, vertelt Groot. “En ze kunnen bij ons parkeren. Bovendien lossen we problemen op en als er iets opgeleverd is, gaan we met een attentie naar die klant toe. We sluiten de order netjes af.” Dunnewind vindt haar winkel verrassend. “We zetten de mensen bij een kleuradvies aan het denken. Bij de concurrent krijgen ze de kleuren die ze vragen of die op dat moment veel verkocht worden. Ik geef ze een kleuradvies dat afwijkt van het geijkte, maar wel goed past bij die klant. Dan wordt er over je gesproken.” “Ons onderscheid zit in de service, de styliste en de kleurnummerregistratie. Wij mengen volgens een eigen receptuur en houden dat bij. Als klanten naar ons toe komen voor een bepaalde kleur, is het voor 98% raak”, aldus Robben.
Rotsvast geloof
Unaniem enthousiast reageert het gezelschap als DMG ter sprake komt. De onderneemsters voelen zich thuis onder de Deco Homeof Verf & Wand-vleugels. Met name de vrijheid, de weinige merkverplichtingen, de regio-avonden en de korte lijnen binnen de organisatie worden geroemd. Alle aanwezigen hopen dat de plannen voor het forum, waarin ideeën uitgewisseld kunnen worden, handen en voeten krijgen. “Natuurlijk, je praat ook wel eens met andere organisaties, maar pas dan blijkt wat DMG kan”, vertelt Groot. “Ik vind ook dat andere ketens veel te actiematig te werk gaan. Ze hebben iets in een krantje gelezen, komen naar mij toe en praten over een actie maar weten ook niet meer van welke organisatie het krantje was. Maar negen van de tien kopen dan toch bij mij.” “DMG heeft ook het rotsvast geloof dat we de crisis doorkomen”, vult Dunnewind aan. “Ze geven je goede adviezen, rekenen met je mee en stellen een bruikbaar plan-de-campagne op. En zelfs op het persoonlijke vlak leven DMG-mensen mee en babbelen even met je. Dat is fijn. De organisatie is begaan met de ondernemers.“ Robben voegt er nog een andere persoonlijke noot aan toe. “We hebben te maken gehad met oplichting, waardoor we een behoorlijk bedrag zijn kwijtgeraakt. De bank deed moeilijk. Toen we dat later bij DMG vertelden, was de eerste reactie: ‘Had ons even gebeld!’ Dat geeft je een fijn gevoel.” Naast de genoemde feiten, belicht Kremers de zakelijke waarde nog eens extra. “Ze durven jou als ondernemer te sturen en bieden een gezonde en reële blik van buiten. We zijn af en toe allemaal een beetje blind voor onze eigen toko. En dan is een goede en kritische blik van buiten niet verkeerd. Daarnaast is het een leuke club, waarin niemand hetzelfde is. Je krijgt heel veel vrijheid om jezelf te zijn. Dat kan bij DMG.”
Deco Home Poulisse, Velddriel
Vier jaar geleden namen Kim Poulisse en haar schoonzus Thamara Kremers en hun partners Decohome Poulisse (en het bijbehorende schildersbedrijf) over. Een jaar later verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie (300 m2), waarin jarenlang een Boerenbond-winkel gevestigd was. Beide dames runnen de winkel, hun partners het schildersbedrijf dat vijf man personeel telt.
Vol Stijl, Dalfsen
Zo’n jaar of drie geleden nam Dorien Dunnewind de Deco Home in Dalfsen over van de vorige eigenaar. Zij had er al vanaf haar 22e gewerkt en durfde de uitdaging aan. De onderneemster moet het uitsluitend hebben van haar winkel. Die runt ze in haar eentje, af en toe bijgestaan door haar zus.
Deco Home Rutgers-Groot, Noord-Scharwoude
Al 43 jaar bestaat Deco Home Rutgers-Groot. In 1990 nam Lia Groot het bedrijf samen met haar man over. Net als de Velddrielse collega zijn de bedrijfsactiviteiten opgebouwd uit een winkel (140 m2) en een schildersbedrijf. In totaal werken er negen mensen, waarvan drie in de winkel en zes in het schildersbedrijf.
Verf & Wand Robben, Ulft
Met een historie van 89 jaar is Verf & Wand Robben de oudste én meest oostelijk gelegen winkel. Carla Robben stapte 1993 in het Ulftse bedrijf, haar man had de zaak in 1986 overgenomen. Ook hier zit de kracht in de combinatie: in de winkel werken drie mensen, in het schildersbedrijf vijf.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl