Goedkoope_Verfwinkel_Delft_MIX_2025-5_DSC_4086

Een Delfts icoon in verf

Al 144 jaar is De Goedkoope Verfwinkel W. Verbeek jr. een begrip in Delft. Met hun historische interieur, persoonlijke adviezen en kwaliteitsproducten onderscheiden de broers Michel en Walter Kouwenhoven zich van andere aanbieders. Hun winkel is tegelijkertijd museumstuk en vakwinkel, waar kennis en advies belangrijk zijn. Ondanks de prijsdruk en concurrentie blijven zij trouw aan hun eigen koers. Met de ambitie om de 150 jaar vol te maken.  

“Ons geheim? Dat is goed advies geven. Het voorwerk bij een schildersklus bepaalt namelijk grotendeels hoe het resultaat wordt”, legt Walter uit. “En ja, daarvoor leiden meerdere wegen naar Rome. Daarbij draait het ook om het gebruik van goed gereedschap. Dat proberen we in onze winkel aan klanten te vertellen. We merken dat mensen daarin geïnteresseerd zijn, maar vooral snel resultaat willen hebben. Bij de grootschalige bouwmarkten hoor je dat deskundige advies niet. Soms wordt zelfs gezegd dat je vooraf niet hoeft te gronden. Echt onvoorstelbaar. Hoe wij aan onze kennis komen? Vooral dankzij onze vader, door zelf uit te proberen en door nieuwe producten te testen.” 

Goedkoope_Verfwinkel_Delft_MIX_2025-5_DSC_4071

Al 144 jaar een begrip

Sinds 1881 is de verfwinkel een vertrouwd gezicht op de Beestenmarkt in Delft. Oprichter Willem Verbeek sr. gaf de zaak door aan zijn zoon Willem jr., die er samen met zijn neef Aart de Vries een succesvol bedrijf van maakte. Na Willems overlijden in 1953 zette Aart de winkel voort, tot hij in de jaren zeventig met pensioen ging. In 1974 nam de Delftse schilder Huub Kouwenhoven de zaak over, waarna ook zijn zoons Walter (59) en Michel (61) instroomden. Inmiddels vormen zij al ruim 35 jaar samen het gezicht van de winkel.  

Winkel als bezienswaardigheid 

Opvallend is dat de winkel sinds de oprichting nauwelijks is veranderd: het historische interieur bleef in al die tijd behouden. Stap je het voorste gedeelte binnen, dan stap je terug in de tijd. Verfblikken die in de categorie retrostyle vallen, glazen potten met kleurig pigment, een blik lijnolie en de authentieke kassa zorgen ervoor dat de verfwinkel eerder oogt als een museum. De ondernemers staan met hun winkel dan ook regelmatig in kranten en tijdschriften. “Leuk om in de blaadjes te staan, maar daar kun je niet van leven”, zegt Michel nuchter. “Na al die jaren zijn we het soms wel eens zat. Zeker toeristen die in de winkel komen, daar zijn we wel klaar mee. Chinezen die binnenkomen zonder iets te zeggen, die gedragen zich gewoon niet netjes. Of neem Open Monumentendag, dan staat de hele winkel vol en worden onze klanten weggedrukt.” Toch zien de broers het nut in van hun interieur. “Onze winkel is uniek. Onze winkel is marketing. We hebben nooit overwogen om te gaan moderniseren. Er staat bovendien in een contract dat we niks mogen aanpassen”, legt Walter uit. “Als we zouden veranderen, dan kunnen we wel sluiten.” 

“We hebben een webshop gehad, maar we verdienden er niets mee”

Toenemende prijsdruk  

Over marketing gesproken, op hun website staat alleen de rijke historie vermeld, met geen enkele verwijzing naar een verfproduct. Een bewuste keuze. “We hebben twee jaar een webshop gehad”, vertelt Michel. “Maar daarbij zijn we alleen maar op kosten gejaagd, we verdienden er niets mee. Gelukkig zijn we er op tijd uitgestapt. Mensen zijn tegenwoordig erg met prijzen bezig, het is de doodsteek voor de maatschappij. Dat is ook een nadeel van de winkel van nu: vroeger had je meer vet op je botten. Nu leven we ’s winters bijna van onze rekening-courant, omdat we een seizoenswinkel zijn.”  

Goedkoope_Verfwinkel_Delft_MIX_2025-5_DSC_4091

Hij vervolgt: “Onze omzet groeit weliswaar gestaag, maar dat is vooral omdat de prijzen hoger worden. En we verkopen vrijwel geen verf zonder korting te geven”, zegt hij eerlijk. “Als een particulier veel verf koopt, dan krijgt ‘ie meer korting. Ook kopen ze soms op de lat, waarbij we achteraf een mooie prijs geven. Dat gaat vrijwel altijd goed. Maar tegenwoordig is bijna alles prijsgedreven, zeker na corona zijn de prijzen gestegen. Ook die van verf. Voor ons is het vechten tegen de grote jongens, zij besodemieteren de boel. Dat kan niet bij familiebedrijven, omdat zij een naam hoog hebben te houden.” Vol overtuiging zegt hij: “Het tij moet keren, het kan ook. De omzet en winst voor de aandeelhouders kunnen niet altijd blijven stijgen. Als ondernemer en schilder kun je niet altijd blijven groeien, je hebt niet altijd maar winst. Bovendien heeft iedereen tijdens de coronaperiode geklust. Die piek is er niet meer. Bij veel bedrijven moet de klap nog komen vanwege het terugbetalen van achterstallige belastingen.” 

Advies hetzelfde gebleven 

Uit de hele regio weten klanten de winkel te vinden, zowel voor het advies als hun producten. Van die klanten is zo’n 70% particulier en 30% zakelijk, schat Walter in. Bij de zakelijke markt zijn het vooral de kleinere schildersbedrijven die de winkel weten te vinden voor doelbewuste aankopen, hoewel bijvoorbeeld het interieur en de wanden van Ikea Delft geschilderd zijn met hun verf. “Particulieren die hier komen om te oriënteren, laten we vooraf foto’s maken. Of we komen thuis kijken en geven dan advies. Ook hebben we een leuke, lokale samenwerking met Seven Days, woninginrichters die ook interieuradvies geven.” 

“Als ondernemer kun je niet altijd blijven groeien, je hebt niet altijd maar winst”

“Weet je, veel mensen weten niet hoe ze een schildersklus moeten beginnen – of hoe ze het weer goed moeten krijgen”, vertelt Walter. “In al die jaren is ons advies hetzelfde gebleven, maar de meeste jongeren kunnen niet klussen”. Hij vervolgt lachend: “En je moet ze vooral niet vragen om het aantal vierkante meters. We krijgen vaak studenten binnen die zeggen dat ze van hun vader binnen moesten komen.” Michel verduidelijkt hun aanpak: “Hier bespelen we mensen op een leuke manier. Die reuring in onze winkel, dat is onze kracht. We zijn van de lach en de traan. Wij zijn de meetlat voor de maatschappij, we krijgen hier alles binnen. Daarbij merken we wel dat er andere invloeden zijn, zo krijgen we bijvoorbeeld meer allochtonen, waarbij we respect hebben voor ondernemers die hard werken.” 

Merkvoorkeur 

Zoek bij de broers Kouwenhoven niet naar verfmerken als Flexa of Histor. Michel: ”Dat zijn producten voor de bouwmarkt. Hier vind je alleen topproducten, ook voor non-paint trouwens. Mensen komen binnen voor onze kennis en wij kunnen ze een richting voor een merk opduwen. Ons hoofdmerk is Wijzonol en daarnaast voeren we nog een aantal bijzondere merken – om onderscheidend te zijn. Uniek zijn onze eigen ontwikkelde verfkleuren: Delfts Blauw en Delfts Groen.

Of ze ook echt goedkoop zijn? “Goedkoop is duurkoop”

Wijzonol maakt veel kleuren na, waarbij we inspelen op trends. Ook testen we vaak hoe goed hun verf is. Zo zat er eens latex op een muur, maar vielen de opgebrachte stickers eraf. Dat lossen we samen op met Wijzonol, we hebben korte lijnen. Daar zit veel kennis en het is een familiebedrijf, we vinden dat belangrijk. Op hun kwaliteit valt niets aan te merken, terwijl de goede producten uit het verleden allemaal gesaneerd worden. Bovendien is door de uitstroom van goede mensen veel vakkennis uit de branche verdwenen.” Walter merkt op dat de verfplas in Nederland momenteel te groot is. “De vraag naar verf stagneert en die verfplas is er gekomen door niet goed te calculeren. Bovendien mis je door het tekort aan vakmensen de handjes om de verf te verwerken, dat is niet goed ingezien.”  

Goedkoop is duurkoop 

Toch kan met de bedrijfsnaam ‘De Goedkoope Verfwinkel’ de klantverwachting vooral op de prijs zitten. Op de vraag of ze ook echt goedkoop zijn, lachen ze tegelijkertijd. “Goedkoop is duurkoop. Hier krijg je advies met een kwaliteitsproduct. Te vaak hoor je dat een verfklus twee of zelfs drie keer moet worden gedaan, omdat online- of bouwmarktverf is gebruikt. Wij willen ons daarvan juist onderscheiden.” Ze merken op dat de markt steeds meer kristalliseert. “Soms moeten mensen eerst hun neus stoten of met de handen in het haar zitten, om uiteindelijk hier te komen kopen. Dat noemen we eerste leergeld.” 

Goedkoope_Verfwinkel_Delft_MIX_2025-5_DSC_4067

De 150 jaar volmaken 

Hoewel de broers Kouwenhoven voorlopig nog actief zijn, lijkt een opvolging binnen de familie niet waarschijnlijk. Hun kinderen hebben andere ambities, waardoor de toekomst van deze bijzondere Delftse winkel nog ongewis is. Walter: “Zij hebben ervoor gekozen een andere kant op te gaan. En niemand wil tegenwoordig nog zes dagen werken.” Michel zegt dat hun winkel de beste locatie in Delft heeft, ondanks dat nagenoeg alle winkels en bedrijven die aan het plein zaten inmiddels verdwenen zijn. Horeca en eetgelegenheden hebben hun plaats ingenomen. “Maar wat verwacht je van een stad in de toekomst? Alleen koffietentjes? Als prijs het enige is dat telt, dan verdwijnt de stad. Terwijl een stad moet leven door de veelzijdigheid.” Walter merkt op: “Als je onze winkel in je eentje draait, dan kun je een goede boterham eruit halen. Maar wij moeten met z’n tweeën ervan leven, waarbij het in de winter krap is, daar moeten we reëel in zijn. Wij hebben de ambitie om samen de 150 jaar met ons bedrijf ‘aan te tikken’. Daarna zien we wel. Want we hebben allebei nog geen dag spijt gehad dat we hier werken.” Michel beaamt: ik ben nog geen dag chagrijnig geweest. Ook als het privé even niet goed gaat, dan verberg je het. Want zodra de winkel opengaat, dan heb ik het naar mijn zin.”   
 
 
 
 
 
 
 
 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee