Hansgrohe har11308

Hansgrohe biedt alles voor een complete badkamer

In de afgelopen jaren heeft hansgrohe zijn aanbod verbreed: van kranen en douches naar complete badkameroplossingen. Meubels, keramiek, spiegels en accessoires sluiten naadloos op elkaar aan en vormen samen een geïntegreerd doordacht totaalconcept. Met moderne designs, hoogwaardige afwerking en op elkaar afgestemde kleuren krijgt de badkamer een stijlvolle en eigentijdse uitstraling.

Die transitie naar leverancier van complete badkameroplossingen is in de afgelopen jaren tot stand gekomen. “Hansgrohe is in 1901 begonnen als douchefabrikant en heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een totaalaanbieder. Eenvoudig gezegd: van kranen tot keramiek”, zegt marketing manager Art van der Vorm daarover. “Ons bedrijf is opgericht door naamgever Hans Grohe en is altijd innovatief geweest. Zo werd in 1905 de eerste hoofddouche ontwikkeld en volgde in 1928 de eerste handdouche. De eerste douchestang stamt uit 1953 en in 1968 werd de Select-knop aan de handdouche toegevoegd. In 1987 werd al de eerste waterbesparende ecovariant op de markt gebracht.” Hij vervolgt: “Oprichter Hans Grohe had drie zonen, waaronder Hans jr. en Klaus. Zij hebben door de jaren heen diverse rollen binnen de organisatie gehad. Daarbij werd altijd ingezet op de kernwaarden innovatie, design, duurzaamheid en kwaliteit. Naast het merk hansgrohe werd in 1995 het luxemerk AXOR in het leven geroepen, dat hoger gepositioneerd is en zich meer richt op design. Deze producten worden ontworpen door bekende designers.”

Hansgrohe Art_van_der_Vorm

Wens voor one-stop-shop

De aanleiding om het portfolio te verbreden bleek onder andere uit Europese onderzoeken. Daaruit kwam de wens naar voren dat consument een onestopshop, via één merk, wilden hebben bij de aanschaf van een badkamer. Dit percentage was maar liefst ruim 70 procent. “Dat bij b2b ook behoefte was aan één kwalitatief merk met een goede merkreputatie maakte de stap naar totaal­leverancier interessant. Het was dus logisch dat dit door ons hoofdkantoor in Duitsland opgepakt is.”

Eenvoudiger een badkamer samenstellen

Die schaalvergroting, door de toevoeging van wastafels, toiletten, meubels, spiegels en bijbehorende accessoires, levert toegevoegde waarde op. Zowel een consument, architect als een installateur wordt nu een onestopshop vanuit het merk aangeboden, legt Van der Vorm uit. “Zij kunnen nu eenvoudiger een complete badkamer samenstellen. Dat komt op de eerste plaats door de afstemming van de zes kleuren van onze kranen, douches en accessoires. Die matchen en zijn precies hetzelfde, ongeacht het materiaalgebruik. Daarnaast bieden we ook verschillende kleuren in onze spiegels en meubels. Op de tweede plaats speelt de vorm een belangrijke rol. Hansgrohe biedt daarbij op hoofdlijnen drie varianten: een rechte en een afgeronde hoek en een rond model. Daardoor zijn alle producten van hansgrohe eenvoudig samen te stellen, waarbij ze naadloos op elkaar aansluiten: zowel optisch als functioneel. Tenslotte hebben we de functionaliteiten logisch ingedeeld aan de hand van het good-better-best-principe. De kwaliteit van de producten is hetzelfde, alleen de functies per productklasse verschillen. Ooit zijn we begonnen in het middensegment, inmiddels kan hansgrohe in alle segmenten complete badkamers aanbieden.”

Hansgrohe har11522

Mix & Match

Door het aanbieden van mix-en-match kan de sanitairspecialist inmiddels een compleet gamma aanbieden, waarbij eenvoudig combinaties te maken zijn. Zo was op de laatste ISH-beurs een combinatie te zien waarbij een nieuw meubel uit het good-segment gematcht werd met een wastafel uit het hoge segment. “Zoiets kun je natuurlijk ook doen met combinaties van toiletten en wastafels. Van een noviteit als een douchetoilet met afstandsbediening tot een minder luxe toilet dat je veel in projecten terugziet. Van standaardflush tot swirl: wat de productkeuze ook is, zowel de consumenten als installateurs hebben altijd de zekerheid van een gebruiksvriendelijke installatie en makkelijk onderhoud”

Niet alleen prijs is leidend

Van der Vorm ziet binnen DIY bij het sanitairaanbod dat steeds meer mensen niet zomaar een product kopen. “Mensen kopen een product niet alleen op prijs, maar ook voor het verhaal, inspiratie en merkwaarde. Het draait vandaag de dag om een combinatie van al die aspecten. Hierbij trekken we steeds meer samen op met partners, bijvoorbeeld bij het bedenken van een opstelling voor de complete badkamer of de communicatie van ons product en merk. De reacties hierop zijn positief. Dat merken we aan de reacties van de medewerkers bij de ketens, de verkoopcijfers en zien we zelf ook bij winkelbezoeken.”

Hansgrohe har10450

Hansgrohe geeft hierbij ook uitgebreide ondersteuning in de vorm van trainingen en content. “Trainingen bieden we bij ons op kantoor en op locaties aan. Die geven we over onderwerpen waar behoefte aan is, zoals techniek en ook steeds vaker over het verhaal van ons merk.” De content heeft het merk perfect op orde, waarbij Van der Vorm benadrukt dat dit steeds belangrijker wordt. “Denk aan video’s, sfeerbeelden, maar bijvoorbeeld ook brandpages. We zijn goed in content, met ons verhaal en complete oplossingen willen we blijven informeren en inspireren.”

Samen optrekken met partners

“Hansgrohe is inmiddels een complete aanbieder voor de DIY-retail en e-comspelers. Al onze partners kunnen daarbij zelf kijken wat het beste past bij hun klantgroepen”, vervolgt Van der Vorm. “We zien dat ons aanbod door de markt goed ontvangen wordt en door de DIY-retailers inmiddels goed wordt opgepakt. Het prijspeil ligt dan ook op een niveau dat bij DIY past.” Hij omschrijft hansgrohe als een topmerk in kwaliteit en innovatie. “Dat blijkt onder meer uit het aanbieden van deze complete badkamer­oplossingen. Dat geeft ons een voorsprong in de markt.”  

De Water Studio: inspiratie en informatie

De Water Studio in Amsterdam is een experience center van hansgrohe, waar alles draait om water en sanitair innovaties; van kranen tot keramiek van de merken hansgrohe en AXOR. In dit informatie- en inspiratiecentrum kunnen geïnteresseerden diverse producten bekijken, aanraken en uitproberen. Zo kunnen ze zelf het verschil tussen de douchestralen van verschillende modellen ervaren. Het biedt inspiratie en advies voor zowel consumenten als professionals, zoals architecten en installateurs, die bezig zijn met het (ver)bouwen of renoveren van badkamers of keukens.

Hansgrohe, Amsterdam, (020) 606 24 00, info@hansgrohe.nl, www.pro.hansgrohe.nl
 

 

 

 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee