Ondanks het feit dat 'half Europa' lange tijd dicht was, pluste Hornbach toch stevig in het eerste kwartaal. De 15 Nederlandse bouwmarkten droegen sterk bij aan de groepsomzet. 

In het eerste kwartaal (looptijd 1 maart tot 31 mei 2020) steeg de groepsomzet van Hornbach met 17,8% tot € 1,7 mrd. Op 31 mei 2020 runde de grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG, 160 bouwmarkten met tuincentrum en webshop in negen Europese landen. De netto-omzet van dat deelconcern groeide in het eerste kwartaal met 18,4% tot € 1,49 miljard. De like-for-like omzet in Duitsland groeide met 24,4%. In de rest van Europa noteert de bouwmarkt een netto-omzetstijging van 12,7% naar een totaal van 683,7 miljoen euro. Ook Hornbach Nederland zag de omzet het eerste kwartaal met dubbele cijfers toenemen. In ons land waren de vijftien vestigingen en de webshop het hele kwartaal geopend, waar in diverse andere landen vestigingen tijdelijk gesloten werden. De Nederlandse bijdrage aan de groepsomzet is dan ook groot.

Dat zijn opmerkelijke cijfers aangezien internationaal bijna de helft van de doe-het-zelfzaken van Hornbach tijdelijk gesloten waren in verband met een COVID-19 lockdown. De vijftien Nederlandse vestigingen bleven open en hebben samen met de online verkopen sterk bijgedragen aan de groepsomzet.

Dik dubbele cijfers in Nederland

"De Nederlandse bijdrage aan de groepsomzet is groot.", zo meldde Hornbach. Hoe groot precies, dat wil het concern niet kwijt. Wel meldt directeur Evert de Goede dat het een bijzonder eerste kwartaal was. “Twee weken na aanvang, voerden we de eerste maatregelen voor de veiligheid van onze medewerkers en klanten in. Dat betekende onder andere beperkte openingstijden en regulering van bezoekersaantallen. Ook riepen we iedereen op om zo veel mogelijk thuis te blijven. We zagen, en zien nog steeds, dat consumenten daarom functioneel inkopen doen. Doe-het-zelvers komen voorbereid naar de bouwmarkt en doen inkopen zo veel mogelijk in één keer. Of men bestelt via de webshop, waar het aantal bestellingen aanzienlijk gestegen is. Logistiek is dat natuurlijk, net als voor de gehele markt, een behoorlijke uitdaging. Ik ben dan ook trots op onze organisatie en de manier waarop we dit kwartaal, dat van iedereen de nodige flexibiliteit vergde, samengewerkt hebben. Ondertussen werken we ook hard aan de toekomst en gaan we door met expansie. Zo openen we op 6 juli bij onze vestiging in Nieuwegein een Drive In voor consumenten en professionals. En naar verwachting openen we in het najaar van 2021 de deuren van onze zestiende Nederlandse vestiging in Apeldoorn."