De categorie bevestigingsmiddelen, met zijn honderden verschillende producten, is afgelopen jaren steeds meer het terrein geworden van data-analyse en category management. Dat heeft de navigatie in het schap duidelijk een positieve impuls opgeleverd, hoewel in veel winkels geldt dat de categorie een aanbod blijft met een grote hulpvraag. De consument is doorgaans niet op de hoogte van de nuances in kwaliteit.
“SHR is een onafhankelijk testinstituut dat zich richt op biobased bouw, met name houtbouw. We testen bouwmaterialen voor productontwikkeling en certificering, waarbij veel onderzoek vereist is om producten te onderbouwen. Zo hebben we een eigen laboratorium waar we onder andere bevestigingsmaterialen testen.
We testen niet alleen bevestigingsmaterialen, maar ook coatings, duurzaamheid, sterkte en waterdichtheid van producten zoals gevelbekleding, kozijnen en deuren. Alles wat met hout te maken heeft komt bij ons voorbij. Van deurkozijnen tot volledige modulaire constructies.
Wat betreft bevestigingsmaterialen: misschien zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen, maar toch zie je duidelijke innovaties in de categorie. Voor een leek lijkt een schroef misschien gewoon een schroef, maar er gebeurt echt veel in de ontwikkeling. Schroeven worden steeds meer toegespitst op specifieke toepassingen. Zo zie je speciale scharnier- of solarschroeven, die zijn ontwikkeld voor bijvoorbeeld hang- en sluitwerk of het monteren van zonnepanelen. Elk type schroef krijgt een specifieke functie, en fabrikanten richten zich op die specialisaties.
Daarbij moet je natuurlijk wel opmerken dat de consument vaak niet op de hoogte is van deze nuances en het onderscheid in kwaliteit. In de markt worden schroeven gecoat, maar niet elke coating is hetzelfde. Er zijn geen vaste normen om de kwaliteit van coatings te meten, wat kan leiden tot verwarring bij de consument. Bovendien heeft de gemiddelde doe-het-zelver vaak geen idee dat er verschillen zijn in bijvoorbeeld de sterkte van coatings of de duurzaamheid van schroeven. Consumenten kennen vaak het CE-keurmerk, maar dit is vooral een toelating om een product op de markt te brengen. Het geeft geen garantie op een continue kwaliteit, zoals bijvoorbeeld een onafhankelijk keurmerk dat wel kan doen.
Consumenten lopen niet zelden het risico dat ze met de verkeerde schroef huiswaarts keren. Doe-het-zelvers gebruiken meestal één type schroef, zoals de spaanplaatschroef, en kijken vaak niet verder. Dat kan goed gaan bij simpele klussen, zoals een schilderij ophangen. Maar bij meer technische toepassingen is het echt belangrijk om de juiste schroef te kiezen, anders kun je problemen krijgen, bijvoorbeeld dat het hout splijt of dat de verbinding niet sterk genoeg is. Wat je ziet is dat er soms wordt geprobeerd om met keuzehulpen in het schap de klant beter te informeren, terwijl je net zo goed moet concluderen dat het de kennis ontbreekt om van deze keuzehulp gebruik te maken.
In landen als Duitsland zie je dat bouwmarkten met ‘schroevenwijzers’ werken, en er zijn online tools waarmee consumenten snel kunnen bepalen welk type schroef ze nodig hebben. In Nederland kan de industrie nog een slag maken om de keuze voor bevestigingsmaterialen begrijpelijker te maken voor de consument. Denk bijvoorbeeld aan een visuele keuzehulp op de winkelvloer. Daarmee zou de consument meer vertrouwen krijgen dat ze met het juiste product naar huis gaan.”
Losse verkoop in kantelbakken of verkoop in blisterverpakkingen: weliswaar houden winkels er een eigen keuze op na, maar al met al blijft er een gedeelde mening dat bevestigingsmiddelen margetechnisch interessant zijn.
“De ondersteuning is van klant tot klant verschillend. Als je daar een algemene scheidslijn op wilt loslaten, dan bestaat er een wezenlijk verschil tussen de oudere en de jongere generatie. De jongere generatie weet bij wijze van spreken niet eens dat in veel gevallen een plug benodigd is. En dat hoef je de oudere generatie echt niet uit te leggen, die weet zijn weg naar de juiste oplossing feilloos te vinden. Het wil gebeuren dat mensen voor de balie een foto van een schroef op hun smartphone tonen en me vragen of we die ook in het assortiment hebben. Veelal gaat het dan om jongere klussers. Geen probleem natuurlijk, die help je graag.
We hebben zowel blisterverpakkingen als stuksverkoop. En het komt inderdaad ook voor dat mensen voor twee schroeven naar de bouwmarkt komen. Het gaat dan meestal niet om traditioneel materiaal, maar om speciale oplossingen. Als mensen beseffen dat je bij stuksoplossingen evenmin voor de verpakkinghoeft te betalen, dan is daar zeker belangstelling voor. Bovendien is het aanbod margetechnisch natuurlijk zeker interessant. Je verdient er meer op dan op veel andere assortimenten.”
“Als de klant ondersteuning verlangt, dan willen we natuurlijk graag eerst achterhalen op welke type muur de toepassing plaatsvindt. Wij zitten in een nieuwbouwwijk, dus wat dat betreft kunnen we er in negen van de tien keer van uitgaan dat het om een betonmuur gaat. Weet de klant het niet, dan komen we veelal uit bij de Duo Power-plug van Fischer, een prima oplossing voor verschillende soorten muren.
Recent is ons aanbod uitgebreid met het merk Spax, terwijl we ook Dynaplus en Rotadrill beschikbaar hebben. Je kunt dus zeker stellen dat we vrijwel voor alle vragen een oplossing in huis hebben. Zelfs ook rvs-schroeven van een professionele kwaliteit hebben we beschikbaar: die kun je met een gerust gevoel inschroeven zonder angst dat je de kop beschadigd.
Wat ik merk, is dat consumenten steeds meer gericht zijn op Torx-aandrijvingen. Kruiskopschroeven raken minder populair. Dat is vooral een kwestie van gemak: mensen ervaren en Torx-aandrijving toch wel als gemakkelijker toepasbaar.”
“Het assortiment bevestigingsmiddelen is een groep die voor velen een intensieve vorm van begeleiding nodig heeft. Niet iedere klant is een dhz-klant, er bestaat ook een groep die een oplossing zoekt om incidenteel een klusje uit te voeren. Zoals het ophangen van een schilderijtje bijvoorbeeld. Wat daarbij opvalt, is dat zeker de jongere generatie veelal geen idee heeft van de benodigdheden. Als mensen echt niet weten over welke soort ondergrond we praten, beton of gipsplaat, dan raad ik ze toch echt aan om eerst thuis de proef op de som te nemen. Ik ben er geen voorstander van om dan een generieke plug aan te raden. Ik adviseer liever een plus voor specifieke doeleinden, dan weet je zeker dat de klus goed wordt afgerond.
De signing in het schap is absoluut op orde. Daar kun je als klant optimaal mee uit de voeten, hoewel die signing in feite alleen tot nut is als de klant weet waar die naar op zoek is. Als die niet weet hoe de wand thuis is opgebouwd, dan weet die ook niet of die een holle wand-plug of een betonplug zoekt.
Wat betreft aandrijving: ik merk niet bepaald onder mijn klantenkring dat er een stijgende belangstelling bestaat voor Torx. Kruiskop is nog altijd breed geaccepteerd. Het wil niet zelden gebeuren dat verschillende maten kruiskop telkens met dezelfde kruiskopschroevendraaier worden vastgedraaid. Dat vind ik zelf duidelijk het voordeel van Torx: er is een precies bijbehorende bitje of schroevendraaier nodig. Dus kun je ook geen schroeven kapotdraaien.”
“Of je daaruit een conclusie kunt trekken dat er een verschil bestaat met het grootwinkelbedrijf weet ik niet, maar ik zie in ieder geval dat klanten zich heel behoorlijk kunnen redden. Ze weten hun weg naar de juiste schroef of naar de juiste plug vrijwel allen zelf te vinden. En natuurlijk, op het moment dat er ondersteuning nodig is, dan willen we die graag geven. Als klanten niet weten welk type muur er thuis is, dan adviseer ik veelal de Duo Power-plug. Die is geschikt voor verschillende type ondergronden, dus daar kan je in de meeste gevallen prima mee uit de voeten.
We hebben een aanbod beschikbaar van 10 meter lang en pakweg 2,5 meter hoog, zowel losse verkoop als verpakkingen. Het gangbare aanbod wordt veelal in verpakkingen verkocht, specialties als slotbouten of keilbouten gaan ook per stuk over de toonbank. Voor dat soort oplossingen wil het gebeuren dat de klant slechts enkele exemplaren mee naar huis neemt.
Wat betreft aandrijving: het aandeel Torx wint toch stukje bij beetje aan terrein. Kruiskop blijft met name geliefd onder oudere klussers. Dat is vooral te wijten aan onbekendheid. Als ze eenmaal de voordelen van Torx hebben ervaren, zijn de meeste gebruikers toch snel om.”
“De vaste klanten misschien uitgezonderd, maar het is veelal gebruikelijk dat consumenten die binnenkomen afwachten tot ze geholpen worden. Als ik nu rondkijk, dan zie ik vier vrouwen die op hun beurt wachten. Dat komt waarschijnlijk ook wel door de locatie waar we zitten: naast een Albert Heijn, dicht tegen het dorpscentrum aan. We zitten dus in de loop, niet alleen voor klussers, maar ook voor huisvrouwen die een dhz-boodschap hebben te doen.
Als het gaat om bevestigingsmaterialen: er bestaat soms twijfel over het materiaal van de muur. Toch is dat geen onoverkomelijk probleem. Met een generieke verankerplug kom je al een heel eind. We hebben het schap niet direct zodanig opgedeeld dat de klant wordt uitgenodigd om daarin zelf te navigeren. Heeft ook weer te maken met de directe hulp die we vaak aanbieden. Wel is het zo dat de informatie op de verpakking zelf tegenwoordig prima toelichting geeft op het gebruik van het materiaal. Dat geldt zeker voor pluggen.
We verkopen zowel blisterverpakkingen als losse stuks uit kantelbakken. Vooral die laatste keuze is populair, met name ook weer door de toeloop op deze locatie. Het wil gebeuren dat mensen een haakje kopen van tien cent en deze de volgende dag weer retourneren voor een alternatief. Ik krijg te horen dat ze het zo fijn vinden dat we bevestigingsmiddelen per stuk verkopen. Goed om te horen, maar dan denk ik soms ook: waar koop je dan de rest van de bouwmaterialen? En dat is niet altijd in deze winkel.”
bevestigingsmiddelen
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl