MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9463

Nieuwe energie en frisse ideeën bij KlusWijs Nieuw-Roden

Stefan Slager en Jamie Wekema zijn de nieuwe eigenaren die vol enthousiasme de KlusWijs in het Drentse Nieuw-Roden overnamen. Daarbij maakten ze keuzes in het assortiment en deelden ze de ruime bouwmarkt overzichtelijker in. Maar de start liep in eerste instantie heel anders dan ze voor ogen hadden.

De nieuwe ondernemers hadden een eigen visie op de winkel, die volgens hen niet klaar was voor de toekomst. Ook zagen ze kansen omdat ze constateerden dat de drive uit de winkel was verdwenen. Stefan Slager (30): “We hadden onze plannen bedacht, waarbij we hulp van KlusWijs kregen door specialisten die vaker winkel­verbouwingen hadden gedaan.” Daarbij wilde het jonge stel bijvoorbeeld een langere balie die doorloopt tot en met het verfassortiment. Ook wilden ze naast de voordeur het raam vrijhouden, waardoor je de winkel inkijkt.

MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9552

Zijn vriendin Jamie Wekema (27) vult aan: “Ik denk dat wij de jongste ondernemers bij KlusWijs zijn. Met onze frisse blik kijken we vaak anders naar de branche en onze onderneming. Met onze winkel zitten we in een ander marktgebied, waarbij mensen gerichter binnenkomen en meer uitleg verwachten. Bijvoorbeeld wat de verschillen tussen producten zijn of wat het beste product is voor hun toepassing.” Daarbij richten de jonge ondernemers zich op nieuwe klanten, bijvoorbeeld met een volledig nieuwe woonafdeling, waar ze een ruim assortiment behang, vloeren en zonwering presenteren. Daarnaast werd ook het tuinassortiment fors uitgebreid. “De vorige eigenaar had een wat ouder klantbestand. Door een compleet aanbod aan te bieden willen we nieuwe klanten aantrekken. Of we KW Wonen overwogen hebben? Nee, een bewuste keuze. We willen zelf kunnen beslissen.”

“We willen mensen het verschil tussen producten uitleggen. Bijvoorbeeld door de kwaliteit van Sikkens verf uit te leggen. Of door een A4’tje mee te geven, in plaats van een kleurstaaltje.”

MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9533

Wens voor eigen bedrijf

Een jaar geleden, op 1 februari 2024, nam het jonge stel de bouwmarkt over. Dat was een snelle overname, want de gesprekken daarover waren pas in oktober begonnen. “Jamie heeft een opleiding voor interieur­styliste gedaan en werkte in de zorg. Ik werkte in de bouw, waar ik voorman dakdekker ben geweest”, vertelt Slager. “Ik kwam hier als klant en had altijd de wens om voor mezelf te beginnen. Via via hoorden we dat de winkel te koop stond. Daarop hebben we eerst een gesprek met bedrijfsadviseur Gerben Schutte van KlusWijs gehad. Kort daarna gingen we met hem en de toenmalige eigenaar en zijn partner uit eten. Er bleken nog twee andere kandidaten te zijn, maar ze wilden met ons door.” Dat zorgde voor een uitdaging, omdat het stel had verteld dat ze investeerders hadden. Maar concreet was dat allerminst. “Sterker nog: in eerste instantie belden we af met de mededeling dat we niet verder gingen. De banken zeiden dat ze niets voor ons konden doen. Een bouwmarkt was te min voor ze, een te kleine investering. Maar nog dezelfde dag vonden we toch een investeerder, via een bemiddelaar die jonge en oudere ondernemers koppelt. Dat is wel bijzonder, omdat we nu nog steeds niet weten wie die persoon is. Uiteindelijk heeft Jamie ons ondernemersplan geschreven en konden we de winkel overnemen.”

MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9496

Marktgebied ontzorgen

Veel klanten komen uit Roden en Nieuw-Roden, dat waren gescheiden dorpen die inmiddels aan elkaar gegroeid zijn. Daarnaast komen klanten uit de hele regio. “We hebben de functie van een bouwmarkt die daarnaast ook een buurtwinkel is. Klanten kunnen bij ons ook terecht voor advies en maatwerk. En dat allemaal in één winkel”, legt Wekema uit. “Stefan heeft daarbij nog zijn connecties vanuit de bouw en ik heb mijn netwerk vanuit de huishoudelijke zorg – waar ik nog twee dagen in de week werk, ik wil het goed achterlaten – en dat zorgt voor veel klanten. En als klanten eenmaal binnen zijn, dan kunnen we ze compleet ontzorgen.” Naast de twee ondernemers bestaat het team uit drie fulltimers, een stagiair voor twee dagen in de week en een zaterdaghulp. “We hebben een goed team, we gaan regelmatig op stap met elkaar”, zegt een trotse Wekema. “Het feit dat wij jong zijn en een andere visie hebben, daar moesten sommige medewerkers wel even aan wennen. Zeker de buitendienst”, zegt Slager. “Hij ging van 50% winkel en 50% buiten naar 100% in de buitendienst. Daarbij doe ik het dakwerk en Jamie of ik meten in. Dat doen we bewust gescheiden, waardoor de buitendienstman efficiënt kan werken.”

MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9544

Achterstallig onderhoud en erfenis

De winkel was door de vorige eigenaar van nul tot honderd opgebouwd. Maar zowel Slager als Wekema waren het erover eens dat de ‘drive’ uit de winkel was: “Voor de winkel was het geen voordeel dat de oude eigenaar er nog in zat. Sinds 2014 is de winkel aan­­gesloten bij KlusWijs, daarvan wilde de vorige eigenaar geen afscheid nemen. Hij had het er ook moeilijk mee om afscheid van de winkel te nemen.” Slager en Wekema maakten de keuze om met KlusWijs verder te gaan. “We hebben eigenlijk altijd verder met KlusWijs gewild. Bij de overname hadden we direct een goed gevoel bij ze en in de omgeving past er ook niet iets anders in. Je kunt in een dorp niet zonder franchise, het bespaart je gewoonweg veel tijd. Achter de schermen doet KlusWijs veel voor ons, zoals de folders, flyers en het opmaken van advertenties. Ook zijn ze sterk in zoekmachineoptimalisatie, iets dat oudere onder­nemers veelal niet snapten. Maar wij zijn jonge ondernemers, we hebben andere ideeën daarover. En we zijn goed geholpen door de bedrijfsadviseur die ons ondersteund heeft bij de automatisering, de inkoop (“hoewel er bij hout enorme prijsverschillen zijn, dan bel ik altijd even een rondje”) en door de voorraad in het systeem te zetten.”

“We hebben altijd verder gewild met KlusWijs”

MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9485

Schouders eronder

Na de overname werd snel duidelijk dat er nogal wat achterstallig onderhoud was. Zowel aan de winkel, het assortiment als ook bij bedrijfsmiddelen, zoals de bus. “Die viel letterlijk uit elkaar, waarop we een nieuwe kochten. Maar die bleek veel te klein te zijn, waardoor we al snel terugkwamen voor een groter exemplaar”, vertelt Slager, die daar lachend aan toevoegt ze door KlusWijs vaak ‘jong en onbezonnen’ worden genoemd. Daarnaast bleek dat een groot gedeelte van het assortiment incourant was. “Vrijwel alle blikken verf waren bijvoorbeeld over de houdbaarheidsdatum en tijdens de verbouwing kwamen we heel veel producten tegen die onder een dikke laag stof lagen.” Het stel liet zich niet van de wijs brengen en plaatste veel van deze artikelen op bol.com. “Dat waren lange dagen en we hebben dat een maand gedaan. Tot we de factuur van DHL kregen, toen zijn we ermee gestopt. We merkten ook dat de winkel eronder leed. Uiteindelijk hebben we drie grote opruimingen gehouden, waarna we het meeste kwijt waren. Achteraf hebben we over de inventarisatie een harde discussie met KlusWijs gehad. Ik wilde geen leerschool zijn geweest. Gelukkig gaan ze daar inmiddels anders mee om. Maar ik ben inmiddels positief, hoor. Ze helpen goed, we kunnen altijd overleggen en om raad vragen.”

MIX_2025-1_KlusWijs_Nieuw_Roden_DSC_9536

Dure leerschool

De beginperiode was daarmee een kostbare leerschool, maar door hun enthousiasme en doorzettings­vermogen bouwden ze snel aan hun succes. Slager: “Toen ik begon, wist ik helemaal niets. Toch leer je snel, vooral als je zelf verbouwt en alles in de hand hebt. En als je veel doet, dan kan je een keer onderuit gaan.” Zoals bij de klant die een IKEA-inbouwkast wilde laten plaatsen. “Dat hebben we opgepakt, maar zonder beschrijving, met een te lage inbouwhoogte en nog wat andere tegenvallers werden dat twee volledige dagen werk. Leuk voor de omzet, maar ik denk niet dat we daar nog een keer aan zouden beginnen. Nu focussen we ons voornamelijk op de montage van producten die we in de winkel verkopen. Tegelijkertijd zijn we niet heel zakelijk, we blijven bij onszelf. Anders werkt het niet in een dorp. Mensen moeten het fijn vinden om naartoe te komen. We geven ze bijvoorbeeld een kop koffie, terwijl we op maat zagen.”

De investeerder zag dat de ondernemers actief waren en dacht goed mee, waardoor in de eerste helft van het jaar alleen rente hoefde te worden betaald. “We hebben een termijn van vijf jaar afgesproken”, verduidelijkt Slager. “In de eerste acht à negen maanden hadden we de prognose voor het hele jaar 2024 al gehaald. Dat komt omdat we goede medewerkers hebben. Wij proberen altijd een oplossing te zoeken. Ook heeft de openingscampagne heel goed gewerkt. We zie dan ook dat steeds meer vrouwen in de winkel komen. Misschien is dat ook een gevolg van Facebook, waar we in korte tijd van 100 naar 800 volgers zijn gegaan. Ook zijn we kerstbomen gaan verkopen, die zijn goed zichtbaar vanaf de doorgaande weg.” Wekema: “Soms denken we wel eens: waar zijn we aan begonnen? Dat was vooral tijdens de periode waarin we drie keer uitverkoop hielden om de incourante producten op te ruimen. Toch gaan we de volgende dag altijd weer met frisse zin naar de winkel.”  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee