Berend van Wel, Group Assortment Director Maxeda DIY Group zegt het netjes: “We zijn altijd in overleg met onze leveranciers om beter tegemoet te komen aan de wensen van onze klanten. Met de komst van het internet is de scheiding tussen kanalen steeds verder vervaagd. Onze klanten kunnen via vele verschillende websites de professionelere producten aanschaffen. Wij proberen op onze eigen Praxiswebsite nu uit wat de vraag is naar dergelijke producten. Na evaluatie zullen wij besluiten of wij het assortiment uitbreiden over meerdere kanalen. Dit zullen wij doen in goed overleg met onze leveranciers.”
Intergamma volgt met argusogen
Reken er ondertussen op dat Intergamma dit spel met argusogen volgt. Harm Jan Stoter heeft er in ieder geval een duidelijke mening over: “Ik denk niet dat de consument Bosch Blauw speciaal herkent als professioneel, maar Sikkens wel degelijk.” Het onderscheid tussen professioneel en retail dat sommige fabrikanten hardnekkig maken, vindt hij niet meer van deze tijd. “Neem Makita, dat merk voeren we in Nederland in de bouwmarkten. In België mag dat niet. Maar we hebben het wel in de webshop en die put in beide landen uit hetzelfde magazijn.” Op dezelfde manier kijkt hij tegen de professionele verfmerken aan. “Kijk naar Gamma’s verfafdeling. Wij hebben het assortiment, de uitstraling, de bediening en de locatie waar veel speciaalzaken een puntje aan kunnen zuigen. En toch mogen wij geen Sikkens verkopen? Dat kun je mij, maar vooral de consument niet u itleggen!”
Bauhaus zoekt desnoods eigen weg
Matthieu Moons van Bauhaus Nederland wacht helemaal niet op uitleg van fabrikanten: “Via ons moederbedrijf hebben we toegang tot alle professionele merken. Onze klant wil die professionele merken. Dat is bepalend voor het assortiment, niet wat een fabrikant toevallig wel of niet wil. Al moeten we daardoor soms onze eigen weg zoeken.”
Zie het complete artikel over profmerken in dhz>
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl