image_16.jpg

‘Geen concessies aan kwaliteit’

3M verhuisde eind augustus van Zoeterwoude naar een splinternieuw pand op een zichtlocatie op het wetenschapspark Technopolis in Delft. En die locatie is niet toevallig gekozen. “Wij zijn The Innovation Company en daarom passen we hier, vlakbij de Technische Universiteit.”

Het bedrijf is vooral bekend van onder meer ScotchBlue schilderstape, SandBlaster-schuurmiddelen, 3M persoonlijke beschermingsmiddelen, Scotch Brite huishouddoeken en -sponzen en Command bevestigingsoplossingen. 3M koos bewust voor nieuwbouw. “Het oude pand was gedateerd, voldeed niet meer aan de veranderende functie van het bedrijf en sinds het verplaatsen van de logistiek naar Duitsland hadden we daar de laatste jaren flink wat ruimte over”, legt keyaccountmanager Arjan Beringer uit.

Klantencontacten
3M heeft in de Benelux zo’n duizend medewerkers, waarvan er ongeveer 260 opereren vanuit het nieuwe pand in Delft. Daar zijn zo’n 170 flexwerkplekken. Innoveren is belangrijk voor het bedrijf, dus op de nieuwe R&D-afdeling stijgt het aantal werkplekken de komende tijd nog. In het laboratorium worden producten specifiek getest voor de Nederlandse markt. Daarnaast is de inrichting toegespitst op het intensiveren en uitbreiden van klantcontacten, onder meer met een Innovation Experience Center en een Customer Technology Center. Het bleek lastig een bestaand pand te vinden dat voldeed aan alle eisen en dus werd besloten het oude pand te verkopen en een nieuw huurpand te betrekken. De verhuizing past in de transformatie die 3M de afgelopen jaren doormaakte: van een organisatie die zich puur richtte op verkoop en distributie naar een bedrijf dat complete oplossingen voor klanten ontwikkelt.

Innoveren
Marketingcoördinator Peter Flach benadrukt dat innoveren erg belangrijk is voor 3M. “We zijn groot geworden vanuit de industrie. Dat zie je bijvoorbeeld bij onze SandBlaster-schuurmiddelen, ooit ontwikkeld voor de industrie en inmiddels verkrijgbaar in vrijwel alle bouwmarkten. In doe-het-zelf zijn we met schuurmaterialen op A-merkniveau marktleider. In de loop der jaren zijn daar veel innovaties vanuit de industrie bijgekomen. We noemen onszelf dan ook The Innovation Company. ”

Het innovatieve karakter van het bedrijf komt ook tot uiting in het nieuwe pand. Beringer:  “3M streeft naar duurzaam, óók op het gebied van infrastructuur, logistiek en energie. We kregen eerder al een duurzaamheidsaward van de overheid en die lijn zetten we voort. Zo wordt er in dit nieuwe pand bijvoorbeeld regenwater gebruikt om de toiletten door te spoelen. En natuurlijk voldoet het pand aan de moderne duurzaamheidseisen (BREEAM-gecertificeerd). Daarnaast zijn er al tijdens de bouw ontzettend veel 3M-producten in het pand verwerkt. Van kantoorartikelen tot aircofilters. En uiteraard was de bouwploeg voorzien van 3M-pbm’s. Het is nu dus echt een 3M-pand.”

Van industrie naar dhz
De doe-het-zelfdivisie van 3M werkt continu nauw samen met de industriële tak. Flach: “We doen absoluut geen concessies aan de kwaliteit. Producten vanuit de industriële tak worden één-op-één doorgezet naar retail.” Het enige verschil zit ‘m in de verpakking. In doe-het-zelf wordt geleverd in kleinverpakking, aan industrie en professionele bouwmaterialengroothandels in grootverpakking. “Zoals SandBlaster schuurmaterialen; die liggen per één of enkele stuks in de bouwmarkt, terwijl we ze ook leveren in verpakkingen van 50 of 100 stuks”, aldus Flach.  “Het algemene prijsniveau wordt lager door het toegenomen aanbod van private labels en goedkopere producten waarmee ook het kwaliteitsniveau in het geding kan komen. Daar doen wij niet aan mee. Wij houden vast aan die kwaliteit en zo houden we ook de marge in stand.” Beringer vult aan: “Dat is wel een grote uitdaging. Er zijn genoeg bedrijven die ook private labels maken, maar wij doen dat bewust niet. Wij bieden alleen A-merken. Daar kiezen professionals en ervaren dhz-ers voor, omdat zij veelvuldig met deze producten werken en dan is kwaliteit van groot belang. En dus zijn zij ook bereid hier wat meer voor te betalen. Nu willen we ook eenieder die klust daarvan overtuigen.”

Online
Ook op internet wordt 3M steeds actiever. Beringer: “Internet biedt volop kansen. Consumenten gebruiken het steeds vaker en dus moet je met al je merken online goed vindbaar en geprofileerd zijn.” Zeker in deze category, meent Flach.  “Wij leveren “bijproducten”, vaak slechts een onderdeel van de totale klus. Er is geen consument die er speciaal voor naar de bouwmarkt gaat. Dan is het dus van belang dat je naamsbekendheid hebt.“ En dat je concept goed uit de verf komt, online en op de winkelvloer. Beringer: “Informatie, inspiratie en navigatie zijn zó belangrijk.”

Portfolioverbreding
Het bedrijf is volop bezig met het doorontwikkelen van producten, “Dit zal leiden tot portfolioverbreding. Er komen compleet nieuwe categorieën bij, die ook onder 3M-merk zullen worden gebrand.”

Onder de 3M-vlag vallen verschillende andere merken, zoals het merk Command, voor niet-permanente bevestigingsoplossingen en -haken. Onlangs werd hier nog een opvallende innovatie aan toegevoegd: vastklikstrips voor het ophangen van schilderijen en lijstjes. Door middel van een dual lock-systeem ‘plak’ je het schilderij eenvoudig aan de muur. En wil je het daarna verplaatsen, dan is dat ook geen probleem. Het systeem is eenvoudig weer van de muur te verwijderen. Een ander, vrij nieuw merk van 3M is ScotchBlue. “Naast een kwaliteit die professionele schilders ook nastreven, staat het voor een andere gedachtegang achter tape binnen retail”, aldus Flach. “In een gemiddelde bouwmarkt struikel je over de rollen tape, maar het kan veel eenvoudiger en met minder producten. Bovendien is het wel een productgroep die veel ergernis oplevert bij consumenten. Met een goedkoop rolletje tape krijg je nu eenmaal geen strakke lijnen. Er zijn zo veel verschillende ondergronden. Daarvoor hebben wij drie soorten in ons schilderstape assortiment, waarbij je de belangrijkste markten afdekt: groen voor gladde ondergronden, oranje voor kwetsbare ondergronden en turkoois voor ruwe ondergronden. Het keuze-aanbod moet gemakkelijk en begrijpelijk zijn. Daarnaast leveren we natuurlijk ook de standaard beige tape, daar zit nu eenmaal de bulk in. Maar we willen mensen naar ‘beter’ bewegen. Als ze eenmaal een 3M-product gebruikt hebben, zijn ze om en komen ze graag terug.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee