ADVERTORIAL
Relevant blijven in de business? Blijf informatiestromen de baas!
De beschikbaarheid van productinformatie is belangrijker dan ooit. Voor de consument die informatie over producten zoekt én vindt. Voor de wetgever die steeds meer informatie bijvoorbeeld over gevaarlijke stoffen eist. En voor onze handelspartners die in de markt relevant willen blijven. Hoe blijft ú die informatiestromen de baas?
Productinformatie moeten via verschillende kanalen beschikbaar zijn. De meeste consumenten oriënteren zich immers online en kopen steeds vaker bij webshops. Daarom is het van groot belang dat consumenten vinden wat ze online zoeken. En dat gaat ook op voor de informatie over bijvoorbeeld productveiligheid.
U kunt het zich dus niet veroorloven dat productdata niet correct of onvolledig zijn. Niet voor niets is er daarom veel aandacht voor betrouwbare artikelgegevens, zowel in de B2B-sfeer als in de B2C-wereld. In het komend jaar heeft het uitwisselen van productdata de hoogste prioriteit in de doe-het-zelf! Dat en nog veel meer is op 23 maart te beluisteren op het GS1 Nederland congres ‘Standaarden zijn zilver, samenwerken is goud’.
Standaarden zijn zilver
Standaarden hebben een fascinerende geschiedenis en toekomst. Aan de ene kant vormen ze de basis voor de wijze waarop we werken. Ze brengen kosten in de keten omlaag. Aan de andere kant helpen ze de snel veranderende behoeftes van consumenten te bevredigen, met name in een gedigitaliseerde wereld. Voorwaarde om deze standaarden te laten werken is dan wel dat ze zo breed mogelijk worden omarmd.
Gouden samenwerking met uitwisselen betrouwbare artikelgegevens
Het besef groeit dat steeds meer data nodig zijn om te voldoen aan de steeds sneller veranderende eisen van de markt. Retailers en leveranciers wisselden eerst alleen de logistieke stamgegevens uit. Maar die hoeveelheid gegevens groeit enorm, bijvoorbeeld met informatie over gevaarlijke stoffen of productafbeeldingen. En als we gegevens met elkaar uitwisselen, moet deze van uitmuntende kwaliteit zijn. ‘Goed is niet goed genoeg’, lijkt het credo. Bij het uitwisselen van gegevens wil je niet dat er discussie ontstaat over de juistheid ervan.
Bouwmarkten wisselen hun logistieke productgegevens uit via GS1 Data Source en gaan ook hun informatie delen voor online verkoop (productfoto’s) en veiligheid (gevaarlijke stoffen). Daarom is de uitbreiding van het datakwaliteitsprogramma voor de co-voorzitters van de GS1 business council doe-het-zelf en tuin Lieke Luttmer en Raymond de la Court een belangrijk speerpunt: “Door samen complete, correcte en consistente basisinformatie over onze producten met elkaar te delen voorkomen we nodeloze fouten en kosten.”
E-commerce proof: categoriseren van assortimenten
De snelle opkomst van online winkelen heeft de noodzaak van eenduidige productinformatie verder vergroot. Kyra Blankenstein, sectormanager doe-het-zelf en tuin: “Een consument die online naar specifieke producten zoekt, moet kunnen rekenen op eenduidige en betrouwbare informatie. Retailers zijn daarbij grotendeels afhankelijk van hun leveranciers die de bron van de informatie zijn. Iedereen is erbij gebaat als ook deze e-commerce informatie voor de hele keten gestandaardiseerd is. Bovendien haalt dit kosten uit de keten. Daarom maken we hierover samen afspraken en stemmen we af welke velden gebruikt worden.”
Het is Akzo Nobel Decorative Coatings met Marina van Staden die in de GS1-sectorsessie al kan laten zien welke stappen zij al hebben gezet. De sector krijgt op die manier een goed beeld over het makkelijker en beter categoriseren van assortimenten.
“Zeker weten of informatie op veiligheidsbladen correct en actueel is”
“Om aan alle huidige en toekomstige wet- en regelgeving voor opslag, logistiek, verkoop en toepassing van producten met gevaarlijke stoffen te voldoen en onze commerciële en logistieke processen optimaal in te richten, moeten we zeker weten dat de gevaarlijke stoffeninformatie en de veiligheidsbladen die we van onze leveranciers ontvangen, tijdig, correct en actueel is”, zegt Ingmar Hensbergen van Intergamma. Hij praat samen met sectormanager doe-het-zelf en tuin Kyra Blankenstein u op het GS1 congres van 23 maart tijdens de sectorsessie doe-het-zelf bij over wetgeving rondom gevaarlijke stoffen. Wat zijn de eisen, waar moet u aan voldoen? Hoe helpt GS1?
Productafbeeldingen: wat u ziet is wat u krijgt
Een goede productafbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Potentiële klanten in webwinkels kunnen alleen via een afbeelding het product zien. GS1 is daarom met de sector begonnen met het ontwikkelen van een oplossing voor het uitwisselen van productafbeeldingen.
Remco Donselaar van Pokon vertelt over de ervaringen van het werken met de door de markt opgestelde handleiding voor het maken van productafbeeldingen. Met Thijs Jansen van Nefli Groep “real time” demo van het controleren van een beeld. Natuurlijk mist een uitleg over de nut en noodzaak van het delen van productafbeeldingen op uniforme manier niet.
Wilt u meer weten?
Schrijf u in voor het GS1 Congres op 23 maart 2016
Standaarden zijn zilver, samenwerken is goud
Houden bedrijven de technologische ontwikkelingen en veranderende (zorg)consumenten nog wel bij? Om 11.00 uur starten we het plenaire programma met Dick Roozen (managing director Superunie), Peter Bennemeer (algemeen directeur Ziekenhuis Bernhoven), Tom van Geemen (directeur Wolkyshop), Erik Jan Mares (voorzitter GS1 Nederland en senior vice president procurement Ahold) en Pieter Maarleveld (algemeen directeur GS1 Nederland). Moet het roer bij bedrijven niet radicaal om? ‘Ja’, zegt Danny Mekić, jonge ondernemer en internetexpert.
Vanaf 13.30 uur hoort u alles over de smeerolie van al uw processen: het uitwisselen van correcte (artikel)gegevens in de doe-het-zelf en tuin. Deelname is gratis!
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl