Die stichting bestaan alweer vijftien jaar en behartigt de belangen van de franchisenemers. En de invloed van de ondernemers is groot bij Formido, benadrukt Wolthers. “Vaak wordt er gedacht dat het feit dat we onderdeel zijn van Maxeda, ervoor zorgt dat ondernemers geen inbreng hebben. Maar het tegendeel is waar. En onze ervaring is dat het inkoopvolume van Maxeda onze winkeliers juist voordeel biedt.” Ondernemers vragen zich weleens af of ze onder een private equityorganisatie nog wel ondernemer kunnen zijn in hun eigen winkel. Bij Formido is er een vast kernassortiment. Daarnaast is de ondernemer vrij om een deel van het overige assortiment, in overleg met de stichting en het hoofdkantoor, hier een eigen invulling aan te geven. “Zo kan bijvoorbeeld een ondernemer op de Veluwe best zijn assortiment uitbreiden met campingspullen. Eigen initiatieven worden door ons toegejuicht en op alle mogelijke manieren ondersteund.”
Uniek
Wolthers is trots op zijn stichting en besteedt er zo veel tijd aan, dat hij in 2009 zijn eigen Formido-bouwmarkt in het Groningse Hoogezand sloot om hier al zijn energie in te kunnen stoppen. “Het feit dat we een stichting zijn, is uniek. Franchisenemers hebben daardoor invloed op het beleid en dat gaat aardig ver. Zo hebben ze bijvoorbeeld zeggenschap op het gebied van investeringen en reclamegelden. Op reclame bezuinigen we niet.”
De stichting is inmiddels uitgegroeid tot een professionele organisatie, die naast directeur/voorzitter Wolthers bestaat uit zes bestuursleden, zes vervangende bestuursleden, een fulltime commercieel medewerker, een secretaresse die onder andere alle communicatie in het land verzorgt. De commercieel medewerker is verantwoordelijk voor de marketing en de referentieteams; clubjes van minimaal drie franchisenemers die meebeslissen over assortimentsonderdelen.
“Retail, en doe-het-zelfretail in het bijzonder, gaat door een moeilijke periode. En zeker dan is meepraten voor ondernemers een groot goed, maar zeggenschap is nog beter.”
In formele zin heeft Formido een franchiseraad: zes bestuursleden van de stichting en vier van de franchisegever. Wolthers: “Binnen die raad hebben we naar elkaar toe een vetorecht, maar daar hebben we nog nooit gebruik van hoeven maken. Er worden wel discussies gevoerd, maar we komen er altijd uit door te praten. In 90% van de gevallen ben je het toch al met elkaar eens.”
Nieuw elan
Wolthers is blij met de inbreng van nieuwe ondernemers, die met frisse ideeën bij de organisatie terechtkomen. “Van nieuwe ondernemers kun je leren, ze brengen nieuw elan. Zij melden zich vaak ook spontaan bij assortimentscommissies, omdat ze het fijn vinden om mee te praten. Dat wil niet zeggen dat de ondernemers altijd hun zin krijgen, maar ze worden wel zeer serieus genomen.”
Formido is achter de schermen volop bezig met onder meer de verhoging van de servicegraad en de webshop. Wolthers: “Op het gebied van service hebben we grote stappen gemaakt. Inmiddels plaatsen we kasten, keukens en badkamers, leggen we parket, en dit gaan we komend jaar verder uitrollen.” Ook aan de webshop is flink wat werk verricht. Het onlineassortiment is flink uitgebreid en volgens Wolthers loopt Formido op dit gebied voor op andere ketens. Wolthers: “Daarnaast zijn we momenteel een klantenkaart aan het ontwikkelen. Daarmee kunnen klanten sparen voor korting en ondernemers kunnen hen koppelen aan hun debiteurenbestand. Met de kennis die we vergaren door de klantenkaart, kunnen we die klant weer gerichte aanbiedingen doen.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl