A.-Hermadix-Raymond-van-Lieshout.jpg

Gemak en kleur in de tuin

Nu de zon schijnt, wil Hermadix graag dat de mensen de tuin in gaan en de kwast ter hand nemen. Als verlengde van de huiskamer verdient de schutting ook een kleurtje. “Behandel hem preventief en geef hem je eigen identiteit mee. Dat doe je binnen toch ook met de wanden?”

Het is misschien een open deur: de tuin wordt meer en meer als het verlengde van de huiskamer gezien. Dat geldt niet alleen voor de inrichting, maar zeker ook voor het verfraaien van bestaande elementen. “Ook in de tuin speelt het creëren van een eigen identiteit een rol”, vertelt accountmanager Raymond van Lieshout. “Je ziet verschuivingen op tuinmeubel- en bbq-gebied maar ook bij beits. De behoefte om dingen op te knappen die slecht of geen onderhoud hebben gehad, is aanwezig. Zeker met mooi weer.”

Harmonie met de rest
De consument anno 2014 wil op de eerste plaats genieten van zijn tuin. Onderhoud staat ergens onderaan de ranglijst. Dat realiseert Hermadix zich ook. “Als je naar onze beits voor geïmpregneerd hout kijkt, kun je die meteen op het hout strijken. Mensen hebben namelijk niet zozeer een hekel aan schilderen, maar wel aan het voorbehandelen. En dat hoef je met de Tuindecoratiebeits niet meer te doen. En je bent er na de klus een paar jaar vanaf. Behandel het dus preventief en geef het je eigen identiteit mee. Dat doe je binnen toch ook met de wanden? Zo kun je bijvoorbeeld het kleurgebruik op je schutting afstemmen op het kleurgebruik binnen. Stel je voor: je zit in de tuin in je hot tub naar een lcd-scherm te kijken. Dan wil je toch op de achtergrond niet tegen een suffe schutting aankijken? Het moet in harmonie zijn met de rest.”

Duidelijk concept
Heel belangrijk in het hele verhaal is het concept. Hermadix voert beitsen voor geïmpregneerd hout, voor blank en al geschilderd hout en voor hardhout. Die toepassingen zijn door kleuren (resp. gele, witte en grijze blikken) duidelijk gesegmenteerd. Van Lieshout: “Dáár gaat het om. De naam Hermadix is eigenlijk helemaal niet zo spannend, de consument moet de drie houtsoorten in de tuin herkennen. Dát is belangrijk. Bovendien maakt een concept het de ondernemer ook makkelijker. De ondernemer hoeft de klant maar één vraag te stellen, als hij het niet zeker weet: welk hout? En vervolgens kiest de klant de juiste kleur. We weten dat 70% van de klanten hun keuze aan het schap maakt. Dan moet je het proces vereenvoudigen, juist door die kleursegmentatie en door het inzetten van displays waarbij de klant het eindresultaat kan zien en voelen. Dat inspireert!

Makkelijk verwerkbaar
Duurzame bescherming, geen nare verflucht en gemak. Dat zijn de belangrijkste eigenschappen die Hermadix aan zijn producten hangt. De beitsspecialist is tevreden over de ontwikkelingen in Nederland, maar hoe kun je in dat segment nog verder groeien? “Er worden echt miljoenen liters beits verkocht. Ik verwacht dat kleuren en de makkelijke verwerkbaarheid de doorslag gaan geven. Door gemak aan onze producten toe te voegen bewijzen we dat het geen ingrijpende klus is om je schutting een andere, duurzame sfeer te geven. We hebben al een voorkeuze gemaakt voor een matte uitstraling. Op de eerste plaats wil de klant geen glans op grote vlakken in de tuin. Bovendien geeft onze beits geen filmlaag. Onze producten hebben geen last van bladderen omdat er vocht onder die laag komt.”

Gezonde marge centraal
Als je als nicheproduct een brede populariteit geniet, moet je een transparante policy voeren. Bijvoorbeeld op het gebied van prijs. Van Lieshout erkent het belang. “We hebben unieke producten tegen een marktconforme prijs. Omdat wij ons bewust distantiëren van de actielawine die in de handel gaande is, kweken we bij al onze verkoopkanalen goodwill. En natuurlijk, af en toe steunen we een ondernemer met een eenmalige productie, maar ons is er op de eerste plaats alles aan gelegen om onze ondernemers een gezonde marge te bieden. Dat kun je niet als je in de ramsjhandel zit.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee