Innoveren met digitale behanglijm

Na dat Bison een aantal jaren geleden de markt voor behanglijmen openbrak met de introductie van Wand&Klaar-behanglijm, vond de lijmspecialist het tijd voor een nieuwe innovatie binnen deze categorie. De centrale vraag daarbij was: hoe kun je het behangen makkelijker maken? “Daarbij zijn we gaan kijken naar de grootste ergernissen van behangen”, vertelt Gijs van Male, Marketing Manager Consumer Benelux. “Consumenten vinden behangen vervelend, willen van tevoren weten hoe het eindresultaat eruit ziet, willen qua materiaal weten wat ze nodig hebben, willen behangsoorten vergelijken en dit vanuit een rustige thuissituatie doen. Dus moeten we die consument in de oriëntatiefase aanspreken.”

Makkelijk stappenplan
Belangrijk is dus om vanuit de luie stoel een impressie te krijgen van de verandering. Daarvoor ontwikkelde de fabrikant een bijzondere app. Marketing Communication Manager Margot Haest: “Eerst overweeg je te gaan behangen, maar tegelijkertijd heb je hulp nodig. Dát is het juiste moment om in te stappen. Wij willen mensen helpen op zoek naar behang, maar zeker ook bij de klus. De consument moet ervaren hoe het is om behang tegen de muur te hebben. Met de app kun je proefbehangen. Je kunt thuis een foto maken van wat je wilt behangen en met welk dessin. Op dit moment bevat de app al zo’n 250 verschillende behangsoorten en dit neemt in een sneltempo toe. De tool laat de consument dus, via een makkelijk stappenplan, behang ervaren. En in geval van twijfel kunnen ze hun vrienden nog eventueel voor een advies vragen.”

Boodschappenlijst en advies
Proefbehangen is een optie. De appgebruiker kan zelf digitale behanglijm aanbrengen. Het moet de consument het vertrouwen geven dat behangen niet zo lastig is. Ook de drempel naar de klus zelf is erg laag. Haest: “De app bevat een boodschappenlijstje dat de consument eigenlijk aan de hand door de klus voert. Eerst wordt gekeken wat je wilt behangen, dan kies je het behang, vervolgens de behanglijm en zo word je stap voor stap door de klus gevoerd. En word je gewezen op eventuele problemen die je tegen kunt komen en die je gemakkelijk op kunt lossen met onze producten. Bijvoorbeeld: het verwijderen van een spijker in de muur kan resulteren in een gat. Dat kun je weer makkelijk repareren met ons vulmiddel. Daarnaast krijg je in het hele traject tips van de vakman.”

Categorie boost geven
De app is één, maar ook op de winkelvloer ondergaat het Wand&Klaar-concept een opvallende metamorfose. Alle makkelijke producten staan in een overzichtelijk display, keurig bij elkaar. Van Afweek & Reiniger tot de Vlekkenspray, van de Muurvuller, de uiteindelijke behanglijm tot de benodigde gereedschappen. “Onze presentatie laat heel duidelijk zien dat je kunt behangen in vier stappen”, vertelt Van Male. “Eerst behang afweken en de muur reinigen, vervolgens vlekken bedekken, gaten en scheuren opvullen en ten slotte het behang aanbrengen. Die segmentatie maken we ook met kleur duidelijk. Dat biedt gemak voor de shopper, zorgt voor een hogere kassa-aanslag en dat alles in een compactere presentatie. We ondersteunen het hele concept met een grootse campagne. Op die manier gaan we behangen nóg leuker maken en drempels wegnemen. We zijn ervan overtuigd dat we met deze interactieve aanpak de categorie een boost gaan geven!”

Volgen via je persoonlijke nieuwsoverzicht

Selecteer de onderwerpen waarvan je via MijnMIX op de hoogte gehouden wilt worden.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee