Aquaplan biedt kwalitatieve producten voor het verbeteren en beschermen van huis en tuin. Vochtproblemen, dakbedekking en isolatie zijn de belangrijkste productgroepen voor het bedrijf dat deel uitmaakt van de Canadese IKO-group. Dankzij de introductie van drie nieuwe producten wordt het voor doe-het-zelvers makkelijker om muren nog beter bestand tegen vocht te maken.

Bij Aquaplan hebben ze in de afgelopen 25 jaar al veel producten voor vochtproblemen en regendoorslag ontwikkeld. Toch kregen ze steeds vaker de vraag van consumenten naar producten voor geschilderde muren, omdat een muurverf daarvoor onvoldoende vochtbescherming biedt. Met dit verzoek ging de R&D-afdeling aan de slag met als resultaat drie nieuwe producten die vanaf nu verkrijgbaar zijn.

Gebruiksklare voegmortel Voeg-Express

Om een muur goed te beschermen tegen regendoorslag is reparatie van kapotte voegen de eerste noodzakelijke stap. Daarvoor biedt Aquaplan nu een gebruiksklare voegmortel in een kitkoker. Dit voegreparatiemiddel hecht goed op vrijwel alle bouwmaterialen en is al na een paar uur regenbestendig. Voeg-Express is krimpvrij, schuurbaar, overschilderbaar en zowel binnen als buiten te gebruiken.

Bescherming voor schilderwerk op muren

Om buitenmuren te beschermen tegen regendoorslag heeft Aquaplan Hydro-Flex ontwikkeld. Dit product kan zowel op niet-geschilderde muren als geschilderde muren aangebracht worden, waarmee je uiteindelijk een geschilderde muur krijgt. Deze muurcoating op basis van acrylaatharsen is vochtafstotend, waardoor water van de muur parelt. Hydro-Flex heeft een grote elasticiteit, zodat het scheurtjes en poriën van de muur eenvoudig dicht. Dankzij het hoge dekvermogen is het eenvoudig om een muur egaal te maken.

Aqua-Resist voor extra bescherming

Aqua-Resist biedt extra bescherming tegen vocht en vervuiling bij gevels die geen boord onderaan hebben. De muurcoating vormt een waterdichte laag wanneer deze opgedroogd is. Door de speciale samenstelling van acrylaatharsen worden door water beschadigde muren vernieuwd en wordt de constructie verstevigd. Aqua-Resist is toepasbaar op verschillende ondergronden, zoals beton, baksteen, metselwerk en pleisterkalk. De coating is elastisch en afwasbaar.

Peggy Boeykens is de commercieel verantwoordelijke bij Aquaplan. “We bieden voor ieder vochtprobleem een oplossing. Bijvoorbeeld bij opstijgend vocht, condensatie of hinder van grondwater. Daarnaast zijn we sterk in dakbedekkingen. Onze producten worden overal toegepast, van buitenmuur tot aanbouw en van tuinhuis tot konijnenhok.”

Profiteren van eeuw ervaring

De distributie van de Aquaplan-producten verloopt via de grote ketens en DHZ-winkels. Boeykens: “Daarbij profiteren we van de kennis in dakbedekking en vochtbestrijding die ons moederbedrijf IKO in meer dan 100 jaar heeft opgebouwd bij professionals. Die ervaring gebruiken we bij de ontwikkeling van onze producten.” Aquaplan heeft in Antwerpen een eigen Research- & Development-afdeling waar ze ook analyses doen. De volledige productie is in Europa.

“Op onze verpakkingen geven we de consument praktische uitleg. We geven daarbij ook ondersteuning voor de gebruikers in de vorm van video’s, handleidingen en productspecificaties. Dit voorjaar lanceren we een nieuwe website met meer consumenteninformatie om zo beter vindbaar te zijn in de zoekmachines.”

Meer informatie over toepassingen

Het proces van informatie voor de aanschaf wordt volgens Boeykens steeds belangrijker: welk product gebruik je voor welk probleem? “Omdat klussers vaak niet direct weten wat ze nodig hebben, gaan we informatie over toepassingen makkelijker vindbaar maken. Daarvoor gebruiken we de zoekwoorden van de consument en gaan we meer inspiratie aanbieden. Er wordt nu eenmaal minder geklust, zeker door jeugd.”

Dealerondersteuning

Aquaplan-dealers krijgen brede ondersteuning, bijvoorbeeld wanneer zij het schap op willen frissen. Boeykens: “Daarvoor bieden wij een schapvoorstel aan, dat we samen met de dealer inrichten. Ook leveren we verschillende POS-materialen. En voor onze dakbedekkingen hebben we real-life opstellingen en diverse pakketten voor presentaties. Tenslotte geven onze opleidingen op de winkelvloer verkopers meer inzicht in het verkoopgesprek en de behoefte van de consument. Die staat voor ons centraal in alles wat wij doen en ontwikkelen.”