Opnieuw mooie resultaten voor Hornbach, zo blijkt uit het jaarverslag dat het Duitse bedrijf vandaag presenteerde in Frankfurt. Hornbach Nederland zag de omzet zelfs voor het vierde jaar op rij met dubbele cijfers toenemen. Het aandeel van Hornbach Nederland, in omzet en winstbijdrage aan het concern, neemt daarmee verder toe. Aldus het persbericht van Hornbach zelf.

De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarken, is in het boekjaar 2018/2019 (looptijd 1 maart 2018 tot 28 februari 2019) met 5,3% gegroeid naar € 4,36 mrd.

Dubbele cijfers Hornbach Nederland
Evert de Goede, Algemeen directeur van Hornbach Nederland, laat weten: “We zijn zeer tevreden over de omzetontwikkeling in ons land. Afgelopen jaar openden we de deuren van Hornbach Zwolle en vestigingen die we de afgelopen jaren openden hebben hun plek in de markt veroverd. Komend jaar gaat de nieuwe vestiging in Duiven, vlakbij Arnhem, open. We staan te popelen om ook te starten met bouwen in Almelo, Apeldoorn, Enschede, Nijmegen en Rotterdam. Expansie is een belangrijke groeimotor, maar belangrijker is misschien wel het feit dat we steeds meer consumenten én professionele klussers mogen verwelkomen, ook online. Want het aandeel van de online verkopen neemt verder toe.”

Stijgende omzet en klantenaantallen, hoogste oppervlakteproductiviteit sinds beursgang
De Hornbach-groep behaalde haar prognose voor 2018/2019 ruimschoots met een netto-omzetgroei van 5,3% tot € 4,36 mrd. Hornbach Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep die 158 bouwmarkten met tuincentrum en online winkel exploiteerde in negen landen in Europa, verhoogde haar omzetgroei ook met 5,3% tot € 4.096 mln. Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effectensteeg de groepsomzet bij de doe-het-zelfwinkels met tuincentrum met 4,2%. Met een omzet van € 2.210 per vierkante meter bereikte de oppervlakteproductiviteit in de bouwmarkten in 2018/2019 het hoogste niveau ooit sinds de beursgang van Hornbach Baumarkt AG in 1993. De omzet die Hornbach behaalde met online verkopen, die ze via interconnected retail (ICR) koppelt aan haar fysieke winkels, groeide met dubbele cijfers. “Deze factoren laten zien dat ons bedrijfsmodel werkt”, zo reageert Chief Executive Officer Albrecht Hornbach. De subgroep Hornbach Baustoff Union GmbH realiseerde een omzetstijging van 6,7% tot € 265 mln.

Investeren in fysieke winkels
Stijgend waren in het boekjaar 2018/2019 ook de kosten. Dat zorgde ervoor dat het operationeel resultaat (EBIT) gecorrigeerd door niet-operationele winstposten daalde met 18,6% tot 134,9 miljoen euro. De gecorrigeerde EBIT van de subgroep Hornbach Baumarkt AG daalde met 25,6% tot € 81,9 mln. Resultaten als gevolg van personele en extra kosten die met name in kwartaal 4 2018/2019 werden gemaakt om de fysieke winkels te verbeteren. Het aantal medewerkers steeg van 19.614 naar ruim 21.000.

Winstverwachtingen 2019/2020: aanzienlijke stijging gecorrigeerde EBIT
Het doel van Hornbach is om de winstgevendheid permanent te verbeteren, met name in thuisland Duitsland. Het management verwacht dat de EBIT gecorrigeerd door niet-operationele winstposten bij de Hornbach-groep in de prognoseperiode van 1 maart 2019 tot 29 februari 2020, 15% hoger zal zijn dan de nu behaalde € 134,9 mln. Naar verwachting zal de winstgroei in diezelfde periode voor Hornbach Baumarkt AG uitkomen op een stijging van 30%.

Op MIX' Nationale DHZ Sessie van 22 mei sprak bestuursvoorzitter Albrecht Hornbach – meneer Hornbach zélf – over de balans die Hornbach zoekt in de digitalisering van de DHZ-activiteiten.