Gezien het bewogen jaar is CEO Harm Jan Stoter tevreden met de stabiele omzetcijfers van Gamma en Karwei in 2018. Met het vizier op de klant gaan Gamma en Karwei nu € 250 tot € 300 mln investeren in de winkels en internetplatforms.

In een uitgebreid interview in MIX licht Intergamma-CEO Harm Jan Stoter de 2018-jaarcijfers van Gamma en Karwei toe. Die ketens zagen hun omzet in 2018 stabiliseren en Stoter is daar blij mee.

Bewogen jaar, minder groei dan markt

GfK-cijfers tonen voor de gehele markt een groei van 3,5% over 2018. Vanwaar dan die tevredenheid als concurrent Hornbach opnieuw dubbele groeicijfers boekt? “Ja, als je 13 winkels hebt en een nieuwe winkel opent, kun je makkelijk met dubbele cijfers groeien”, zegt Stoter. “Maar we kijken vooral naar onszelf en beleefden in 2018 een bewogen jaar.” Hij noemt Operatie Guinness waarin Intergamma bijna 160 winkels van franchisenemer Van Neerbos overnam, de perikelen waarmee dat gepaard ging en de complete organisatiewijziging. “Neem je dat in ogenschouw, dan is die stabiele omzet echt bijzonder. Dat zeggen de banken ook. Vaak zie je organisaties in zulke veranderingen juist flink omzet inleveren, dat hebben wij niet gedaan. En dan hebben we bovendien nog een mooi resultaat geboekt.”

Vizier op de klant, volop investeren

In 2020 gaat het vizier weer volop op de klant, daar waar de aandacht hoort te liggen. Stoter: “We gaan samen met onze franchisenemers € 250 tot € 300 mln investeren in onze winkels en internetplatforms. Banken hebben daar vertrouwen in en doen mee. Welke non-food-retailer zie je dat ook doen? Ik ben daar trots op en daarom noem ik Intergamma wel eens ‘een witte raaf’.”

Beetje flauw dat we deze passage isoleren uit een groot interview? De rest van het interview lees je eerst in MIX 2019-7.