Hoe gaat het er binnen een organisatie als Praxis aantoe tijdens een crisis? Hoe manage je de veiligheid van klanten en personeel in je winkels? HR-directeur Melithsa Demmers geeft een kleine blik achter de schermen.
Op de website van het UWV vertelt HR-directeur Melithsa Demmers dat Praxis altijd het streven gehad om open te blijven. "En dat is gelukt," vertelt ze. "Door maatregelen te treffen waardoor de gezondheid en veiligheid van medewerkers en klanten gewaarborgd zijn."
Ze vertelt over een een snel coronaprotocol dat continu veranderde. Over het crisismanagementteam dat iedere dag bijstuurt. "Het is een kwestie van snel schakelen en een dagkoers varen. Communicatie en veiligheid staan voorop. Het is belangrijk om duidelijkheid te scheppen; naar de klanten en naar je medewerkers. In de winkels hebben we strikte hygiëne- en voorzorgsmaatregelen getroffen, zoals de anderhalve meter afstand-posters, mensen werken met hesjes aan en kassamedewerkers zitten achter protectieglas. Natuurlijk monitoren we via een deurbeleid continu of er niet te veel mensen in de winkel zijn. Ook hebben we onze openingstijden aangepast."
Het was volgens Demmers belangrijk om de rust te bewaren en met elkaar in gesprek te blijven. Een dagstart met het team in de winkel gaf de ruimte om te sparren over lastige situaties. Leidinggevende hebben daarin een belangrijke rol. En medewerkers in kwetsbare groepen kregen de mogelijkheid om afgezonderd te werken of na openingstijd. Als het echt niet anders ging, blijven ze thuis. Demmers: "Sommige medewerkers maken zich meer zorgen dan andere, dan denken we graag mee."
Demmers is blij dat Praxis open kan zijn maar merkt wel dat klanten nu wat slordiger worden in hun gedrag. "Je groeit toe naar een anderhalve meter economie, maar na een tijd lijken mensen zich toch wat minder bewust." Het is volgens haar heel belangrijk om maatregelen blijven handhaven en dat vraagt van medewerkers dat ze continu scherp zijn. Dat is echt een hele uitdaging, zegt Demmers. "Maar ik ben vooral heel trots op hoe alles nu gaat. In tijden van crisis zie je wat je echt kan bereiken, wij blijken als organisatie heel wendbaar. Het is verbazingwekkend hoe snel je dingen van de grond krijgt als het echt nodig is. Dat hebben de verschillende afdelingen op het hoofdkantoor wel bewezen, door snel op te schalen. In de winkels wordt echt een topprestatie geleverd en dat geeft eigenlijk vooral positieve energie."
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl