Pure by Flexa ColorLab is een inspirerend en decoratief concept dat meerwaarde geeft aan VBS-winkels. “VBS-ondernemers zijn kampioen in het adviseren van een kwalitatief product, Flexa is kampioen in kleur én kwaliteit. Pure by Flexa ColorLab is daarmee een win-win concept, met een schitterend palet op een kleurenwand in de winkel die continu actueel is.” Recent is het Pure by Flexa ColorLab-assortiment uitgebreid en staat een relaunch op de rol.

Pure by Flexa ColorLab werd tien jaar geleden geïntroduceerd, met als kenmerken dat het hoog in de markt gepositioneerd is, superkwaliteit heeft en dat de opbouw van het kleurpalet schitterend is. “Denk daarbij ook aan mooie A4-kleurstalen, de extra matte verf en de krijtverf, die nog steeds een trend is”, zegt Isabelle Val, interim Sr Channel Manager DIY Customer Marketing. “Met Pure geven we VBS-ondernemers een exclusief verfconcept om zich te kunnen onderscheiden én bieden we de klant een schitterend palet kleuren in diverse glansgraden”, vult Michiel van Haperen aan. Hij is bij Sikkens verantwoordelijk voor het VBS-kanaal. “Daarbij willen we het aanbod continu verbeteren en aanscherpen.”

Om het concept kritisch tegen het licht te houden, werden analyses gemaakt en interviews gehouden. Val: “We vroegen retailers hoe we het Pure concept nog beter konden maken en laten aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt.” Uit de interviews met consumenten bleek dat zij vooral bij de VBS-winkels kopen voor het advies en hun kennis. “Het draait om expertise, een consument klust niet vaak en is daardoor onzeker. In alle fases van de customer journey kunnen we de klant helpen bij het plannen en het ontzorgen. VBS is daarvoor het geijkte kanaal. Natuurlijk wordt in de voorbereiding online georiënteerd, dat is iets dat zowel wij als de retailer goed op orde moeten hebben.” Van Haperen: “Uiteindelijk willen we de consumenten met de juiste producten, de juiste kleur en hoeveelheid en met een plan van aanpak naar huis laten gaan om de klus succesvol aan te pakken.”

Vijf nieuwe producten

Uit de onderzoeken bleek dat consumenten er de voorkeur aan geven om verf van hetzelfde concept te kopen. Van Haperen: “Veel ondernemers misten een goede grondverf voor donkere kleuren in het concept. Consumenten willen een wand een kleur geven en tegelijkertijd de andere wanden en plafonds wit verven. Daarvoor bieden we straks witte Pure muurverf extra mat in een exclusieve verpakking van 7,5 liter.” Daarnaast misten ze kleinere verpakkingen binnen het concept, vooral om kleinere decoratieve klussen te verven. “Die uitbreiding hebben we gedaan, ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid en om minder te verspillen. Iets dat bijvoorbeeld ook voor watergedragen binnenverf geldt.”

De vijf nieuwe producten komen in 2021 vanaf week vijf op de markt en worden ondersteund met een landelijke campagne. “Door vraag te creëren willen we VBS-retailers helpen om consumenten naar hun winkel te laten komen. We gaan consumenten inspiratie geven vanuit een omnichannel aanpak: zowel op de winkelvloer als daarbuiten. We zijn zichtbaar op de belangrijkste touchpoints in de customer journey van de klant, daar stemmen we onze content op af”, zegt Val. Op de Pure by Flexa ColorLab website kunnen testers besteld worden. Daarbij zit een leaflet die verwijst naar de online dealerlocator. Dit zorgt voor traffic naar de winkels. “De Pure kleurenwand wordt jaarlijks gerestyled met de Flexa Kleur van het Jaar en het bijbehorende trendpalet. Daarnaast werken we met influencers, die tips en trics en metamorfoses laten zien om te inspireren. Want Pure by Flexa ColorLab is een unieke esthetische propositie in een premium kwaliteit.”

AkzoNobel Decorative Coatings bv, Sassenheim, (071) 711 99 20, www.flexa-pure.nl