gfk_0(2).jpg

+30% voor DHZ-producten tot aan lock-down

Nét voor de lock-down was het een gekkenhuis in veel bouwmarkten. Daarna werd het een paar dagen vrij stilletjes. Hoe zien we dat precies terug in de GfK-cijfers?

Jammer is dat GfK alleen weekomzetten registreert, geen dagomzetten. Terwijl sommige ondernemers de maandag voor de lock-down-perconferentie hun beste dag ooit draaiden en anderen op die ene dag zelfs een week-omzet boekten, kunnen we die piek niet precies uit de cijfers terughalen.

Saldo van maandag-piek en daaropvolgende dip

GfK noteerde in week 51 namelijk een plus van 2% voor DHZ-producten en +0% voor Tuin-producten. Die groei van 2% en 0% is dus het saldo van de enorme maandag-piek en de dip van de daaropvolgende dagen.

+30% over eerste 51 weken

Over de eerste 51 weken van het jaar 2020 komt de groei overigens op +30% voor de productcategorie DHZ en +29% voor de productcategorie Tuin.

Let op: dit is niet de DIY Recap-omzet van alle bouwmarkten die MIX normaal gesproken publiceert.
De plus van 53% is dus niet de groei van een specifiek winkelsegment, maar de groei van de categorie producten, zegt GfK’s Stephan Bakkum. “We zien DIY- en Garden-producten tegenwoordig ook buiten de bouwmarkten en tuincentra aangeboden worden. Het betreft hier een leaderpanel bestaande uit een selectie van DHZ-zaken en bouwmarkten, een aantal tuincentra, elektro speciaalzaken, warenhuizen (online en offline), huishoudelijke winkels en elektro retailers.”

Bakkum legt uit: “Als we over een product-categorie spreken als DIY and Garden, dan betreft dit niet alleen de omzetten die bouwmarkten en tuincentra hierin maken, maar ook de verkopen van deze product-categorie binnen de andere deelnemende retailers. En omgekeerd betreft de product-categorie DIY & Garden ook niet het volledige bouwmarkt- of tuincentrum-assortiment. Ook binnen de bouwmarkten en de tuincentra worden andere producten dan puur DHZ- en Tuinartikelen verkocht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: groot en klein huishoudelijk, food-producten, kleding, electronica, etc. En die zitten dus niet in deze plus van de product-categorie.

MIX-abonnee's kunnen een complete excel met omzetcijfers uit GfK's DIY Recap downloaden in de rubriek Marktcijfers.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee