Gelukkig mogen bouwmarkten in deze lock-down – naast online – ook nog click & collect leveren. Ze klagen ook niet en zijn blij met wat ze nog wél kunnen en mogen. Maar desondanks draaien de winkels van de grote ketens meer dan de helft van hun normale omzet minder. 

Vorige week hoorden we al dat lokale winkeliers dik onder de 50% van hun omzet werken in deze lock-down. Deze week legden we de vinger aan de pols bij de hoofdkantoren van enkelke bouwmarktketens.

Praxis: 30 tot 40%

Praxis realiseert ondanks de gesloten winkels een omzet variërend van week tot week van 30 tot 40% van de normale omzet. "De consument weet ‘Bestel en Haal op’ goed te vinden", meldt het hoofdkantoor aan MIX. "‘Bestel en Haal op’ is een goed alternatief voor thuisbezorging wanneer een klant iets snel nodig heeft. Het is mogelijk om een online besteld product al binnen twee uur op te halen in de winkel. Dit is vooral fijn voor mensen die aan het verhuizen zijn of midden in een grote klus zitten, of wanneer er simpelweg iets stuk is natuurlijk. "

Intergamma: omzet meer dan gehalveerd

Intergamma, het moederbedrijf achter Gamma en Karwei, stelt dat de omzet meer dan gehalveerd is. Zo meldt Retailtrends. "Het aanpassen van de organisatie voor bestellen en afhalen in de winkel was daarnaast ook een uitdaging. 'Je hebt van tevoren geen idee hoeveel mensen gebruik zullen maken van de service", aldus een woordvoerder van Intergamma. 

"Dit kost bakken met geld"

"Dit kost bakken met geld, dat is duidelijk", horen we off-the-record bij een andere bouwmarktketen. Hornbach, Bauhaus en KlusWijs geven sowieso nooit omzetcijfers. Bij Hubo en Multimate zijn ze over de hele linie niet ontevreden, maar zien ze grote verschillen. Niet alle winkels zijn op de webshop aangesloten en de aandelen maatwerk lopen sterk uiteen. Al met al te veel variatie om één beeld te schetsen", klinkt het uit Hoevelaken.