Wasmanden als extra productcategorie voor bouwmarkten. Marktleider Curver dicht deze producten grote omzetkansen toe. “Voor Curver vormen de zogenaamde ‘laundry concepts’ een grote omzetgroep. Het zijn interieuritems die gezien mogen worden. Wij zien dat de vraag er is, maar dat het aanbod in dhz-winkels achterblijft. Terwijl plaatsing bij badkamer accessoires extra verkoopkansen creëert. Zeker als je weet dat Curver trendy producten biedt, waarbij innovatie en duurzaamheid belangrijke pijlers zijn.”
“Als marktleider volgen we de ontwikkelingen bij consumenten nauwgezet”, zegt Maartje Muskens, Senior Trade marketeer Benelux. Moeiteloos somt ze een aantal feiten op: “Jaarlijks worden er in Nederland ruim 2 miljoen wasmanden verkocht. Het uiterlijk van een wasmand is belangrijk, want 87% heeft deze op een zichtbare plek staan. Een mooie badkamer vraagt om een mooie wasbox. Ook de functionaliteiten spelen een belangrijke rol in het verkoopproces, naast de afmetingen, de plek en of de wasmand gemakkelijk te dragen is. Een wasmand moet bovendien stevig zijn, lang meegaan en ventilatie hebben. Niet gek dus dat 90% van de consumenten een voorkeur heeft voor een kunststof wasmand. Daarbij geeft 50% van de mensen aan dat hun aankoopintentie zou verhogen wanneer een wasmand is gemaakt van gerecycled kunststof.”
Al deze inzichten worden gebruikt om ondernemers bij de opbouw van hun assortiment en het schappenplan te adviseren. “We kijken naar de verhoudingen tussen wasboxen en -manden en de combinatie daarvan. Ook kijken we naar prijspunten, zodat een winkel verschillende doelgroepen kan bedienen. Daarbij bieden we POS-materiaal en relevante content aan.” Het valt Curver op dat de aanschaf van een nieuwe wasmand verschillende redenen kan hebben. “De voornaamste redenen zijn dat de vorige kapot is gegaan, er behoefte is aan een nieuw design of andere afmetingen. Wat de reden ook is, het biedt kansen voor bouwmarkten. Natuurlijk kun je ook extra vraag creëren door met promoties te werken. Heel Nederlands, maar het werkt.”
Curver wasmanden en wasboxen
Op de Curver Victor na hebben alle lijnen ook opbergmandjes die op dezelfde lijn aansluiten.
Innovatie en duurzaamheid
Curver is nummer één qua omzet en naamsbekendheid bij kunststof huishoudelijke producten. Innovatie en duurzaamheid vormen daarbij twee grote pijlers. Muskens: “Onze productie is energiezuinig, waarbij we zoveel mogelijk lokaal produceren. In verschillende Europese landen hebben we productiefaciliteiten, waarbij onze grootste fabriek in Luxemburg staat.” Dat het merk duurzaamheid serieus neemt, blijkt uit hun duurzaamheidsrapport dat afgelopen jaar verscheen. Curver is de grootste afnemer in hun branche van gerecyclede kunststoffen. “Momenteel is al 42% gerecycled materiaal en we proberen dat in de komende jaren nog fors verder te verhogen. Een goede stap in de juiste richting is de introductie van de Jute wasmanden die gemaakt zijn van 70% gerecycled kunststof. Op deze manier spelen wij in op de behoefte van zowel retailers als consumenten voor duurzamere oplossingen.”
Het van oorsprong Nederlandse Curver werd in 1949 opgericht. Curver maakt deel uit van de Keter Group. Dit is een globale speler op het gebied van de productie en verspreiding van kunststofproducten voor consumenten, zowel voor in huis als in de tuin.
Keter Benelux bv, Rijen, hwww.curver.com, csindoorbnl@keter.com, 0161 228 300
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl