Bostik biedt het meest complete assortiment aan lijmen en kitten en oplossingen voor wand-, vloer- en tegeltechniek. In het afgelopen jaar introduceerde de marktleider een nieuw concept lijmen en kitten onder de naam Bostik Premium Aware. Inmiddels zijn alle producten nu ook in het bezit van een EPD: de internationaal erkende milieuproductverklaring.
“Het Bostik Premium Aware assortiment is minder milieubelastend, heeft de allerhoogste kwaliteiten én de hoogste duurzaamheid”, zegt Business Developer Martijn Wegman. “Ieder product beschikt minimaal over één onafhankelijke duurzaamheidscertificering en dat in combinatie met de hoogst beschikbare kwaliteit. Inmiddels zijn alle producten nu ook in het bezit van een EPD, dit is een internationaal erkende milieuproductverklaring.”
Bostik Premium Aware Producten
Bostik Premium Aware producten beschikken over de beste kwaliteiten en zijn breed inzetbaar. Doordat ze de hoogste emissie-certificeringen hebben, zoals EC1PLUS, A+ en/of M1, zijn ze geschikt voor duurzaamheidsprojecten zoals fitWELL, WELL-, Active House, LEED- en BREEAM projecten. Ofwel: het minst schadelijk voor milieu, de verwerkers en de uiteindelijke gebruikers van een pand. Ook hebben ze geen negatieve invloed op het luchtklimaat van een pand. Bostik zet daarbij ook in op de utiliteitsbouw. “Daar heb je te maken met de hoogste eisen. Uiteindelijk gaat het om minder uitstoot van CO2.”
Wat is een EPD?
EPD’s (Environmental Product Declaration) tonen de milieubelasting van een product tijdens de gehele levensfase. Ze zijn een bewijs van goede milieuprestaties van de producten, gebaseerd op objectieve, transparante en wetenschappelijk bepaalde informatie.
Wegman vervolgt: “De chemische samenstelling van deze producten valt onder de EPD-modellen van de FEICA (Vereniging van de Europese lijm- en kitindustrie) en is geverifiëerd door IBU (Institut Bauen und Umwelt e.V.).” Met de Premium Aware producten liep Bostik al voor op wettelijke milieueisen. Want hoewel nog wel toegestaan, zijn deze producten zoveel mogelijk vrij van schadelijke stoffen en oplosmiddelen. Wegman: “EPD’s stimuleren de vraag naar bouwproducten, die minder schadelijk zijn voor het milieu, extra. Architecten, ontwerpers en aannemers maken steeds meer gebruik van deze informatie. Zo weten ze zeker dat materialen en producten geen negatieve invloed hebben op hun duurzame projecten.”
Producten van cradle tot grave
Bostik ziet grote ontwikkelingen in de markt bij duurzaamheid. Het is dan ook de rode draad in hun plannen en een bewustwording in de hele keten, zegt Wegman. “Het klimaatakkoord en het feit dat alle huizen straks zero-emissie worden, zijn hier voorbeelden van. Zowel klanten als consumenten gaan zich hierin steeds meer verdiepen en vragen er steeds actiever naar. Het gaat daarbij om zorg voor de toekomst.”
Bostik reageert ook proactief op Europese regelgeving, waarin staat dat er teveel uitstoot van chemische stoffen in neutrale kitten zitten. “Deze regelgeving betekent dat er andere richtlijnen komen voor de verpakkingen, concreet: dat het gevarensymbool op de verpakkingen aangepast moest worden. Daarop zou dan komen te staan: ‘Ernstig gevaar voor de gezondheid’. Daar hebben wij een stokje voor gestoken. De FEICA (vereniging voor lijm- en kitindustrie) heeft afspraken gemaakt om met andere types oxymes in de markt te komen, waarbij het teken niet op de verpakking komt te staan.”
Daarnaast sprak Bostik met de DGBC (Dutch Green Building Counsil), een netwerkorganisatie voor duurzaam bouwen en vastgoed. “Laat je een gebouw bouwen dat voldoet aan de hoogste eisen voor duurzaamheid, dan krijg je daarvoor punten. De aannemer krijgt daarbij natuurlijk vraag naar de certificaten van zijn producten, bijvoorbeeld naar emissie-eisen, zoals Emicode EC1PLUS. Bij zo’n duurzaamheidsproject is het prettig dat hij de beschikking heeft over een complete range aan duurzaamheidskitten.”
360 graden promotie
‘Klaar voor de toekomst’, dat is het thema van een uitgebreide campagne van Bostik. Denk daarbij aan instore promotie, zoals schappenplannen en koofborden. Maar ook advertenties, een aparte website, inzet van social media en radiocommercials. Daarbij is de lijm- en kitspecialist ook terug te vinden op trailers van de nieuwe trucks van hun transporteur DGL (De Graaf Logistics). Wegman sluit af: “Een aannemer moet in de groothandel staan en daar het schap met ‘duurzaamheidsproducten’ zien. Daar moet hij een compleet pakket vinden, waarbij wij ook na gaan denken over andere producten die voldoen aan deze eisen. Naast het milieu en gezondheid merk je in praktijk namelijk geen verschil met de manier van verwerken. Prachtig toch?”
Bostik Premium Aware
Premium staat voor innovatie met enkel de allerbeste kwaliteiten, een lange levensduur en een perfecte oplossing voor alle toepassingen. Aware staat logischerwijs voor duurzaamheid en bewustzijn. De producten zijn vriendelijk voor milieu en gebruiker.
Premium
Aware
Over Bostik
Bostik is een toonaangevende wereldwijde producent van lijmen en afdichtingen in de bouw-, consumenten- en industriële markten. Al meer dan een eeuw ontwikkelt het innovatieve lijmoplossingen die slimmer zijn en meer aangepast aan de uitdagingen die het dagelijks leven bepalen. Van wieg tot graf, van huis tot kantoor, de lijmen van Bostik zijn overal te vinden. Bij Bostik werken 6.000 mensen in meer dan 50 landen.
Bostik, Den Bosch, 0031 (0)73 62 44 310, infonl@bostik.com, www.bostik.com
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl