Vanuit de ambitie om de digitale timmerfabriek van de toekomst te worden, nam Deli Home in 2019 softwareontwikkelaar Unicon Creation over. In de zomer van 2020 zette Deli Home wederom een belangrijke stap met de overname van softwareontwikkelaar Numdata en de integratie daarvan in Unicon Creation. De overname betekent een grote sprong voorwaarts. “We gaan onze bestaande online configurator nu doorontwikkelen binnen andere business units. Daarmee geven we onze pay-off ‘Inspire, Configure, Create’ verder invulling.”

Frank van Putten, Head of Marketing van Deli Home en Frank Schepers, managing director van het huidige Unicon Creation, vertellen in een karakteristieke boerderij in het Achterhoekse Eibergen over de overname en nieuwe kansen. “Het is misschien niet de plek waar je direct een softwareontwikkelaar verwacht, maar dankzij een supersnelle dataverbinding tussen de universiteiten van Enschede en Nijmegen aan de overzijde van de weg, kunnen wij ons werk hier prima uitvoeren”, zegt Frank Schepers lachend.

Kastenconfigurator

Unicon Creation is de producent van online configuratoren waaronder de Deli Home kastenconfigurator. “Die configurator hebben we voor de business unit Opbergen sinds 2012 in samenwerking met Deli Home ontwikkeld”, zegt Schepers. “Door continu met de mensen van Deli Home te sparren over hoe het nog slimmer en efficiënter kan, hebben we die configurator nu zo ver dat we binnen de business unit Opbergen softwaretechnisch het plafond voorlopig wel bereikt hebben.” Die doorontwikkeling zit hem volgens Schepers vooral in het optimaal afstemmen van de software op de aansturing van de machines in de productiehallen van Deli Home in Gorinchem. “Daarom ben ik zelf ook graag in de productie aanwezig om, samen met de mensen die aan de machines staan, te kijken waar zij nog tegenaan lopen. Waar kan het nog efficiënter en nog beter. Die laatste 10%, die wil ik ook naar boven halen.”

Timmermanskennis

Voor die laatste 10% is vooral het vakmanschap van de timmerman belangrijk. Van Putten: “Die kennis hebben wij voor een groot deel in huis. De timmerman leidt als het ware het systeem nu op. Samen met de onze softwarespecialisten verfijnen we zo de mogelijkheden van de configuratoren.” Volgens Schepers is die technische kennis belangrijk om ervoor te zorgen dat alles wat in de configurator samengesteld wordt, ook daadwerkelijk geproduceerd kan worden. “Het systeem berekent zelf of iets kan of niet binnen de door onszelf gestelde voorwaarden.” Dat betekent dat een product veel meer een afgeleide wordt van wat sales en category management willen, aldus Van Putten.

Maatwerkprogramma uitbreiden

Het slimmer maken van de configuratoren sluit naadloos aan op de visie van Deli Home. “Wij willen vakmanschap voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van slimme software. Slim voor de consument en professional en slim voor ons als producent. De software van Unicon Creation biedt die mogelijkheid. Door deze software nu voor meer business units in te zetten kunnen wij ons maatwerkprogramma versneld uitbreiden”, zegt Van Putten. Basis voor de configuratoren van Deli Home is Unicon Creation’s Ivenza, een web-based softwarepakket dat productiebedrijven in de meubelbranche in staat stelt snel en eenvoudig te ontwerpen en daarna vergaand geautomatiseerd te produceren. “Wij hebben met onze kastenconfigurator gezien wat de mogelijkheden van Ivenza zijn en hadden al langer de wens om Unicon Creation onderdeel van Deli Home te laten worden”, aldus Van Putten.

Zelf pionieren en ontwikkelen

Unicon Creation werd in 1990 onder de naam Numdata opgericht door Frank Schepers, die onder meer bij technologieontwikkelaar Nedap ervaring had opgedaan in verregaande automatisering van productie. “Een vriend van mij had een keukenbedrijf en kocht maatwerkonderdelen in bij producenten in Duitsland. Hij wilde liever zelf gaan produceren en kocht toen een cnc-machine. Daarmee zijn we zelf gaan ontwikkelen.” Voor Schepers was het in die tijd al heel normaal om een barcode te scannen en daarmee de productie aan te sturen. “Maar ik wilde verder dan dat. Dus ik heb vervolgens chips van Nedap geïnstalleerd om de conditie van de frezen in de machine te monitoren. Daarmee konden we onderhoud beter plannen en langdurige stilstand van de machine voorkomen.”

Te vroeg voor de markt

Een efficiencyslag waar de markt op dat moment nog niet aan toe was. “Toen ik daarmee andere productiebedrijven benaderde, was er eigenlijk geen interesse. Het was blijkbaar te vroeg voor de markt.” Datzelfde gold voor Ivenza, het web-based softwarepakket dat Schepers in 2000, samen met collega Peer Heijnen ontwikkelde. “We hebben ons in die tijd wel eens afgevraagd of het aan ons lag. Wij zagen zoveel voordelen. Pas toen we een aantal innovatieve klanten kregen, die de voordelen ook zagen, ging het echt lopen”, aldus Schepers.

Marketing toevoegen

Die innovatieve klanten, waaronder het toenmalige JéWéRET, brachten voor Unicon Creation iets dat de softwareproducent tot dat moment niet echt in huis had: marketing. “Wij waren gericht op de inrichting en aansturing van de productie, maar niet op de verkoop daarvan. Daar waar wij vooral aan de achterkant van het proces zitten, creëerden die klanten de vraag met hun marketing. Die samenwerking brengt je verder.” Volgens Van Putten is die verbinding van business en software precies waar Deli Home voor staat. “Die twee vormen de basis van ‘Inspire, Configure, Create’.”

Waardevolle informatie

Ook de kennis van de markt en behoefte van de consument die Deli Home in huis heeft, biedt Schepers waardevolle input voor de optimalisering van de configuratoren. “De contacten met klanten in retail en groothandel, leveren veel waardevolle informatie op. Ik mag zelf ook graag bouwmarkten bezoeken om daar te horen wat er leeft.” Dat levert nuttige informatie op, zo weet Schepers. “Als een consument een nieuwe kast voor een slaapkamer koopt, wordt vaak de hele kamer aangepakt. Muur een andere kleur, nieuwe deur, de laminaat- of pvc-vloer vervangen en nieuwe plinten. Wij kunnen het technisch eenvoudig mogelijk maken om die extra opties bij de consument direct in beeld te brengen op het moment dat ze een kast via de configurator samenstellen.”

Visualiseren

Een andere belangrijke toevoeging aan het succes van de configuratoren is het visualiseren van wat je krijgt. “Schepers: “Een consument krijgt geen realistisch beeld bij een uitgebreide werktekening. Wel bij de visualisatie die we aanbieden in onze online configuratoren. Zo wordt er momenteel gewerkt aan een 3D configurator voor deuren voor de merken Skantrae en Weekamp. Dat is een heel krachtig marketinginstrument.” Van Putten: “De efficiency die onze configuratoren bieden, stelt ons in staat om problemen van consumenten snel en eenvoudig op te lossen. Wij maken en leveren maatwerk sneller dan de standaardproductie in de markt.” 

Overname Numdata en Unicon Creation accelereert ambities Deli Home

De activiteiten van het voormalige Numdata zijn ondergebracht in Unicon Creation, de software-ontwikkeltak van Deli Home waarin alle eigen software wordt ontwikkeld en beheerd. Schepers: “Een team waarmee we al nauw samenwerkten en die we kennen. Samen met deze collega’s gaan we werken aan de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de digitale diensten en producten die Deli Home op het gebied van maatwerk biedt.” Overigens blijft Numdata als handelsnaam wel bestaan, net als de dienstverlening aan bestaande klanten. “Die zitten vooral in de Benelux en Duitsland en zijn dagelijks actief met onze Ivenza-systemen gekoppeld aan bestaande bedrijfsnetwerken en bijbehorende gecomputeriseerde productie­-infrastructuur”, aldus Schepers.

Deli Home, Gorinchem, 018.369.12.34, info.nl@deli-home.com, www.deli-home.com