Op 11 mei bestaat Gamma 50 jaar. En dat viert de bouwmarktketen met een uitgebreide campagne. “Klussen zit ons in de genen”, is het jubileum-thema. Dat motto geldt volgens communicatie- en marketingmanager Laurens Miedema zowel voor de klanten van Gamma als voor de Gamma-organisatie zelf. “Veel van onze franchisenemers zijn van originele bouwmaterialenhandelaren. En als iemand iets van bouwen en klussen weet, zijn zij het wel.

Gamma liet onder Nederlandse klussers onderzoeken wat ze meenamen van hun ouders op het gebied van klussen en daar kwam een top-10 uit. Het geijkte potlood achter het oor en fluiten tijdens het werk staan in de top- en komen dan ook terug in de campagne die Gamma gaat voeren op Radio, TV en Out-of-Home. “We vieren het klussen”, zegt Miedema. “Klanten hebben misschien wel iets geleerd van ons, maar toch het meest van hun vader of van hun opa. En de nieuwe generatie leert het weer van de huidige klussers. Hij kon het, ik kan het en zij kunnen het straks ook.”

Daarom grijpt Gamma niet terug op Sjaak of Freek-Willem, maar laat het met beelden uit de jaren ’70, ’90 en van nu vaders met zonen en moeders met dochter zien tijdens de klus. “We eindigen steeds met de jongste generatie”, zegt Miedema.

Qua activatie start Gamma met kortingsacties en een spaaractie. “We hebben met meer dan twintig leveranciers speciale jubileum-producten gecreëerd die méér bieden dan normaal. Want wie jarig is trakteert. Denk aan Flexa, Histor, laminaat en speelzand. En in win-acties maken klanten kans op een e-Ford, allerlei producten uit ons assortiment, maar ook op een uitjes in Droomparken.” Ook tuigt Gamma een spaar-actie op in combinatie met de herintroductie van het merk Skil. In het Spotta-pakket van deze week zit een spaarkaart – ouderwets op papier – waarop Gamma het eerste zegel weggeeft en klanten met negen extra zegels kunnen sparen voor korting op Skil-producten. Bovendien zal een speciaal jubileum-logo de komende maanden de communicatie domineren.

In MIX besteden we de rest van dit jaar structureel aandacht aan 50 jaar Gamma. Zo lees je binnenkort een interview met Intergamma-ceo Harm Jan stoter en Cees Filippo en zijn dochter, franchisenemer van het eerste uur. Ook zullen we een collage maken van Gamma-beelden en Gamma-ontwikkelingen die MIX de afgelopen 50 jaar coverde.