Met de introductie van Calex Outdoor voegt de marktleider in decoratieve en smart verlichting deze zomer een volledige range outdoor producten toe aan het assortiment. Daarmee voorziet Electro Cirkel Retail niet alleen in een behoefte vanuit de markt, maar ook in een eigen ambitie. Datzelfde geldt voor Lednify, smart verlichting die via het Wiz-Connected-platform bediend wordt. “Hiermee verleggen we ook onze eigen grenzen en geven we smart home nog breder invulling”, zegt salesmanager Albert Meeuwissen.
Samen met Jan Willem Francke, product innovation manager licht Meeuwissen de plannen toe. Dat doen ze op een unieke locatie, namelijk in het Calex Experience Center aan de Rotterdamse Coolsingel. “Vanwege het 50-jarige bestaan van Electro Cirkel hebben we deze locatie vorig jaar gehuurd met het idee om hier helemaal uit te pakken met onze decoratieve en smart assortimenten. Daaraan hebben we door de coronamaatregelen nog niet de optimale invulling kunnen geven, maar nu we voorzichtig weer klanten mogen toelaten, hebben we besloten het Experience Center in ieder geval tot eind 2021 open te houden.”
De toevoeging van een outdoor-assortiment is voor Calex belangrijk. “Ook in de tuin wil een consument kunnen genieten van het gemak van smart verlichting. Niet alleen om een lamp aan en uit te schakelen, maar ook om een bepaalde sfeer te creëren. Wat feller licht voor het lezen van een boek en wat warmer en gedempt licht bij de borrel. De tuin is onderdeel van de leefruimte en die willen mensen zo smart mogelijk kunnen maken”, zegt Francke.
Daarom komt Calex met een compleet assortiment outdoor-verlichting. “Als we iets doen, doen we het meteen goed”, aldus Francke. “We bieden zes armaturen, waaronder wandlampen, prikspots en LED-strips voor lichtstroken met een fraaie neon-look. Voor alle lichtbronnen geldt dat deze RGB en wit zijn dus naar iedere gewenste kleur aangepast kunnen worden.”
Om een goede bediening van de outdoor verlichting te kunnen garanderen, zocht Calex naar manieren om het signaalbereik in de tuin te optimaliseren. Francke: “Vaak is een goede Wifiverbinding in de tuin een uitdaging. Daarom hebben we voor Calex Outdoor een hub ontwikkeld, Calex Link. Die kost €14,99 en verspreidt het signaal via bluetooth mesh.”
Het grote voordeel van bluetooth mesh is dat ieder element het signaal niet alleen ontvangt, maar vervolgens ook weer verzendt. “Daardoor heb je tot wel 50 meter bereik in je tuin. En de verschillende outdoor producten kunnen gewoon via dezelfde app als alle andere slimme verlichting en andere smart home-producten bediend worden.” Daarnaast kunnen de bluetooth mesh-producten ook stand alone ingezet worden.
Van de verbreding van het assortiment profiteert overigens niet alleen de consument, zo stelt Meeuwissen: “We kunnen de verlichting voor een heel consumentvriendelijke prijs aanbieden met daarbij een mooie marge voor de retailer. Daarmee stimuleren wij de productgroepen verlichting en smart home voor onze retailpartners, ook vanwege dezelfde eenvoudige installatie en bediening van de andere Calex Smart-producten. Daarmee bieden wij retail producten en een platform waarmee smart home laagdrempelig en interessant geprijsd aangeboden kan worden.”
Datzelfde geldt voor Lednify, een nieuw assortiment slimme verlichting dat Electro Cirkel Retail dit jaar op de markt brengt. “Onze eigen Calex Smart-lichtbronnen werken op ons Tuya-platform, maar we kregen vanuit de markt steeds vaker de vraag of we ook niet voor een tweede platform verlichting wilden aanbieden. Dat gaan we nu doen”, zegt Meeuwissen, met voor zich op tafel een aantal gloednieuwe Lednify lichtbronnen in de verpakking zoals die binnenkort in de retail verkrijgbaar zijn.
“Ook voor Lednify geldt: als we het doen, doen we het meteen goed. Dus met een complete range lichtbronnen met een eigen branding en verpakking zodat het herkenbaar gaat zijn in de schappen. Met duidelijke POS-materialen en schappresentaties. Daarmee kan een retailer of e-tailer eenvoudig zijn assortiment smart verlichting samenstellen met daarin meer keuzemogelijkheden tussen merken.”
Daarvan kan volgens Francke zowel de consument als de retailer profiteren. “Wiz-Connected is een platform waarop lichtbronnen van verschillende fabrikanten te bedienen zijn. Met een divers aanbod maak je die productgroep niet alleen interessanter voor de consument, je kunt zelf ook profiteren. Je bent immers niet afhankelijk van een leverancier en dat kan je onderhandelingspositie versterken.”
Groot verschil tussen het Wiz-Connected-platform en het Tuya-platform van Calex is dat Wiz-Connected voornamelijk gefocust is op verlichting. Meeuwissen: “Tuya is een heel breed platform waarop al onze smart home-toepassingen bediend worden. Dus naast onze lichtbronnen ook de bewakingscamera’s, bewegingssensoren en rookmelders. Gedreven vanuit de ambitie om smart home steeds verder uit te breiden.”
De introductie van Calex Outdoor en Lednify betekent dat de fabrikant voortaan niet alleen in het nieuwe lichtseizoen met innovaties en toevoegingen op de markt komt. “Vanaf nu komen we in ieder geval in het voorjaar met nieuwe outdoor-producten en traditioneel na de zomer presenteren we onze innovaties voor het lichtseizoen. Waarbij we naast Calex Smart-verlichting zeker ook binnen ons assortiment decoratieve verlichting volop blijven vernieuwen. We zijn niet voor niets ook in decoratieve verlichting al jaren internationaal voorloper en marktleider.”
Smart verlichting aangevuld met ‘smart security’ is volgens Calex bij uitstek een assortiment waarmee de bouwmarkt kan scoren. “Zeker als de retailer op de winkelvloer ruimte vrijmaakt om smart home in de praktijk te laten zien. Creëer een smart-hoek en laat zien hoe eenvoudig en laagdrempelig het is en kan zijn. De smart verlichting ligt al in de bouwmarkt en producten als smart camera’s, sensoren en rookmelders passen daar prima bij.”
Toch ziet Calex vooral voorzichtigheid bij de dhz-retail. Meeuwissen: “Dat is jammer want de kansen zijn er volop. Dat zien we ook in de landen om ons heen. Daarom blijven we veel aandacht besteden aan de laagdrempeligheid, het gemak en de gunstige prijsstelling van onze smart-assortimenten en de waarde die retailers daarmee kunnen toevoegen voor hun klanten. Daarbij bieden we de ondernemer volop ondersteuning op de winkelvloer, maar zeker ook online.”
“We kunnen de verlichting voor een heel consumentvriendelijke prijs aanbieden met daarbij een mooie marge voor de retailer.”
Met Calex Smart verlichting heeft de fabrikant naar eigen zeggen de laagdrempelige basis gelegd voor een smart ecosysteem dat met toevoegingen van nieuwe producten eenvoudig uitgebreid kan worden. Meeuwissen: “Wat begint met één lamp en de Calex-app kan uitmonden in een smart home waarin je via dezelfde app live kunt meekijken op een outdoor camera bij de achterdeur en via een smart deurbel ziet wie er aanbelt.”
Daarin kan en wil Calex een grote rol spelen. “Met onze sourcing vanuit China en de contacten die we daar hebben, zitten we dicht bij het vuur. We werken samen met betrouwbare partners die kwaliteit leveren voor de juiste prijs. Vanuit die positie kunnen we snel leveren wat de markt vraagt en wat wij als waardevolle toevoeging zien”, vult Francke aan.
Electro Cirkel, Rotterdam, 010.298.19.80, retailsales@electrocirkel.com, www.electrocirkel.com
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl