DSC_2352.jpg

Bison: “Samen belang benadrukken van een schoon en gezond huis”

Veel Nederlanders denken dat ze een schoon en gezond huis hebben. Maar toch zijn er nog heel wat onzichtbare ziektemakers die kunnen zorgen voor een mindere weerstand. Om consumenten hiervan bewust te maken heeft Bison het Schoon & Gezond Huis concept ontwikkeld. Daarbij werken ze intensief samen met het Weerstandfonds.

“Eén op de vijf Nederlanders woont in een vochtig huis of heeft schimmelproblemen”, benadrukt Productmanager Consumer Annabel de Neeling nog maar eens tijdens het gesprek. “En als je dan weet dat mensen zo’n 90% van hun tijd binnen zijn, terwijl binnenlucht maar liefst vijfmaal vervuilder is dan buitenlucht, dan is het duidelijk hoe belangrijk het is om een schoon en gezond huis te hebben.”

Goede hygiëne en gezond binnenklimaat

“Bison wil bijdragen aan een gezond huis en gezonde levensstijl”, zegt Marketing Manager BeNeLux Steven Fitsch. “Een goede hygiëne en een gezond binnenklimaat is daarbij noodzakelijk. In huis zijn vaak veel onzichtbare ziektemakers, zoals schimmel achter een radiator. Want ook al denk je dat alles schoon is gemaakt, toch vergeten mensen nog veel dingen. En wat betreft een gezond binnenklimaat: goede ventilatie is heel belangrijk, maar dankzij hun goede isolatie ventileren nieuwbouwhuizen slecht.” De Neeling vult aan: “Voor een goede vochtbalans is ventileren belangrijk, maar helaas is dat niet overal mogelijk. Juist op die plekken is het extra belangrijk om het vocht te bestrijden. Daarvoor kun je dan een Bison Vochtvreter gebruiken.”

Fitsch: “Om meer bewustwording bij consumenten te krijgen hebben wij het Schoon & Gezond Huis Concept ontwikkeld. Daarbij geven we consumenten tips en adviezen voor een schone en gezonde leefomgeving, waarbij we een compact assortiment krachtige probleemoplossers bieden. De Bison Vochtvreter is daarbij het meest bekende product.”

Intensieve samenwerking met het Weerstandfonds

Bison gaat nog verder om het belang van een schoon en gezond huis uit te dragen. Met het ‘Schoon & Gezond Huis’ concept werken ze namelijk intensief samen met het Weerstandfonds. “Samen willen we ervoor zorgen dat iedereen in een schoon en gezond huis leeft. Een samenwerking op meerdere vlakken”, stelt Fitsch. “Het is een maatschappelijke samenwerking, waarbij we ook veel kennis uitwisselen. Het Weerstandfonds profiteert daarbij van onze communicatiekracht, we nemen ze in al onze uitingen mee. Het fonds is namelijk iets waar we oprecht met z’n allen achter staan”, zegt Fitsch stellig.

Het Weerstandfonds financiert onderzoeksprojecten in de vakgebieden immunologie en infectiologie. Door verschillende creatieve acties en evenementen te organiseren zamelen ze geld in, waarbij Bison hun communicatiekracht beschikbaar stelt. “De intensieve samenwerking is ontstaan vanuit onze gezamenlijke gezondheidsclaim”, vertelt Fitsch. “Samen willen we de ogen van mensen openen hoe belangrijk een gezond en schoon huis is. Daarbij vinden we dat de aanval de beste verdediging is, door proactief de weerstand van Nederlanders te verbeteren. Zo kunnen we ons in de toekomst beter verdedigen tegen virussen en bacteriën. Want zeker in de laatste anderhalf jaar hebben we kunnen ervaren hoe belangrijk het is om een goede weerstand te hebben.”

Ander soort communicatie voor dhz

De doorvertaling van deze boodschap vinden consumenten terug op de winkelvloer. De Neeling: “Bij een display bieden we relevante communicatie, zoals weetjes voor een schoon en gezond huis. Die gelden voor iedereen, dus leggen we dat helder uit. Veel mensen hebben een probleem met vocht in huis, maar ze weten dat niet.” Fitsch spreekt over communicatie in een bouwmarkt die niet belerend is. “We willen samen het verhaal vertellen en kennis overbrengen. Bijna iedereen heeft wel een vaatdoekje liggen, maar weet je hoeveel bacteriën die kan bevatten?” De Neeling: “Voor de retailer betekent dit een ander soort communicatie, we geven mensen een reden om schoonmaakproducten te gaan gebruiken. Of het nu gaat om minder vocht in je huis of door wekelijks je afvoerputje te ontstoppen, een schoon en gezond huis is beter voor je weerstand en daarmee voor je gezondheid.” 

Bison Cleaning is onderverdeeld in categorieën: voor een schone en gezonde badkamer, keuken en voor dagelijks gebruik. Met één meter Bison Cleaning kun je 80% van alle consumentenproblemen oplossen.

Feiten over ongezonde lucht en ziektemakers binnenshuis

Binnenlucht is vaak ongezonder dan je denkt:

  • Nederlanders die leven in een vochtige omgeving hebben 40% meer kans op het ontwikkelen van chronische ziektes zoals astma.
  • Bijna 1 op de 5 Nederlanders woont in een huis met vochtplekken of schimmel.
  • 10 % Van de klachten die bij de GGD binnenkomen zijn gerelateerd aan vocht- en schimmelproblemen.
  • Vocht en schimmel zorgen voor houtrot, afbladderend schilderwerk en loslatend stucwerk, waardoor de waarde van een huis flink kan dalen.

Er zijn veel onzichtbare ziektemakers in huis:

  • Per dag worden 2.000 mensen ziek van bacteriën uit de eigen keuken. Met miljarden bacteriën is dit de smerigste plek in huis.
  • Na 24 uur bevat een vaatdoekje meer dan 4 miljard bacteriën. Door het vocht verdubbelen bacteriën zich elke 15 minuten.
  • De gootsteen is de op één na vieste plek in een keuken. Etensresten en vuil zorgen vormen een bron van bacteriën en ziekteverwekkers.
  • 1 op de 6 koelkastdeuren bevat miljoenen bacteriën, waaronder E-coli: brengers van longontsteking en diarree.

Meer feiten en weetjes over een schoon en gezond huis? Scan dan de QR-code.

Over het Weerstandfonds

Infectieziekten en immuniteitsstoornissen zijn doodsoorzaak nummer drie, maar er is nog veel te weinig van ons weerstandsysteem. Het fonds wil huizen schoner en gezonder maken door bewustzijn te creëren over de invloed van hygiëne in huis op de gezondheid. Daarbij financiert Het Weerstandfonds onderzoeksprojecten bij immunologie en infectiologie, zodat we ons in de toekomst beter kunnen verdedigen tegen virussen en bacteriën.

Bison, Goes, +31 (0)88 3 235 700, www.bison.nl, info@bison.nl

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee