De Britse DHZ-retailer B&Q start een marktplaats, een platform waar klussers niet alleen B&Q-producten kunnen kopen, maar ook producten van derden.

Het platform-principe biedt een win-win-situatie volgens B&Q-topman Graham Bell.

  • De zoektocht van consumenten start vaak online.
  • Daarbij zoeken ze vaak op de betrouwbare website van B&Q.
  • Daardoor trekt de website veel bezoek van relevante klusconsumenten.
  • Dat maakt de website interessant voor derden om klusproducten aan te bieden.
  • En dat geeft consumenten een nog breder aanbod van producten in bestaande B&Q-categoriën en nieuwe klus-categoriën.
  • Zeker de combinatie met een netwerk van 300 fysieke winkel maakt het platform extra sterk.
  • Die combi maakt click & collect instore of return instore mogelijk.

Arjan van Oosterhout schreef onlangs een MIX-artikel over de kansen voor platforms in DHZ-retail.

Praxis-moeder Maxeda gaf eerder aan meer uit Marktplaces te willen halen. Maar in Arjans artikel toonde Harmen Lewin, Maxeda's director digital, zich niet zo enthousiast: “We hebben wel over eigen een marketplace nagedacht”, erkent hij, “maar je gaat daarmee hoe dan ook concurreren met je winkelbedrijf. Daar komt het gros van onze omzet vandaan. Waarom zou je dat op het spel zetten met een marketplace? Onze webshop is zeker heel belangrijk, maar het is nu nog primair een startpunt voor consumenten die uiteindelijk onze winkels bezoeken. Door corona zijn mensen meer online gaan kopen, natuurlijk, maar na de lockdown hebben we gezien dat mensen graag weer naar ons toekomen als dat kan.”

Bij Intergamma zwijgen ze in alle talen over Marketplace-ideeën, terwijl ze daar toch Anouk Beeren aan boord hebben die veel ervaring met dat principe heeft.

Beelden leenden we van InsightDIY