De nieuwe tubes die Alabastine recent heeft geïntroduceerd, bieden niet alleen de gebruikers ervan voordelen. Ook het reparatiemerk zelf heeft met de nieuwe verpakkingen voor vulmiddelen een belangrijke interne doelstelling gerealiseerd. “De tubes zijn gemaakt van biobased grondstoffen. Dezelfde kwaliteit met een lagere CO2”, zegt Brand Manager Roald Blok.

Een belangrijke aanpassing betreft de spuitmond van de tubes. “Die kan door de consument eenvoudig zelf op het gewenste formaat afgesneden worden. Afhankelijk van de klus, kiest hij zelf voor een kleine, middelgrote of grote opening”, zegt Blok. Een mooie verbetering ten opzichte van de huidige tube waarbij je dit niet zelf kunt bepalen. “De nieuwe tubes zijn standaard dicht en de spuitmond is zo ontworpen dat de gebruiker eenvoudig drie verschillende openingen kan maken. Van groot voor de serieuze opvulklus tot een kleine opening voor een dunne en fijne voegnaad.” Extra voordeel van de altijd volledig gesloten tube is dat het een positief effect heeft op de houdbaarheid van de inhoud ervan.

Look and feel

Alabastine heeft met de nieuwe tubes ook de look and feel van het merk subtiel aangepast. Blok: “De tube is meer oranje en de bovenkant heeft een strakke ronde uitstraling gekregen. Daarnaast houden we vast aan de duidelijke informatievoorziening op de voor- en achterzijde van de tubes. Met op de achterzijde duidelijke uitleg over het gebruik van het vulmiddel. Aan de voorzijde staat, behalve de naam, ook kort waarvoor het product gebruikt kan worden, de kleur en wat de maximale verwerkingstijd is. Ook staat helder in beeld met welke gereedschappen het product verwerkt kan worden. Overzichtelijk en eenvoudig gepresenteerd, zoals consumenten dat al langer van onze tubes gewend zijn.”

Meer grip op de klus

Die nieuwe look and feel moet het grote gebruiksgemak van de tubes benadrukken. “We willen uitdragen dat je met de tubes meer grip hebt op de klus die je doet. Of je nu een groot gat in de muur moet vullen of kleine schroefgaatjes in mdf. Daarom leggen we ook duidelijk uit hoe de nieuwe spuitmond werkt en is die nieuwe spuitmond dankzij de semi transparante dop ook nog beter te zien.”

Duurzaam materiaal

Niet zichtbaar, maar wel degelijk merkbaar, is het nieuwe materiaal waarvan de tubes gemaakt zijn. “Voor de productie daarvan maken we gebruik van restafval uit de productie van suikerriet in plaats van aardolie. Een biobased materiaal dus en daarmee is het ons gelukt om onze tubes duurzaam te maken.”

Het biobased materiaal is volledig recyclebaar en dankzij het gebruik van restafval uit de productie van suikerriet bespaart Alabastine aanzienlijk op het gebruik van aardolie en daarmee ook op de uitstoot van CO2. “Daarmee kunnen wij ons gebruik van niet herwinbare energie flink terugdringen. Een belangrijke stap binnen de duurzame ambities van ons als bedrijf.”

Gemak en duurzaamheid communiceren

In de communicatie richting de consument legt Alabastine vooral de nadruk op het duurzame materiaal waarvan de tubes gemaakt zijn en de mogelijkheid om eenvoudig zelf de opening te bepalen. “Duurzaamheid en gemak, daar draait het vooral om”, zegt Blok. “Dat zijn voor veel consumenten toch belangrijke elementen.”

Daarom worden in de schappen en op de toonbanken van het doe-het-zelfkanaal zowel de duurzaamheid als het gebruiksgemak prominent gecommuniceerd. Ook op de website van Alabastine en in andere uitingen spelen deze USP’s een hoofdrol. “Het grootste gemak zit in de drie openingsopties van de spuitmond waarmee de consument zelf het formaat van de opening kan bepalen. Door steeds een detailafbeelding van die spuitmond in beeld te brengen, benadrukken we die nieuwe en handige optie.”

Flexibele tube

Het biobased materiaal zorgt overigens niet alleen voor een duurzame verpakking, maar ook voor een flexibele. “Doordat het materiaal flexibeler is dan de bestaande tubes, kan de gebruiker het vulmiddel makkelijker met de hand helemaal uit de tube krijgen. Ook het laatste beetje en dat maakt de nieuwe tubes uiteindelijk nog duurzamer. Er wordt immers geen restje vulmiddel meer met de bijna lege tube weggedaan”, aldus Blok.

Het biobased materiaal wordt gebruikt voor tubes met een inhoud van 330 gram en 250 gram. “Kleinere tubes en onze metalen tubes blijven voorlopig zoals ze zijn, maar we kijken bij de doorontwikkeling van al onze verpakkingen zeker naar de ervaringen die we met deze nieuwe lijn opdoen.”

Instroom langzaam op gang

Alabastine is inmiddels al voorzichtig begonnen met het uitleveren van de nieuwe tubes binnen het doe-het-zelfkanaal. “Er zal overigens wel enige tijd overheen gaan voordat we overal alleen maar nieuwe tubes hebben liggen, want we laten de bestaande tubes gewoon uitlopen”, zegt Blok. “Het is tenslotte niet heel duurzaam om de oude materialen weg te gooien.”

Vanaf mei worden de displays in de retail aangepast en gaat Alabastine ook actief communiceren over de nieuwe tubes in de bouwmarkten. “We houden daarbij wel vast aan onze olietonnen waarin de tubes liggen, maar op de tondisplays gaan we de nieuwe tubes uitleggen aan de consumenten. Dat geldt ook voor de displays op de toonbank in vestigingen waar we geen ton hebben staan.” 

Impact voor fabriek

Het lijken misschien relatief kleine aanpassingen en subtiele verschillen, maar voor de productie ervan hebben de nieuwe tubes van Alabastine een behoorlijke impact in de fabriek. “Was de vorm van het overgrote deel van onze tubes voorheen identiek, met de introductie van de nieuwe tubes stappen we af van die standaardvorm. Niet alleen vanwege de nieuwe spuitmonden, maar ook vanwege het nieuwe materiaal waarvan ze gemaakt zijn. De vormverschillen en het gebruik van het biobased materiaal zorgt ervoor dat instellingen van machines aangepast moesten worden.”

“Duurzaamheid en gemak, daar draait het vooral om bij de nieuwe tubes.”

Alabastine, Ammerzoden, 073.599.93.05, info@alabastine.nl, www.alabastine.nl