In Amsterdam opende Praxis de 12e Praxis-City-winkel.
De bewoners van de Eerste van Swindenstraat en omgeving hebben vast gemerkt dat er de afgelopen weken hard is gewerkt op nummer 195. Daar verrees namelijk in korte tijd de 12e Praxis City, de vierde in Amsterdam. Vanaf deze week kunnen de buurtbewoners hier terecht voor basis klusbenodigheden en handige services.
Voor klanten die er tijdens het verven achter komen dat ze toch nog een kwast missen, net een schroefje tekort komen voor een klus of iets willen zagen maar niet genoeg ruimte hebben, is een Praxis City de perfecte winkel. De City is een doe-het-zelf winkel speciaal afgestemd op de behoeften van klussers in de – stadse – buurt, waarbij specifiek assortiment, gemak en service centraal staan.
Zie hier een uitgebreid artikel over de recente Praxis City in Rotterdam
Voor Teamleider Peter Mell hebben de Praxis City-winkels geen geheimen. Hij was destijds de Teamleider van de eerste Praxis City-winkel in de Kinkerstraat en heeft dus al heel wat ervaring. Peter: “In de winkel van 229 m² vinden klanten naast de belangrijkste klusbenodigheden ook handige services zoals verf mengen, verhuur van gereedschap en een maakplaats waar ze zelf kleine klussen kunnen uitvoeren. We geloven dat in de Eerste van Swindenstraat en omgeving veel Makers wonen die we met deze nieuwe winkel kunnen helpen. De eerste reacties van buurtbewoners zijn al positief.”
Maxeda is de moederorganisatie van Praxis, Maxeda-CEO zei laatst dat Praxis-City na een stop-and-go gereed is voor verdere expansie. “We hadden een grote variatie in het succes van de City’s. Er waren heel goede rendementen, maar ook ‘very shitty ones’. En voor we verder expandeerden, wilde ik dat we beter begrepen waar die ‘spread’ vandaan kwam. Want binnen Praxis was er grote ‘appetite’ voor het concept, maar als je niet weet wat de succesfactoren zijn, is iedere winkel een gok. Dus maakten we een stop-and-go en hebben we een heel geheime tool gebouwd waarmee we niet alleen de juiste locaties kunnen vinden, maar ook de juiste specs van de winkel kunnen bepalen. Nu snappen we de economie van de winkel en het commercieel model dat eronder ligt en kunnen we weer verder.”
Een specifiek aantal City-winkels voor de toekomst wil Colleau niet noemen. “We willen groeien en hebben heel conservatief één winkel per jaar begroot. Als er dat meer kunnen zijn, zullen we die kansen pakken. We gaan echter niet voor een vast aantal, liever voor goede winkels.” Voor Colleau is het City-concept echter geen groot ‘economic topic’ in Maxeda. “Ze kosten geen € 30 mln per stuk. Al is het wel een goed format voor de strategie om dichtbij de Makers te zijn.” Zie het complete MIX-interview met Maxeda-CEO Guy Colleau.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl