Tegelen is voortaan écht een klus voor de doe-het-zelver. Consumenten zijn een beetje terughoudend, terwijl dat echt niet meer hoeft. Dankzij de know-how en technologie uit het professionele assortiment maakt wereldwijde marktleider Weber de tegellijmen voor de consument namelijk veel makkelijker te verwerken. En het mooie? Die nieuwe producten zijn inmiddels geruisloos alle dhz-winkels ingestroomd en de promotie staat in de startblokken, dus staan alle seinen op groen voor meer succes in de tegellijmen.

Bij Weber Beamix merkten ze dat er nog kansen liggen voor de dhz-retail in de categorie tegellijmen. De consument staat kennelijk tamelijk argwanend tegenover de tegelklus en schrikt ervoor terug. Terwijl de fabrikant met een compleet concept wel alle producten aanbiedt om het de consument makkelijk te maken. Sasha Hens, productmanager tegelen Benelux, en Heleen Voskuil, Channelmanager retail Benelux, vonden dat vreemd. “In het professionele segment is ons merk Weber wereldwijd nummer 1 in tegellijmen en dat willen we doortrekken in de dhz-retail.”

Verbeterpotentieel

Daarom ging Hens met zijn collega’s van Research & Development op zoek naar verbeterpotentieel. “Ik vroeg ze de recepten van onze dhz-producten eens te bekijken om te zien wat we daar met onze know-how en technologie uit het professionele portfolio aan konden verbeteren. Dat leidde tot resultaten die onze verwachtingen overtroffen. We hadden wel verwacht stappen te kunnen zetten, maar zulke grote?”

Van de eerste analyses via verschillende experimenten, de finetuning en de definitieve beproeving op kwaliteit en werkzaamheid kwamen er nieuwe recepten uit de bus voor producten die het tegelwerk veel makkelijker maken. Hens: “Dit project duurde wel een half jaar, het was meer dan ‘een beetje peper en zout toevoegen’. Recepten zijn uitgebreid gewijzigd en daardoor zijn de producten nu lichter te mengen, komen ze makkelijker uit de kuip, laten ze zich makkelijker tegen de wand of de vloer verwerken en morsen ze veel minder.”

Geruisloze instroom

Hens: “Uiteraard hebben we zelf uitgebreid getest op werkzaamheid en kwaliteit, maar het mooiste is een blinde test met professionele tegelzetters. Die kozen allemaal onze nieuwe producten als hun favoriet voor gemakkelijk tegelwerk. En dat zegt genoeg. Als de prof dat vindt, geldt dat voor de doe-het-zelver uiteraard evengoed.”

Voskuil: “En het mooie is: deze gemaksproducten met de verbeterde recepten stáán al in de winkels in de hele Benelux. Weber Beamix heeft ze geruisloos in laten stromen. Dat is een bewuste keuze geweest. We wilden onze retailers alle ongemakken besparen en hebben een ombouw of omruil-actie vermeden. Zo heeft niemand iets van de wissel gemerkt, is er nergens een zichtbare situatie geweest met oude en nieuwe producten en is er niemand met een halve pallet ‘oude producten’ blijven zitten.”

Oplossingen voor álle tegelklussen

Het gaat in totaal om vijf vernieuwde producten: Basis tegellijm, Flexibele tegellijm eco, Tegellijm groot formaat tegels wit, Flexibele lichtgewicht tegellijm grijs en Tegellijm snel. Voskuil: “Met deze vijf Weber-producten coveren we alle tegelklussen voor de doe-het-zelver. Ze zijn allemaal low-dust, zodat de particulier het werk in een bestaande setting netjes kan houden. Er is een eco-variant, waarmee we inspelen op deze trend die steeds belangrijker wordt.” Over eco gesproken, meldt Hens dat alle producten in een PE-plastic verpakking zitten die gemakkelijker te recyclen zijn en van zichzelf al uit 70% gerecycled kunststof bestaan. “Bijkomend voordeel is dat er geen stof vrijkomt bij het verplaatsen van de zakken en dat ze geen water opnemen, waardoor je ze eventueel buiten kunt laten liggen.”

Compleet pakket én ondersteuning

Met de nieuwe Weber-producten zit het dus helemaal goed. En daarom is het nu tijd om ermee naar buiten te treden. Alle winkels zijn inmiddels voorzien van de nieuwe tegelproducten en het assortiment is compleet. Want de nieuwe tegellijmen staan samen in het schap met de voorbehandelingsmiddelen, de voegmiddelen in verschillende trendkleuren én de bijbehorende siliconen­kitten in bijpassende kleuren. Bovendien staat er een heel pakket aan ondersteuning paraat. Hens nam een serie video’s op die de tegelklus stap-voor-stap laten zien, er is point-of-sale materiaal voor handen, de website biedt een productkiezer en een social-­media-campagne staat in de start­­blokken. Alles in gereedheid om de consument ervan te overtuigen dat hij de tegelklus zelf makkelijk kan klaren. 

Recepten zijn uitgebreid gewijzigd en daardoor zijn de producten nu lichter te mengen, komen ze makkelijker uit de kuip, laten ze zich makkelijker tegen de wand of de vloer verwerken en morsen ze veel minder.”

Saint-Gobain Weber Beamix, Eindhoven, 040.259.79.11