Knipex-X-Cut--307_cropped-100-0-0-0-0.png

Knipex: Warme cultuur als basis van succes

Passie, betrokkenheid en vakkennis. Voor Wim Stam, directeur van Ruro, zijn dat de drie kernwaarden van Knipex, dat haar producten nog steeds in Duitsland produceert. “De fabrikant doet er alles aan om het merk op het juiste niveau te houden, zodat iedereen in de handel eraan verdient.”

Knipex staat niet alleen al jaren synoniem voor een A-merk dat innovatief en kwalitatief hoogwaardig gereedschap levert, het is bovendien al 130 jaar een familiebedrijf. Een absoluut pre volgens Stam. “Nieuwe Ruro-mensen gaan naar de fabriek om producten te leren kennen en de sfeer te proeven. Iedereen kent je daar. Het is een soort thuiskomen en dat zegt genoeg.”

 

Eigen staalsoort

Het merk is, volgens Stam, absoluut onderscheidend in de markt. Door het volume is Knipex in staat een zestal soorten speciaal staal te laten fabriceren. “De kwaliteit is super: de staalsoorten worden ingezet voor bepaalde tangen waardoor het product een extra lange levensduur krijgt. Knipex produceert zo’n slordige 60.000 tangen per dag en verkoopt ze in meer dan honderd landen. Nederland is een bijzondere eend in de bijt: nergens anders worden er zo veel verschillende soorten tangen verkocht. Daarom zijn we voor Knipex een belangrijk exportland. Knipex is een A-merk dat zo veel producten heeft, dat je iedereen kunt helpen.”

 

Innovatie en kwaliteit

De fabriek investeert veel in productinnovaties en kwaliteit. De afgelopen jaren nam de gereedschapfabrikant Duitse collega’s als Rennsteig, Orbis en Will over, waarmee Knipex ook z’n expertise in de breedte vergrootte. “De fabrikant doet er alles aan om het merk aan de top te houden, zodat iedereen in de handel ervan kan profiteren. De taak van Ruro daarin is belangrijk omdat alle 1.200 producten uitleg vragen. Door zelf ons kennisniveau hoog te houden, kunnen wij onze klanten maatwerk leveren.”

 

Buitendienst van de fabriek

De knipex-cultuur gaat ook op voor Ruro. Stam noemt passie, betrokkenheid en vakkennis als kernwoorden. “Door de betrokkenheid van een fabrikant krijg je een teamgevoel. Eigenlijk zijn wij

gewoon de buitendienst van de fabriek en zo moeten wij ons ook opstellen. Wij hoeven de kwaliteit van de producten niet uit te leggen. Veel klanten weten niet dat knipex de enige fabrikant is die

alle producten ook handmatig test. Dat is de beste controle en garandeert constante kwaliteit. Regelmatig komt het voor dat de fabrikant een product verbetert, dat dan ook hetzelfde  artikelnummer houdt. We willen gewoon de beste blijven.”

 

Eindgebruiker centraal

die verbeteringen kunnen uit de eigen r&d-koker komen, maar ook ingegeven worden. “Natuurlijk,” zegt Stam, “want we luisteren voortdurend naar de eindgebruikers. Als er ergens een probleem opduikt, wordt zo snel mogelijk naar de beste oplossing gezocht. De lancering van een nieuw product wordt wel eens uitgesteld omdat het ook écht goed moet zijn. Innovatie hoort erbij. Zo heeft Knipex nu een nieuwe serie zijsnijtangen gelanceerd met verschillende scharnierpunten. Bij de Twinforce komt het scharnierpunt nog dichter bij het snijpunt, waardoor de tang 50% meer krachtoverbrenging heeft. De X-Cut heeft een doorgestoken scharnierpunt, zodat er extra stabiliteit op het snijvlak

ontstaat.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee