In het begin van 2022 lieten de bouwmarktcijfers, afgezet tegen de lockdown in 2021, een sterke stijging zien. In de maanden mei en juni dan bleef de omzet achter bij 2021. Waar juli min of meer gelijk was aan 2021, doet augustus het iets beter en september komt ruim boven vorig jaar uit met een groei van +11%.

Het derde kwartaal laat daarmee +4% omzetgroei zien ten opzichte van 2021. Op jaarbasis, maar daar zit de vergelijking met de lockdown van 2021 nog in, een groei van +14%.

Stijgende energieprijzen

Met de stijging van de energieprijzen, zien we met name in de maand september dat de consument de weg naar de bouwmarkt heeft gevonden om producten aan te schaffen om de energierekening zo laag mogelijk te houden. Dit begint met isolatie. Isolatiemateriaal laat een groei zien van +74% in het 3e kwartaal (+169% in september). Naast isoleren is het belangrijk de tocht buiten de deur te houden. Tochtwering groeit in het 3e kwartaal met +153%, en komt op € 3 mln omzet, evenveel als in de eerste 9 maanden van 2021. In september groeit de omzet met bijna +350%.

Dit zijn cijfers uit GfK's DIY Recap. MIX-abonnee's kunnen een complete excel met GfK-omzetstistieken downloaden.