Het moment van huurverlenging is voor Praxis logischerwijze een ijkpunt voor de toekomst van een winkel. En die overweging valt in het geval van opnieuw drie Praxis-winkels negatief uit.

Praxis is de grootste bouwmarktketen van Nederland in vierkante meters en in aantal winkels maar kijkt voortdurend kritisch naar het winkelbestand. Om die reden gaan Praxis ’s-Heerenberg, Praxis Leiden Zoeterwoudseweg en Praxis City Osdorp Tussenmeer dicht.

Dat meldt Praxis-directeur Corine Duchenne in een interne e-mail aan alle Praxis- en Maxeda-collega's.

  • Over Praxis 's-Heerenberg zegt ze: "Ondanks de inzet van het team van Praxis ‘s-Heerenberg in dit relatief kleine marktgebied, is de winkel niet rendabel. Daarnaast verwachten wij de vraag uit de markt afdoende te kunnen dekken met de op korte afstand van ’s-Heerenberg gelegen Praxis-winkels in Ulft en Doetinchem."
  • Praxis Leiden is hetzelfde lot beschoren. Duchenne: "Ook de winkel in Leiden is, ondanks diverse inspanningen van het team om zaken aan te passen, niet rendabel. Daarnaast is de winkel toe aan een flinke opknapbeurt, maar zal de locatie binnen 3 jaar gebruikt gaan worden voor woningbouw. De noodzakelijke investering in de winkel zal dan ook niet rendabel zijn."
  • Praxis City Osdorp Tussenmeer worstelt al sinds de opening met een tegenvallende exploitatie wegens tegenvallende resultaten en weinig traffic. Duchenne: "Samen met het gemotiveerde team hebben we verschillende dingen geprobeerd om de omzet van de winkel te stimuleren maar dit is niet gelukt."

Praxis ’s-Heerenberg sluit uiterlijk 1 september 2023 zijn deuren. De winkel in Osdorp Tussenmeer zal uiterlijk 31 oktober 2023 zijn deuren sluiten. Praxis Leiden sluit uiterlijk 31 december 2023 de deuren. De winkelteams zijn hier onlangs over geïnformeerd.

De sluiting van deze winkels volgt op de aangekondigde sluitingen van Praxis in Duiven, Enschede en Utrecht. Praxis-directeur Corine Duchenne zei toen al dat het soms een dun lijntje is tussen een winstgevende of een niet-winstgevende winkel. “In een competitieve markt en met de komst van online kijken we steeds kritischer naar niet-winstgevende dingen. Daar gaat geld naartoe terwijl we dat ook aan online zouden kunnen uitgeven of aan een nieuwe winkel of aan een verbouwing.”