
Stel je voor: een klant loopt in je bouwmarkt, scant een QR-code op een pot verf en ziet precies waar die vandaan komt, wat erin zit, en hoe hij de pot straks moet recyclen. Zo’n digitaal productpaspoort, het DPP, is vanuit Brussel straks verpicht voor elk product.
Wat is dat precies, dat productpaspoort? Simpel gezegd: het is een digitaal bestand waarin alle belangrijke productinformatie staat. Van grondstoffen tot CO2-voetafdruk, van reparatie-instructie tot herkomst. De gedachte is mooi: meer transparantie, minder verspilling, meer hergebruik. En laten we eerlijk zijn, dat klinkt best goed.
Voor ondernemers in de doe-het-zelfbranche betekent het vooral: werk aan de winkel. Vanaf 2026 komen de eerste verplichtingen eraan voor productgroepen als batterijen en elektronica. Daarna volgen bouwmaterialen, verf, hout en andere DHZ-artikelen. En ja, dat raakt ook de Nederlandse bouwmarkten en groothandels. Zeker de ketens die eigen merken voeren of producten importeren, want dan ben je zelf verantwoordelijk voor dat digitale paspoort.

Het klinkt overzichtelijk, maar dat is het niet. De echte uitdaging zit in de data. Want wie weet er nu precies wat er in elk schroefje, kitspuit of tuinstoel zit? En in welk formaat die informatie moet worden aangeleverd? Elke leverancier werkt anders, elk systeem praat zijn eigen taal. De druk op het databeheer neemt dus toe. Ondernemers die nu al moeite hebben met voorraadbeheer of productinformatie, kunnen straks rekenen op nog meer kopzorgen.
Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Wie slim is, ziet kansen. Want dat DPP kan meer zijn dan een verplichte hoeveelheid data. Het kan een krachtig verkoopinstrument worden. Consumenten willen weten wat ze kopen. Ze willen duurzame producten, eerlijke materialen, en het liefst ook een goed gevoel erbij. Een QR-code op de verpakking die alles vertelt, geeft vertrouwen. Transparantie wordt belangrijk en verkoopt.
Ook intern biedt het kansen. Met een goed dataplatform krijg je inzicht in je assortiment, leveranciers en logistiek. Je weet beter wat je verkoopt, waar het vandaan komt en waar het naartoe gaat. Dat maakt voorraadbeheer efficiënter, voorkomt fouten, en kan zelfs helpen bij retourstromen.
Maar wie te laat instapt, loopt risico. Het DPP wordt geen vrijblijvende trend, maar wetgeving. Ondernemers die straks niet kunnen leveren wat Europa vraagt, krijgen te maken met boetes of leveringsproblemen. Bovendien wordt de concurrentie scherper. Grote ketens met digitale slagkracht kunnen sneller voldoen en hun duurzame imago versterken. Kleine spelers die blijven hangen in Excel en papieren mappen, lopen achterstand op.
Het digitale paspoort komt eraan, of je het leuk vindt of niet. Het vraagt investering, tijd en samenwerking. Maar wie nu al begint met het ordenen van zijn productdata, kan straks niet alleen de regels volgen, maar er ook aan verdienen.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl