Praxis heeft een nieuwe TV-campagne. En daar zijn reclame-experts Krouwel en Bol enthousiast over.

Mariëlle Krouwel is marketingbaas van NN Group, Willem-Albert Bol is directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo voor Adformatie een actuele campagne. Dit keer de nieuwe campagne van Praxis.

'Geen blinde vlek op diehard klussers'

Bol: "Wat ik er vooral zo sterk aan vind: het inzicht dat de meerderheid van Nederland niet persé liefhebber van klussen is. Maar zelf een klus oppakken, is soms gewoon even nodig'. Deze bescheiden opstelling maakt Praxis opeens zoveel relevanter voor een grotere groep. In plaats van de blinde vlek op 'diehard' klussers, heeft Praxis het lef om zich te richten op een andere groep."

Tekst gaat verder onder deze video van de nieuwe Praxis-commercial

Vaker naar (de) Praxis?

Krouwel: "Vanuit de ontvanger bekeken is in een overvolle klusmarkt, reclame maken niet niks. Ik kom bij de Gamma. Waarom? Die zit in de buurt. Of bij Karwei. Waarom? Meer lifestyle of betere aanbiedingen. Praxis alleen voor het grotere werk (want altijd op zo’n woonboulevard en das toch een drempel). En bij Hornbach zelden, want die is voor de echte profi-klusser denk ik altijd. Dus, is het doel van deze film, dat ik nu vaker naar Praxis ga? Wat overstijgt dan prijs, gemak en/of lifestyle-assortiment denk jij? Ofwel, leuke commercial, maar sorteert hij ook effect?"

Scoren op vijf P's

Bol en Krouwel bespreken de vijf P's. Prijs vinden ze grotendeels een perceptie. Plaats is voor het duo zeker een grote keuze-factor. Maar ze denken toch vooral dat de P van Product of Portfolio een grote rol speelt. De P van Personeel is voor hen allebei ook een relevante. En de P van Promotiebetrekken ze vooral op de communicatie van de prijspromoties.

'Gamma gedraagt zich niet als marktleider'

Over Gamma's positionering hebben ze trouwens ook een mening: "Waar gaat Gamma eigenlijk over op dit moment? Ik weet het niet meer. Dat merk is voor mij zoekend. Gamma was in mijn ogen altijd marktleider, maar zo gedragen zij zich de laatste tijd niet."