Hornbach sloot het boekjaar (1 maart 2022 t/m 28 februari 2023) af met een netto-omzet van € 6,3 mld; een stijging van 6,6% vergeleken met vorig jaar. In het jaarverslag is ook te lezen dat Hornbachs voor zichzelf een marktaandeel in ons land toerekent van ruim 26%.
“Het afgelopen boekjaar is het eerste volledige boekjaar sinds de Covid-pandemie voorbij is”, vertelt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland. “Vergelijken we 2022/23 met het pre-Covid jaar 2019/20, dan zien we dat ons marktaandeel in Nederland flink is gegroeid. Tijdens de uitdagende tussenliggende Covid-jaren steeg ons aandeel van 21,1% in 2019 naar 26,1% nu. Daarmee zijn we uitgegroeid tot marktleider in Nederland."
De Goede gaat verder: "Met die toename van 5% heeft Nederland het hardst groeiende marktaandeel van alle landen binnen de Hornbach Group. Een geweldige prestatie waar onze medewerkers een belangrijke rol in hebben. Zij zijn het hart van onze organisatie! We blijven dan ook in hen investeren om samen verder te groeien.” Dat is volgens hem uitdagend genoeg met de aanhoudende inflatie en stijging van bedrijfskosten die stevig drukken op de winstmarge van de bouwmarktketen.
Hoewel de robuuste klantvraag de Hornbach Group een flinke omzetgroei opleverde, daalde de operationele winst vergeleken met vorig jaar. De aangepaste EBIT-marge op groepsniveau daalde volgens verwachting met 27,2%. Bij de grootste subgroep Hornbach Baumarkt AG daalde de aangepaste EBIT met 20% tot 290 miljoen EUR en de aangepaste EBIT-marge van 6,2% tot 4,6%. Terwijl de impact van hoge kosten en onzekere economische omstandigheden het afgelopen jaar groot was, was het boekjaar 2022/23 een volledig jaar zonder Covid. Vergelijken we de resultaten van het afgelopen jaar met het pre-Covid jaar 2019/20, dan zien we een operationele groepswinst die maar liefst 28% hoger uitkomt.
Hornbach Group kijkt met voorzichtigheid vooruit naar de resultaten voor het huidige boekjaar 2023/24. De inflatie en onrustige marktsituatie houden voorlopig nog aan. Bovendien start het belangrijke voorjaarsseizoen traag op. “Het voorjaar is het belangrijkste seizoen voor de doe-het-zelf branche. Vooral de verkopen van ons tuincentrum blijven tot nu toe achter door het regenachtige koude weer in maart en april. De voorspellingen voor het Hemelvaartweekend zien er gelukkig goed uit en Pinksteren komt er ook nog aan; traditioneel momenten waarop veel mensen ons tuincentrum bezoeken”, aldus De Goede. Hornbach Group verwacht dat de netto-omzet in 2023/24 rond hetzelfde niveau uitkomt als het afgelopen jaar. Het is niet uitgesloten dat de winst komende boekjaar tussen de 5% à 15% lager uitvalt gezien de uitdagende macro-economische omstandigheden en de matige start van het jaar. De Goede: “Hornbach heeft eerder laten zien veerkrachtig te zijn en succesvol door lastige marktomstandigheden te navigeren. De 5% groei van ons marktaandeel in Nederland de afgelopen jaren is daar een prachtig bewijs van. Ik heb er alle vertrouwen in dat we met de snelheid en het aanpassingsvermogen van onze medewerkers ook dit jaar verder kunnen groeien in Nederland. Met de opening van onze 18e vestiging in Nijmegen (zie foto bij dit artikel) in de tweede helft van dit jaar, krijgen we er hoe dan ook weer marktaandeel bij. Zo groeien we gestaag door.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl