Qua exploitatie ziet KlusWijs-directeur Hans Hortensius verschillen tussen zijn ondernemers.

Dat zegt KlusWijs-directeur Hans Hortensius in een uitgebreid interview met MIX: “De één heeft meer klanten maar lagere kassa-aanslagen, terwijl de ander veel maatwerk heeft en dat in zijn hele bonbedrag ziet doorwerken.” Wel ziet Hortensius dat KlusWijs’ kleinere bouwmarkten minder last hebben van marktschommelingen doordat ze een stabiele klandizie hebben. “Grotere winkels hebben vaak in euro’s al veel last van een paar procent verschil in traffic en dan moet je er harder aan trekken. Ook zien we dat kleinere winkels vaak in een eigen pand zitten en met de huisvestingslasten kunnen spelen, terwijl grotere winkels vaak in een huurpand zitten met vaste lasten.”

Zuivere exploitatie KlusWijs

KlusWijs heeft nu twee sluitingen achter de rug en eentje op komst. “Jammer”, zegt Hortensius. “Maar logisch, het hoort er ook gewoon bij. We zien soms opdrogende verzorgingsgebieden en opvolgingsproblemen.” Dat laatste is een thema voor de hele sector, ziet hij. “Op de Nationale DHZ Sessie sprak Dik Pijl van Expert en die deed zijn best om de winkels van zijn ondernemers verkoopbaar te maken. Dat is een streven van iedere ondernemer. Maar dan is het dus wel noodzakelijk dat je je exploitatie zuiver hebt en een redelijke huur meerekent. En bij ondernemers met een eigen pand zie ik dat weleens verkeerd gaan.”

Dit is een fragment uit een uitgebreid MIX-interview met KlusWijs-directeur Hans Hortensius