Margreeth Pape en haar team werken binnen Intergamma hard aan duurzaamheid. Dat doen ze in drie 'scopes'.
Om de eigen verduurzaming te waarborgen en de activiteiten en ambities te kunnen toetsen aan de wereldwijde klimaatafspraken, volgt Intergamma sinds vorig jaar het Science Based Targets Initiative (SBTI). Binnen de afspraken en regelgeving rondom CO2-reductie wordt onderscheid gemaakt tussen drie ‘scopes’. Scope 1 en 2 vallen grotendeels onder de directe invloedsfeer van Intergamma. Pape: “Daar kunnen we zelf actief sturen op de verduurzaming en de snelheid waarin we dat doen.”
Scope 1 betreft de directe emissies. Dat zijn emissies die vrijkomen uit bronnen die eigendom zijn van de organisatie. Bijvoorbeeld de uitstoot van bedrijfsauto’s. De indirecte emissie uit energie die vrijkomt bij de productie van ingekochte elektriciteit of verwarming voor de vestigingen en het hoofdkantoor in Leusden, valt in scope 2.
Heeft Intergamma scope 1 en 2 zelf in de hand, scope 3 is volgens Pape ‘de grote uitdaging’ voor retailers. “Voor het verduurzamen van het assortiment heb je de hele keten nodig. Om te bepalen hoe duurzaam een product is, moet alle data beschikbaar zijn. Van de herkomst van de grondstoffen tot de mogelijkheden van hergebruik aan het einde van de levenscyclus ervan. Maar ook van de CO2-uitstoot van al die stappen in het proces. Transparantie over de milieu-impact van een product en het eigen handelen van een fabrikant en ketenpartners is hierbij essentieel. We zijn daarin al heel transparant, bijvoorbeeld met ons duurzaamheidsverslag.”
Volgens Pape is de invloed van retailorganisaties op scope 3 relatief beperkt. “Wij kunnen druk op de ketenpartners uitoefenen, maar de echte actie moet vanuit de samenwerking met de keten komen. De producenten zijn nu vooral aan zet. We merken in de gesprekken met leveranciers dat sommige van hen al heel ver zijn, voor anderen geldt dat ze nog moeten beginnen, maar niet weten waar en hoe. Indien mogelijk denken we graag mee. We staan immers als gehele keten voor die uitdaging.”
Dit is een fragment uit een uitgebreid interview met Margreeth Pape over Intergamma's duurzaamheids-strategie.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl