Aquaplan_Packshots

Aquaplan: “Bescherming van woning behapbaar maken voor consumenten”

Vanuit de visie ‘together we make every home last longer’ brengt Aquaplan sinds 1985 een breed assortiment producten op de markt waarmee consumenten hun woning kunnen beschermen om zo de levensduur ervan te verlengen. Van dakbedekking tot vochtbestrijding. “Voor al onze producten geldt dat consumenten ze zelf kunnen verwerken, zonder daarvoor dure machines of gereedschappen te hoeven huren. We willen het consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken om hun woning duurzaam te beschermen”, zegt Peggy Boeykens, marketing & sales manager Benelux van Aquaplan.

Aquaplan viert 40-jarig bestaan met ruim een eeuw aan expertise
Het in Antwerpen gevestigde Aquaplan viert dit jaar haar 40-jarig bestaan. “De expertise die binnen Aquaplan aanwezig is, gaat veel verder terug”, licht Boeykens toe. “Het is in 1985 opgericht als onderdeel van het Antwerpse Teer en Asfalt Bedrijf ATAB. Dat werd in 1911 opgericht en richtte zich op de productie van onder meer bitumen dakbedekking en asfalt voor infrawerken. Ondertussen is ATAB omgedoopt tot IKO en is het bedrijf uitgebouwd tot specialist in dakdichting-, waterdichting- en isolatiesystemen. Die werden via de bouwhandel in groot verpakking geleverd aan professionele klanten.”

emmer

Heldere handleidingen

Binnen ATAB bestond steeds meer de wens om ook de consumentenmarkt te betreden, waarna midden jaren80 werd besloten Aquaplan op te richten. “De verwerking van onze producten was ook door consumenten zelf goed te doen, zeker met een duidelijke gebruiksaanwijzing. Voor de introductie van Aquaplan op de consumentenmarkt zijn de verpakkingen aangepast en voorzien van heldere foto’s en een handleiding. Zo hebben we de bescherming van de woningen voor consumenten al vanaf de introductie behapbaar gemaakt.”

De duidelijke uitleg over de producten en de verwerking daarvan bleef niet beperkt tot de verpakkingen. Boeykens: “Ook aan de presentatie op de winkelvloer hebben we vanaf de start veel aandacht besteed. Daarnaast waren we in die tijd al actief met video’s over de toepassing van verschillende producten. Inmiddels zijn die op ons YouTubekanaal te zien, maar in de beginjaren stonden die beelden op videocassettes die we per post naar consumenten verstuurden.”

Met markt meegegroeid

Eind jaren80 en in de jaren90 groeide de doe-het-zelfmarkt behoorlijk. “Mede dankzij onze salesondersteuning waarmee we zorgen voor goede schapposities en continue innovaties zijn we met de markt meegegroeid. Die groei heeft geresulteerd in het marktleiderschap in de Benelux in de productcategorieën dak­­bedekking en vochtbestrijding.”

FlexPlug

Ook aan de training van het winkelpersoneel is door Aquaplan vanaf de start veel aandacht besteed. “Daarvoor hebben we de beschikking over een eigen experience center waar we de medewerkers alles kunnen laten zien. De training kan natuurlijk ook in de bouwmarkt of op een andere locatie gegeven worden. Daarnaast hebben we online mogelijkheden. Zo kunnen medewerkers in 18 verschillende lessen ons complete assortiment leren kennen via onze e-learning tool.”

“Shopmedewerkers kunnen in 18 verschillende lessen ons complete assortiment leren kennen via onze e-learning tool”

Van bestrijden naar beschermen

Die kennis is volgens Boeykens belangrijk om de consument te overtuigen. “Wij leggen sinds de rebranding in 2015 de nadruk op het beschermen tegen bijvoorbeeld vochtoverlast in plaats van het bestrijden van de overlast. Daarmee wijzen we de consument ook op het duurzame karakter van onze producten. Met de boodschap ‘Aquaplan beschermt uw woning’ maken we duidelijk dat een woning langer meegaat als je zorgt voor de juiste en voldoende bescherming. Met de informatie op verpakkingen, onze schappresentaties, de kennis van de medewerkers in de winkel en de informatie die consumenten op onze website kunnen vinden, kunnen ze een weloverwogen keuze maken en hun woning duurzaam beschermen.”

Volgens Boeykens is Flex Plug een mooi voorbeeld van zo’n duurzame vochtbescherming. “Het is een flexibele pasta die toegepast kan worden in en rond kabeldoorvoeren in de kelder. Stel er moet een extra leiding of kabel door die doorvoer, dan kan de pasta er eenvoudig uitgehaald worden en na het toevoegen van de kabel of leiding weer gebruikt worden. Het blijft ook na het toepassen flexibel en kan dus altijd opnieuw ingezet worden.”

De nieuwe Wall Protect Salt Stop is een primer voor de buitenmuur die de uitbloei van zouten voorkomt. Vervolgens kan je je muur verder beschermen tegen vocht met de Muur-Dicht of Buitenmuur-coating. “Met het huidige onstabiele klimaat een zeer relevant product”, zegt Boeykens.

Jubileumacties

De viering van het 40-jarig bestaan wordt groots aangepakt. Belangrijk doel daarbij is de brand awareness van Aquaplan verder te vergroten. “We starten de actie op 21 maart, de dag waarop de lente begint. Onderdeel van de campagne is een emmer met daarop ons logo die consumenten bij aankoop van een product ontvangen. Voor die emmers hebben we een display ontwikkeld die in de shops geplaatst worden. Daarnaast hebben we speciale wobblers die aan de schappen de aandacht op 40 jaar Aquaplan vestigen.” Met de nodige mediacampagnes gaan we dit aan de wereld kenbaar maken.

Blijven investeren

Daarnaast blijft Aquaplan in het jubileumjaar ook gewoon investeren in productontwikkeling. “Daarbij richten we ons onder meer op verdere verduurzaming van ons assortiment. Zo kijken we naar mechanische bevestiging van onze bitumen dakbedekking. Bitumen dakbedekking is opnieuw te gebruiken als grondstof voor nieuwe bitumen en dus circulair. Mechanische bevestiging daarvan zou het hergebruik nog duurzamer kunnen maken omdat we gebruikt bitumen dan niet eerst hoeven schoon te maken of te ontdoen van spijkers. Het is een voorbeeld van onze continue drang om te werken aan duurzame bescherming van woningen.”

IKO NV/ATAB BV, Aquaplan, Antwerpen (B), +32 3 248 30 00, info@aquaplan.com, www.aquaplan.com

 

 

 

 


 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee