Stelling: “De aandacht voor energiebesparing is ten opzichte van de beginperiode tijdens de Russische inval in Oekraïne weliswaar verslapt, toch blijft het thema bovenaan het prioriteitenlijstje staan van de consument. De bouwmarkt kan daar meer profijt uit halen, bijvoorbeeld door energiebesparingsproducten zoals isolatie, tochtstrips, ventilatortjes onder de radiator of radiatorfolie geclusterd als oplossing te presenteren. Misschien zelfs in hetzelfde schap. Nu liggen deze productoplossingen nog te verspreid over de winkelvloer.”
“In feite gebeurt dat ook wel. Onze organisatie maakt daar doelbewust beleid op. Het thema energie besparen en isolatie wordt bij ons onder een gezamenlijke noemer gepresenteerd. Ik weet niet of dat nu meer profijt oplevert dan wanneer je het materiaal verspreid over verschillende schappen had liggen, maar bij ons is deze categorie voor de consument als zodanig herkenbaar. En het is ook wel zo dat medewerkers de klant wat dat betreft graag ondersteunen. Het aanbrengen van een tochtstrip is geen onoverkomelijke klus, terwijl je daar veel profijt van hebt."
“Energiebesparing blijft prioriteit en de bouwmarkt kan hier slim op inspelen door oplossingen overzichtelijk te presenteren. Maar isoleren gaat verder dan alleen energiebesparing; het kan meer voordelen bieden. ROCKWOOL steenwolisolatie is een slimme keuze: het bespaart energie, verbetert de akoestiek in huis en is bovendien brandveilig. Met een levensduur van 75 jaar blijven deze prestaties behouden en omdat het volledig recyclebaar is, vormt het een écht duurzame investering.”
“Energiebesparing is een thema dat de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. Bij Hornbach spelen we daar al geruime tijd op in. De vraag naar energiebesparende en duurzame producten blijft groeien en ons assortiment groeit daarin mee. Wil je een project duurzaam aanpakken? Wij hebben alles in huis wat daarvoor nodig is.
Ons assortiment is daardoor simpelweg te groot om te clusteren. Daarnaast leert de ervaring dat klanten energiebesparende producten zoeken bij de aanverwante producten: als je een dak gaat isoleren, wil je de juiste isolatiematerialen direct bij dat schap vinden. En daar vind je het dan ook, wel zo gemakkelijk. Overzichtelijk en op de juiste plek. Daarnaast staan onze medewerkers ook altijd klaar met deskundig advies, zodat alle klussers elk project succesvol kunnen realiseren.”
“Zoveel als mogelijk helpen we onze klanten daarom juist rondom specifieke klussen. In het geval van isoleren bieden we in de GAMMA- en Karwei-bouwmarkten de producten gecombineerd aan die voor zo’n klus nodig zijn. En ook in de webshop hebben we een isolatiehub met alle relevante producten bij elkaar, plus alle ‘how-to content’ om die klus te laten slagen.
Het helpen van klanten om verspilling tegen te gaan, is een belangrijke pijler voor Intergamma. Isoleren lijkt nu tijdelijk minder urgent voor veel mensen, doordat de energieprijzen momenteel wat meer genormaliseerd zijn. Maar de overheid zal met energiebelastingen steeds meer gaan sturen op het terugdringen van het energieverbruik en de vraag is of door de huidige politieke onrust de prijs van gas weer zal stijgen.
Energiebesparing blijft dan ook een belangrijk thema voor zowel GAMMA als Karwei. Uiteindelijk wil de klant toch weten hoe hij zijn huis beter kan isoleren. Soms is dat best een technische klus, waar onze duurzaamheidsadviseurs in de winkel uiteraard graag bij helpen om het vertrouwen te vergroten. In de praktijk blijkt het dan vaak juist prima te doen en zijn klanten er juist heel blij mee. Doordat ze verduurzamen natuurlijk, maar meestal vooral omdat ze er zoveel meer wooncomfort mee hebben toegevoegd en die behoefte is natuurlijk nog steeds groot.”
“Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. De meeste bouwmarkten zijn ruim opgezet en hebben een breed assortiment. Dit resulteert erin dat het moeilijk kan zijn het juiste product te vinden. Wij ontvangen ook met regelmaat feedback van klanten dat zij SpeedComfort moeilijk kunnen vinden in de bouwmarkt, doordat wij niet op een logische plek liggen. Tevens is het interessant dat verduurzamen bij huishoudens over het algemeen geleidelijk gaat. Dit geldt niet voor de kleinere energiebesparende maatregelen. Deze worden vaker tegelijkertijd toegepast en aangekocht. Winkelbezoekers zijn steeds minder bereid om lang te zoeken naar een product. Clusteren kan hierin zeker een oplossing zijn. Bovendien heeft wetenschappelijk onderzoek in andere sectoren aangetoond dat het clusteren van producten op basis van gebruikersdoel de winkelervaring verbetert en doorverkoop stimuleert. Hier ligt dus zeker een kans voor bouwmarkten. Zij kunnen hiermee niet alleen inspelen op de behoeften van de consument, maar ook bijdragen aan een duurzamere samenleving.”
“Bij Praxis zien we inderdaad dat energiebesparing nog steeds hoog op de agenda staat bij consumenten, al is de urgentie van de energiecrisis wat afgenomen. Juist die blijvende bewustwording biedt kansen voor de bouwmarkt. Wij zien dit als een groeimarkt en dat vraagt om een doordachte assortiments- en propositiestrategie die aansluit op de klantwensen.
Een belangrijke stap hierin is het aanbieden van duurzamere alternatieven, zoals houtwol en schapenwol, naast traditionele glaswol. Daarnaast clusteren we producten in de winkel zoveel mogelijk rondom complete klussen, zodat klanten eenvoudig kunnen vinden wat ze nodig hebben. De suggestie om alle energiebesparingsproducten samen te presenteren, klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het om verschillende soorten klussen. Een muur isoleren is een complexer project, waarbij het logisch is dat isolatiemateriaal naast gipsplaten staat. Tochtstrips zijn juist een eenvoudige quick fix en horen thuis bij de deuren, waar ze worden toegepast.
Wat ook belangrijk is, is dat we klanten helpen bij het uitvoeren van deze energiebesparende klussen. Duidelijke informatie over hoe ze het moeten aanpakken en wat ze ermee kunnen besparen, draagt bij aan een succesvolle uitvoering. Dit doen we onder andere door handige online (video) stappenplannen en onze duurzaamheidsspecial. Door die ondersteuning te bieden, maken we het de klant makkelijker en versterken we onze propositie op dit gebied.”
“De focus op energiebesparing is na de piek in 2022 weliswaar afgezwakt, mede door de stabilisatie van energieprijzen, maar verduurzaming blijft een belangrijk thema. Dit komt niet alleen door financiële overwegingen, maar ook door een groeiend milieubewustzijn en de wens voor meer wooncomfort. Isolerende maatregelen, zoals tochtstrips, radiatorfolie en brievenbusafsluiters, blijven daarom relevant voor consumenten.
Bouwmarkten kunnen hier slimmer op inspelen door energiebesparende producten als één samenhangende oplossing te presenteren. Momenteel liggen deze producten vaak verspreid over de winkel, wat het overzicht voor consumenten bemoeilijkt. Door clustering ontstaat een logische, aantrekkelijke productpresentatie die het aankoopgedrag positief beïnvloedt. Consumenten krijgen zo direct inzicht in beschikbare opties en de bijbehorende voordelen, wat de kans op aanvullende aankopen vergroot.
Praktijkvoorbeelden laten zien dat een centrale productpresentatie niet alleen de klantbeleving verbetert, maar ook leidt tot hogere bestedingen aan isolatieproducten. Dit sluit aan bij de behoefte van consumenten om energiezuinige maatregelen eenvoudig te kunnen vergelijken en combineren. Door het aanbieden van kant-en-klare oplossingen kan de bouwmarkt zijn rol als adviseur versterken en tegelijkertijd de omzet stimuleren.
Kortom, de bouwmarkt kan meer profijt halen uit de blijvende interesse in verduurzaming door een overzichtelijke, thematische presentatie van energiebesparende producten. Dit maakt de keuze voor de consument eenvoudiger en stimuleert de verkoop.”
Energie
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl