Wow Frank en Mats Heus

Wow-factor “De beste dag om te beginnen, is gisteren”

Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Naar mensen of bedrijven waar DHZ-retail en -industrie iets van kunnen opsteken. Dit keer spreekt hij met zijn neef Mats Heus. Mats is een pure topsporter die tegenwoordig zijn passie voor sales benut.

Kun jij iets vertellen over jezelf, Mats?

Zeker. Ik ben Mats Heus, 21 jaar, ondernemer en vroeger een fanatiek voetballer. Ik wil graag overal de beste in zijn. Niet altijd makkelijk, maar die uitdaging geeft me enorm veel drive en energie.

Daarnaast heb ik een grote passie voor sales en dan met name het koud bellen van prospects. Veel mensen vinden dit lastig, maar ik haal daar veel energie uit.

Ik ben opgegroeid in een echt ondernemersgezin. Mijn ouders zijn beiden ondernemer en ook mijn grootouders hebben winkels, groothandel en catering gedaan. Van huis uit heb ik dingen als discipline, risico nemen en hard werken meegekregen. De keuze om ook te gaan ondernemen, lag wel in de lijn der verwachting.

Welke studie heb jij gedaan?

Ik heb Rechtsgeleerdheid gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Vroeger wilde ik altijd advocaat worden, dus vandaar dat ik destijds voor deze studie heb gekozen. Toch heeft de Universiteit me niet echt weten te inspireren. Wonder boven wonder heb ik met zeer beperkte college-uren toch alle benodigde punten behaald.

Jij kunt zeggen dat je een bekerwedstrijd van Ajax hebt gewonnen in 2023? Hoe was dat?

Dat was een bizarre ervaring, echt een droom die uitkwam. Ook gezien de enorme media-aandacht die we kregen. Ik speelde toen bij de amateurs van USV Hercules, en we wisten Ajax in de KNVB-bekerfinale te verslaan. Het was David tegen Goliath, maar met enorm veel teamgeest, inzet en lef hebben we dat toen voor elkaar gekregen.

Dan begin je voor jezelf, al tijdens je studie?

Ja klopt. Tijdens mijn studie merkte ik dat ik steeds vaker dacht: ‘Waarom zou ik wachten?’. Ik ging weinig naar de Universiteit en besloot een baantje te zoeken in de sales.

‘Als je wil ondernemen, moet je kunnen verkopen’, dacht ik. Na wat rondzoeken op internet, kwam ik terecht bij een bedrijf dat actief was in telefonische sales en leadgeneratie. Ik wilde het salesvak graag leren. Toen ik daar binnenkwam, gutste het zweet over m’n rug. Maar binnen korte tijd was ik een van de beste bellers binnen het bedrijf.

Toch had ik het idee dat het op veel vlakken anders, beter en klantvriendelijker kon, dus toen besloot ik om voor mezelf te starten. Dit ging in het begin zeker niet zonder slag of stoot, ik had me er best een beetje op verkeken. Vooral veel geleerd door te doen. Maar ik ben trots op wat we nu hebben neergezet, en tegelijkertijd voelt het alsof we nog maar net zijn begonnen.

Wat doet jouw bedrijf precies?

Met HMM Telemarketing ondersteunen we bedrijven bij hun leadgeneratie en nemen we de eerste lijn sales voor hen over, omdat ze hier zelf vaak niet aan toekomen. Onze focus ligt op de b2b-markt en ons specialisme ligt echt bij het benaderen van de grotere organisaties. Hier gaat het ook vaak om hogere orderwaardes.

In de kern helpen we onze klanten aan kwalitatieve afspraken met hun potentiële klanten. Dit doen we met name telefonisch. Maar het gaat verder dan alleen bellen: we denken strategisch mee, trainen onze mensen intensief en zorgen voor constante verbetering. Wat ons uniek maakt, is dat we echt investeren in onze mensen en in de relaties met onze klanten – we willen duurzame relaties, geen snelle successen.

Vertel eens over jullie onboarding-programma, want niet iedereen is gemaakt voor dit vak?

Klopt, dit werk is niet voor iedereen. Mijn ideale medewerker is jong (tussen de 18 en 25 jaar), communicatief sterk en moet bovenal een enorme drive/motivatie hebben om te leren. In ons vak kom je enorm veel afwijzing tegen en daar moet je wel mee kunnen dealen.

We leiden al onze mensen intern op en om hen op een goede manier klaar te stomen voor dit werk hebben we een eigen trainingsprogramma ontwikkeld. Dit is eigenlijk voortgekomen uit een onderzoek dat ik heb gelezen over Nano Learning. In tegenstelling tot de traditionele onboardingsprogramma’s en e-learnings bied je met Nano Learning de lesstof in kleine stukjes aan je medewerkers aan. We proberen hier ook spelelementen aan te koppelen om ze zo intrinsiek te motiveren. Hiermee leren ze continu en wordt de leercurve vergroot.

Wat kun jij jonge ondernemers meegeven?

Begin gewoon. De beste dag om te starten was gisteren. Je hoeft niet alles perfect uitgedacht te hebben om te starten. Ondernemerschap is een leerproces, en je komt er alleen achter wat werkt door te doen.

Maar wat ik zelf pas echt ben gaan begrijpen naarmate ik groeide, is het belang van het Who Not How-principe. Als ondernemer ben je vaak geneigd om alles zelf te willen doen of zelf uit te vogelen. Maar de echte groei begint pas wanneer je jezelf afvraagt: ‘Wie kan mij hierbij helpen?’ in plaats van ‘Hoe ga ik dit zelf oplossen’.

Kun je goed personeel vinden en krijgen?

Het blijft uitdagend, maar het lukt ons tot dusver goed. Wat helpt, is dat we een duidelijk verhaal hebben: we zijn ambitieus, investeren in onze mensen en bieden een plek waar je kunt groeien. Mensen komen bij ons werken vanwege onze visie, de persoonlijke aanpak en de opleidingskansen die we bieden – niet omdat we een gevestigde naam of grote corporate zijn. We werven veel via via, door ons netwerk en door mensen die bij ons werken. Daarnaast maken we gebruik van social media en social advertising. Als je een duidelijke visie communiceert en weet wat je te bieden hebt, trek je ook de juiste mensen aan die daarbij passen.

Hoe kijk jij naar de DIY business zoals de bouwmarkten, fabrieken en groothandels van uit jouw millennial gedachten?

Een aantal weken geleden moest ik voor een houten lat naar de bouwmarkt. Ik zal geen namen noemen, maar een gerenommeerde naam met filialen door heel het land. Deze houten lat wilde ik in de betreffende bouwmarkt laten zagen, maar volgens de medewerker van dat filiaal was dit niet mogelijk omdat het ‘beleid is om geen latten meer te zagen’. Nu zullen ze daar ongetwijfeld een goede reden voor hebben gehad, maar toch vond ik dat niet echt servicegericht. Terwijl je hier juist het verschil kan maken om klanten tevreden te maken. En tevreden klanten zijn terugkerende klanten. Dat is uiteindelijk goed voor de omzet.

Als jij morgen een commercieel bedrijf in de DIY business mag overnemen op commercieel vlak, wat zou jij dan anders doen vanuit jouw gedachten en werkwijze?

Ik zou veel meer inzetten op (outbound) leadgeneratie en een gestructureerde funnel opzetten met aandacht voor de diverse marketingkanalen. Telemarketing is vaak een onderdeel van deze funnel, maar ook kanalen als onlinemarketing en organische content zijn van belang. Ook zit er vaak goud in bestaande klantenbestanden of in oude leads, maar wordt daar niets mee gedaan. Daarnaast zou ik het team continu trainen op salesvaardigheden, onder andere via nanolearning – korte, gerichte leermomenten die je makkelijk kunt integreren in de werkdag. Zo blijft kennis beter hangen en ontwikkelen mensen zich continu.

Wat wil jij de MIX-lezers als laatste tip meegeven?

Durf te vernieuwen. Of je nu ondernemer bent of commercieel verantwoordelijk: blijf kritisch op wat je doet en waarom je het zo doet. Kleine optimalisaties kunnen grote impact hebben. Sta open voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties – er gebeurt tegenwoordig zoveel en juist die nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je blijft groeien, als professional én als organisatie. En vergeet niet: mensen maken het verschil. Dus investeer in je team en in jezelf.  

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol trackrecord in de dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Dit keer spreekt hij met Mats Heus, een topsporter pur sang en afgestudeerd jurist, die op jonge leeftijd de stap naar het ondernemerschap zette. In korte tijd bouwde hij zijn bedrijf succesvol uit en ontwikkelde hij een effectieve werkwijze om commerciële activiteiten te vertalen naar maximale slagkracht voor zijn partners.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee