Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kunnen opsteken. Dit keer spreekt hij met Wilco Mazier, die we kennen uit zijn tijd bij THR. Tegenwoordig zet hij zijn WOW-factor in voor de gemeente Harderwijk.
Kun jij vertellen wie Wilco Mazier is?
Ik ben Wilco Mazier, 45 jaar, getrouwd met Sanny, twee kinderen en woon in Harderwijk. Na mijn opleiding hbo commerciële economie heb ik veelal inkoopfuncties gehad, eerst binnen de consumentenelektronica bij Scheer & Foppen, daarna in DIY bij THR en als laatste in de professionele bouwgroothandel bij AIC in Harderwijk. Sinds 2022 ben ik wethouder in de gemeente Harderwijk met de portefeuilles Financiën, Mobiliteit, Binnenstad & Detailhandel, Toerisme & Recreatie, Bedrijfsvoering en Dienstverlening.
Hoe ben je in de politiek gerold?
Begin deze eeuw ben ik gevraagd om lid te worden van het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA. Je wordt dan automatisch ook lid van het CDA. Van jongs af aan was ik al geïnteresseerd in politiek.
Waarom deze partij?
Ik vind dat altijd moeilijk uit te leggen. Net als waarom ik voor Ajax ben. Het CDA en Ajax, dat zijn clubs waar ik me thuis bij voel. Ik ben daar trots op en sta ervoor, ook in moeilijke tijden. Maar om toch een poging te wagen. In deze tijd van polarisatie en snel oordelen wil ik juist bijdragen aan nuance en verbinding. Het CDA is een partij die verantwoordelijkheid durft te nemen, ook als dat niet populair is.
Waar staat jouw partij voor in de lokale politiek? En hoe gaat het ermee?
Het CDA is een stabiele partij die met lef en pragmatisme Harderwijk verder heeft gebracht op het gebied van woningbouw, economische ontwikkeling, bereikbaarheid, zorg en duurzaamheid. We hebben nu drie zetels en we verwachten bij de komende verkiezingen weer te kunnen gaan stijgen, misschien zelfs wel te verdubbelen.
Welke veranderingen hebben jij of jullie in de afgelopen periode doorgevoerd qua politiek?
We bouwen komende jaren nog 5.500 woningen in Harderwijk en groeien daarmee door van 50.000 naar 60.000 inwoners. Interessant voor de DIY-retailers rondom Harderwijk. Om dat te kunnen realiseren, is bereikbaarheid een belangrijke voorwaarde. Hiervoor wil ik een Intercity-stop in Harderwijk realiseren. Verder ben ik druk bezig met een upgrade van onze binnenstad, niet alleen als het gaat om fysieke zaken, zoals bereikbaarheid, historisch erfgoed en groen. Ik ben ook aan het werken aan de versterking van onze citymarketing en het opzetten van een bedrijveninvesteringszone (BIZ).
Door een terugloop van de bijdrage vanuit het Rijk moesten we afgelopen jaar € 13 mln bezuinigen. Als verantwoordelijk wethouder heb ik mij ingezet om de financiële pijn te verdelen over alle beleidsterreinen en doelgroepen, zonder dat dit onze investeringen in de weg zit.
Ik ben erg onder de indruk van jouw energie en progressie die je hebt geboekt in de gemeente en de manier waarop je sociale media inzet. Hoe heb je dit gedaan? En hoe reageren ze hierop?
Passie, passie, passie. Harderwijk is echt mijn stad. Ik vind het supergaaf om daar elke dag mee bezig te zijn. Daarnaast mag ik mij bezighouden met beleidsterreinen die ik interessant vind. Dat geeft energie. En als je ergens gepassioneerd over bent, wil je dat delen met anderen. Ik in ieder geval wel. Daar zijn sociale media natuurlijk een mooi medium voor. Verder word ik ook goed ondersteund door onze communicatieafdeling. Belangrijk is wel dat je authentiek bent en blijft, met beide voeten op de grond.
Kun jij iets vertellen over jouw ervaring in DIY?
DIY is vergelijkbaar met foodretail, alleen met een lagere omloopsnelheid. Dat is wat mij betreft het uitdagende en het leuke aan deze branche. Het leuke van de DIY-klant is dat die elke keer weer voor iets anders in je winkel komt. Dit in tegenstelling tot food, waar mensen toch hun vaste boodschappen hebben. Het assortiment in DIY is zo breed dat er met regelmaat weer mooie merken en producten voorbijkomen. Dat vind ik, met mijn inkoopachtergrond, het leukst. Daar de pareltjes tussenuit halen en je klant weer ermee verrassen en bijdragen aan de verbetering van het resultaat.
Verder zie je dat veel fabrikanten en retailers op zoek zijn naar het ideale distributiemodel. De fabrikant wil het liefst in grote aantallen leveren naar één centraal magazijn. De retailer wil het liefst zo min mogelijk leveringen, direct geleverd hebben bij zijn vestiging of zelfs bij de klant, lees: online. Dat staat op gespannen voet met elkaar. Daartussenin zoek je een speler die dat kan invullen. Het ontzorgen van beide uiteinden van het distributiekanaal en dat ook nog een keer kostenefficiënt. Ik denk dat we daar met THR een mooie rol in hadden kunnen spelen als we iets meer tijd en een stevigere financiële positie hadden gehad.
Als THR niet failliet was gegaan, zou je dan nog steeds in de DIY-branche actief zijn geweest? Of was de drang naar de politiek op termijn toch groter geweest?
Dat laatste denk ik. Als je de mogelijkheid krijgt om in de gemeente waar je bent geboren en getogen wethouder te worden en daarmee mee te mogen bouwen aan het prachtige Harderwijk. Dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt.
Hoe kijk je terug op de DIY-markt?
Als een hele bijzondere en roerige tijd waarin ik met hele leuke en getalenteerde mensen heb mogen samenwerken. Jammer dat THR het niet heeft gered, want zo’n bedrijf kan DIY nog steeds gebruiken. Als we nog wat langer de tijd hadden gehad, dan had er iets moois neergezet kunnen worden. Dat vind ik nog steeds zuur. Verder heb ik leuke contacten gemaakt die ik later weer heb kunnen inzetten bij AIC in de professionele bouw.
Welke bedrijven en/of organisaties zou je nog graag naar Harderwijk willen halen?
Op ons bedrijventerrein, het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Gelderland, zijn al een aantal zeer gerenommeerde internationaal opererende bedrijven aanwezig. We hebben daar ook een paar succesvolle circulaire bedrijven actief, zoals Myne Circular Metals. De circulaire economie is de toekomst. Dat zou ik nog wel verder versterkt willen zien. Datzelfde geldt ook voor bedrijven die leveren aan defensie.
In de binnenstad hebben we ons ten doel gesteld dat we het gemiddelde besteedbare bedrag per bezoeker met minimaal € 10 willen verhogen. Ik zie onze binnenstad daarom graag aangevuld worden met mooie, kwalitatief hoogwaardige winkels, passend bij de hoogwaardige horeca die we al hebben. Wie of wat maakt me niet uit. Als het maar aanvullend is.
Wat wil jij de MIX DIY-lezers als laatste tip meegeven als wethouder van de gemeente Harderwijk?
Weet wat er speelt in de gemeente waarin je actief bent. Er zijn op dit moment zoveel ontwikkelingen in gemeenteland die ook jou als ondernemer kunnen raken of die kansen bieden. Het is belangrijk dat je daarvan op de hoogte bent. Denk hierbij aan woningbouw, defensie, regelgeving, duurzaamheidsmaatregelen, lees subsidies. Zie lokale politiek of bestuur niet als een ver-van-je-bedshow.
WOW-factor
Frank Heus heeft een succesvol trackrecord in de dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Dit keer spreekt hij met Wilco Mazier over zijn overstap vanuit DHZ-retail naar de lokale politiek. Zoals hij in DHZ verschillende markten bij elkaar bracht, weet hij nu als wethouder van Harderwijk als geen ander mensen te verbinden en te bouwen aan een geweldige gemeente.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl