WOW Heus en De Vries

Wow-factor: “Ik was altijd een ondeugende ondernemer”

Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kunnen opsteken. Dit keer spreekt hij met Peter K.D de Vries, de logistiek expert die fijnmazige distributie op de kaart zette en weet dat de beste oplossing meer waard is dan de laagste prijs.

Peter, kun je jezelf voorstellen en iets vertellen over je carrière?

“Frank, heb je even? Peter Koele Dirk de Vries, 71 jaar en woonachtig in Harderwijk. Ik ben een stadsmens in hart en nieren, geboren in Amsterdam. Na mijn HTS in Hilversum startte ik mijn carrière bij Zonnatura in productie en logistiek in reformproducten. Daar realiseerden we jaar-op-jaar dubbele groeicijfers in de supermarktsector na de overstap vanuit de reformwinkel.

Vervolgens ben ik voor een Zwitsers familiebedrijf DKSH (Siber Hegner) gaan werken en kreeg ik steeds meer ervaring in de retail door levensmiddelen producten en diervoeding aan te leveren aan grote ketens. Daarna werd ik algemeen directeur en mede-eigenaar bij een familiebedrijf in Zeewolde: Kees Becker Logistiek. Het bedrijf stond er destijds niet goed voor, maar in vijf jaar groeiden we extreem, erna het werd overgenomen door Bakker Logistiek, nu Stef Logistiek.

Rond mijn 50e besloot ik echt te gaan ondernemen: in plaats van ‘op de tent passen’ wilde ik bedrijven laten groeien. ING vroeg mij toen bedrijven te begeleiden die onder bijzonder beheer stonden. Inmiddels heb ik meer dan 40 transportbedrijven geholpen te reorganiseren, zwarte cijfers te schrijven en weer groei te realiseren.

Zo kwam ik ook terecht bij Transportbedrijf G.SNEL in Woerden. Via via kwam ik in contact met de eigenaren uit Engeland. Je moet soms doorzetten: na talloze telefoontjes had ik ineens de voorzitter van de raad van bestuur aan de lijn. Hij bevestigde mijn vermoedens: het bedrijf ging niet de goede kant op. Ik bood aan G.SNEL weer gezond te maken, met succes. We haalden grote klanten binnen uit de supermarkt-, DHZ- en tuinbranche en wonnen vele voormalige klanten terug.”

Heel eventjes: van Amsterdam naar Harderwijk? Hoezo?

“Ik hou van water, boten en gezelligheid. Harderwijk heeft het allemaal. Elke dag voelt als vakantie. En krijg hier het Wow gevoel en dat samen met mijn vrouw wat wil je nog meer.”

Hoe wist je de groei van G. SNEL nieuw leven in te blazen?

“We zagen stagnatie in de internationale leveringen en dus in de omzet. Daarom zijn we een fijnmazig Benelux stadsdistributienetwerk gestart met bakwagens in winkelstraten van diverse steden. De omzet en vierkante meters schoten omhoog bij SNEL. Vervolgens heb ik SNEL, met steun van ING overgenomen van de Engelse eigenaren en na enige tijd het bedrijf flink heb laten groeien in omzet en in klanten en relaties die we hadden binnengehaald als SNEL.

De tender van V&D was een perfect voorbeeld van onze nieuwe strategie. In een half jaar tijd haakten 70 leveranciers aan bij ons bedrijf met backhauling waardoor we lege retourkilometers konden vullen. Helaas ging V&D failliet maar de basis die we bouwden was ijzersterk voor nieuwe business en qua IT hadden we alles al ingeregeld bij deze leveranciers en in onze systemen om verder te bouwen.”

Het Bijenkorf warehouse zat om de hoek. Kon je uitbreiden?

“Klopt. We waren in gesprek over hun pand omdat wij uit ons jasje groeiden. Tegelijk kwam een tender van Bolsius vrij richting ons waarbij de voorraad van Bolsius lag bij Vos Logistics. Ik kende Vos Logistics zeer goed en we stelde een samenwerking voor. Ik zat er echt niet op te wachten om de voorraad in ons magazijn over te nemen. Ik was alleen geïnteresseerd in het fijnmazige zendingen om die te combineren met andere zendingen naar de tuincentra en DHZ. We wonnen gezamenlijk met Vos Logistics de tender en dat werd het begin van een succesvolle samenwerking tussen Vos Logistics en SNEL Shared Logistics. Waarbij we verder gingen praten over de toekomst.”

Hoe ging het uiteindelijk met SNEL en Vos Logistics?

“Ik startte bij SNEL met 70 trucks en 150 medewerkers in Woerden. We bouwden dit uit naar 350 trucks en zo’n 450 medewerkers. Na de tender van Bolsius was de basis gelegd om verder te kijken gezamenlijk. Ik heb toen SNEL verkocht aan Vos Logistics om verder door te kunnen groeien waarbij ik een functie in de board en het MT kreeg. Op dit moment telt Vos Logistics ruim 1.500 trucks en 2.500 medewerkers en is daarmee een topspeler geworden in de logistieke dienstverlening.”

Wat doe je tegenwoordig?

“Ik ben nog steeds actief binnen Vos Logistics samen met de directie en alle geweldige medewerkers. Daarnaast ben ik actief in verschillende RvA’s bij uiteenlopende bedrijven en ik ben clustervoorzitter Distributie van TLN (Transport & Logistiek Nederland), de brancheorganisatie van alle logistieke bedrijven en pakketdiensten. Dat doe ik inmiddels 1,5 jaar met enorm veel plezier om de branche verder te helpen met name door alle uitdagingen die wij tegenkomen o.a. in de stedelijke logistiek en de hele transitie naar elektrificatie. Ook doe ik veel liefdadigheid voor onze maatschappij die mij heel veel energie geeft. Maar blijf met mijn vrouw optimaal genieten van alle mooie dingen die op ons pad komen en het leven.”

Hoe kijk je naar binnensteden en wetgeving voor logistiek?

“Bij Vos Logistics consolideren wij leveringen en rijden met volle, innovatieve voertuigen zoals dubbel-deks trucks. Wat 2 lagen zijn en we seizoensproducten en hoge en lage pallets optimaal kunnen vervoeren en hierdoor altijd met volle vrachtwagens wegrijden. Daarnaast investeren we fors in elektrisch vervoer waar wij inmiddels meer dan 14 elektrische vrachtwagens dagelijks hebben rijden de steden in. Slimme logistieke oplossingen maken winkelstraten en steden leefbaar.

Wat drijft jou om dit nog altijd met zoveel energie te doen?

“Ik ben iedere dag vroeg op pad. Ik start altijd rond 7 uur hier. De logistiek branche staat aan de vooravond van enorme veranderingen: elektrificatie, chauffeurstekorten, beperkingen in binnensteden en sterk stijgende kosten. Juist dat houdt mij scherp om oplossingen te bedenken, mensen te verbinden en vooruitgang te realiseren. Heerlijk als ik hierover mag nadenken en met oplossingen mag komen of met mijn collega’s of gemeentes hierover mag sparren.”

Welke lessen neem je mee uit je carrière?

“Ik was altijd ondeugend ondernemer en nam soms risico’s om kansen te creëren en business modellen daardoor liet groeien. Van grote cases zoals V&D en Blokker leer je wat ondernemerschap betekent. Het gaat om snelheid, durven en doen, maar ook accepteren dat niet alles iets oplevert. De overgang van de naam G.SNEL naar SNEL Shared Logistics is tekenend. We delen onze warehouses, ons distributienetwerk en we delen onze kennis. Dat doen we nu samen en onder de naam van Vos Logistics.”

Waar zie jij de grootste groeimogelijkheden?

“Zodra de woningmarkt in beweging komt en de overheid samen met bouwbedrijven zal gaan investeren, explodeert de DHZ markt en de bouwsector weer in zowel consumenten als de professionele markt in de breedste zin van het woord. Daarnaast wordt automatisering steeds belangrijker. E-commerce heeft een groei gehad en de fysieke winkels zullen altijd blijven bestaan.”

Welke wow-boodschap wil je meegeven aan de DHZ-branche?

“Ja, afgaande op de markt die in mijn carrière heel veel mooie momenten heeft gekend en nog steeds mooie dingen laat zien kan ik alleen zeggen: werk samen met logistiek. Niet onderhandelen op de laagste prijs, maar op de slimste oplossing. Consolideer, bundel krachten en bouw duurzame ketensamenwerking die op langere termijn stabiel is om verder door te groeien naar andere businessmodellen.”

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol trackrecord in de dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Dit keer spreekt hij met logistiek-man Peter K.D. de Vries. “Een superinspirerende eigenaar -ondernemer, maar vooral een fijn mens die warmte uitstraalt met een heldere blik naar de toekomst.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee