Outside Living Industries is bij veel mensen nog bekend als Ubbink Garden. “De laatste jaren hebben we misschien wat weinig van ons laten horen”, zegt commercieel directeur Michaël Bol. “Maar we hebben ons goed ontwikkeld.” Met een uitgebreid assortiment bedient de fabrikant de winkels, maar ook de webshops van klanten. “In combinatie met dropshipment groeit dat heel hard.”

Het bedrijf stond al bekend als totaalleverancier op het gebied van tuinartikelen. De producten waren ‘an sich’ allemaal goed van kwaliteit en het pakket compleet. Maar de range onder de merknaam Nortène was wel voor verbetering vatbaar. Bol: “Sinds we over zijn op de merknaam Nature klopt alles perfect. Naamgevingen zijn eenduidig, verpakkingen uniform en alles is in precies dezelfde kleur groen. Daar kun je als retailer een compleet schap mee inrichten dat smoelt en waar de consument gemakkelijk ieder product in vindt dat hij nodig heeft voor het onderhoud en de aanleg van zijn tuin. Niet alleen voor de particulier, ook voor professionele en semiprofessionele klanten.”

“Niemand zo compleet als wij”

Outside Living Industries gaat echter veel verder dan de grondfolies en gronddoeken, de plantstokken, regenmeters, thermometers en plantbindmiddelen. Het bedrijf is de enige totaalleverancier op het gebied van vijvers. Of je een voorgevormde vijver zoekt, of vijverfolie, van de rol of voorverpakt, in Alkmaar ligt het op voorraad. Net als de vijverpompen, -filters, -verlichting, decoratie ornamenten, rvs watervallen en de beeklopen. Bol: “Ik durf gerust te zeggen dat niemand zo compleet is als wij. Van de vijver zelf tot aan de techniek en decoratie.”

Gemakkelijk verkopen

Ook opvallend is het assortiment regentonnen. Van 50 tot 320 liter in verschillende designs, Outside Living heeft ze en kan ze uit voorraad leveren.

Net als de opbouw zwembaden. Daarvan leveren ze de meeste in Frankrijk, maar ook in Nederland doen ze er al goede zaken mee. Bol: “Vooral online in combinatie met onze drop-shipment logistiek bij de consument thuis. Dankzij een eigen studio en eigen artikelbeheer hebben wij uitgebreide artikeldata volgens GS1 DAS, waardoor de producten zich vanaf de webshops van onze klanten heel gemakkelijk verkopen. Zeker als de consument er niet zelf mee hoeft te slepen.”

Dropshipment als troef

Dropshipment is een sterke troef, merkt Bol. “Ook zware ornamenten of voor­gevormde vijvers zijn voor de consument lastig om thuis te krijgen. Vroeger zei de winkelier nog wel: ‘die gooi ik vanmiddag even in de bus en breng ik bij je thuis’. Maar daar is tegenwoordig bijna geen capaciteit meer voor. En vergeet de voorraad of de investering in showmodellen niet. Welke van de vele modellen neem je op voorraad? Is dat wel degene die de klant wil? Dan werkt het toch veel beter als je je beperkt tot twee of drie modellen en de rest van de range op je website zet en wij ze bij aankoop direct bij de consument aan huis kunnen bezorgen?” Bol ziet daarnaast ook dat de hovenier gebruik maakt van deze mogelijkheid, door de gewenste producten op de klus te laten afleveren.

Perfecte combi off- en online

Op die manier heeft Outside Living Industries succes bij vele klanten. “Als ze eenmaal zien hoe goed dat werkt zeggen ze: ‘zet alles maar op onze webshop’.” Zelf heeft Outside Living geen plannen voor directe verkoop via het internet. Maar haar klanten in tuincentra, bouwmarkten en DHZ raadt zij het allemaal aan. “Echt de perfecte combi van een winkel met een mooi assortiment en de longtail in de webshop in combinatie met ons drop­shipment.”