wow_factor_myrthe_-frank_3-3-2025_(1)

Wow-factor: “Millennials kopen bij bedrijven met een zichtbare CEO”

Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kunnen opsteken. Dit keer spreekt hij met Myrthe Wortman die samen met Sabine Oerlemans in hun bedrijf dipiti, werkt aan Personal Branding.

Kun je iets vertellen over jezelf en over hoe jullie zijn begonnen?

Myrthe: “Ik ben op jonge leeftijd begonnen met ondernemen door ondernemers te helpen op social media. Door een combinatie van factoren stopte na drie jaar mijn eerste ondernemersavontuur en besloot ik de deeltijdstudie communicatiemanagement in Utrecht te volgen. De dag voor de eerste coronalockdown schreef ik mij opnieuw in bij de KvK met het idee om kleine ondernemers te helpen met ‘authentiek opvallen’. Op dat moment deed ik dat vooral voor businesscoaches en therapeuten. In diezelfde periode begon ik met BLOOT. de podcast waarin ik onderzocht hoe open en kwetsbaar we kunnen zijn in zowel dagelijkse als niet-dagelijkse zaken van het leven. Sabine Oerlemans (beeldmaker en nu mijn compagnon) stuurde mij naar aanleiding van deze podcast een bericht dat ze zich volledig kon vinden in mijn verhaal. Dit leidde ertoe dat Sabine de podcast kwam filmen en zo ontstond onze eerste samenwerking, waarbij we 2.000 tot 3.000 luisteraars per week hadden.

Het ondernemen in de, hoe ik dat nu noem ‘Instagrambubbel’, leek voor mij onmogelijk en ik besloot te gaan freelancen. Echter kreeg ik op mijn oproep voor een mooie klus op LinkedIn zoveel reacties dat Sabine en ik onze krachten besloten te bundelen.

In het begin maakten we bijzondere merken menselijk om er gaandeweg achter te komen dat elke ondernemer een bijzonder verhaal heeft. Zo kwamen we in aanraking met personal branding en, omdat er in Nederland nog geen bureau mee bezig was, ontstond dipiti, house of personal brands. Het moment waarop alles op zijn plek viel.

Waar komt jullie bedrijfsnaam vandaan?

Waar de naam dipiti vandaan komt, is een bijzonder verhaal. We hebben de eerste jaren zonder naam gewerkt en factureerden naar elkaar. Op een avond keek ik een serie waarin het woord ‘serendipity’ een grote rol speelde. De volgende ochtend belde ik Sabine met het idee om het bedrijf ‘dipiti’ te noemen. Sabine en ik wisten niet zeker of dit de juiste naam was, dus we daagden elkaar uit om binnen 24 uur een zebra te zien als teken dat dit de juiste keuze was. Binnen drie uur kreeg ik een mailtje dat er in Burgers’ Zoo een zebra was geboren. Dat was de laatste bevestiging die wij nodig hadden om vol voor dipiti te gaan. Serendipity staat voor dat alles wat te mooi is om toeval te zijn. Wij geloven daarentegen dat impact maken geen toeval is als je weet wat je doet.

Voor wie en met wie werkt Dipiti? En hoe kijken jullie tegen een logo aan?

Dipiti werkt vooral voor leiders van organisaties, zoals CEO’s, ondernemers, schrijvers, sprekers en sporters. Ik geloof dat wanneer je je eigen verhaal kent, weet wat en waarom je dat doet, en je dit naar buiten kunt brengen, je impact vergroot voor zowel jezelf als je organisatie. De huidige generatie heeft niet zomaar vertrouwen in een logo. Uit onderzoek in 2017 bleek dat 81% van de millennials eerder geneigd is iets te kopen bij een bedrijf waar de CEO zichtbaar en betrokken is op social media. Dit percentage zou anno 2025 waarschijnlijk nog hoger liggen. Kijk bijvoorbeeld naar Coolblue en hoe Pieter Zwart dit aanpakt, of naar Upfront en AFAS. Als hun naam groeit, groeit hun bedrijf mee. Dit is voor ons de nieuwe manier van authentieke marketing.

Jullie hebben een ‘framework’ ontwikkeld. Vertel eens hoe dit werkt?

In de afgelopen jaren hebben wij een eigen framework ontwikkeld waarin personal branding verdergaat dan alleen marketing. Het gaat over persoonlijke ontwikkeling: wie ben je echt en waar staat je organisatie voor? Hoe vertaal je dit naar de buitenwereld? Alles start bij jezelf en de waarden die je anderen meegeeft. Veel mensen plaatsen nu zomaar iets op social media omdat ze denken dat ze zichtbaar moeten zijn, maar dat is niet de juiste aanpak. Mensen leren en groeien niet van leiders en bedrijven die alleen oppervlakkige content delen. Wij helpen leiders en organisaties om hun echte verhaal boven tafel te krijgen en dit op een waardevolle manier naar buiten te brengen. Het gaat erom dat leiders in de spiegel durven te kijken en hun ware verhaal ontdekken.

Hoe kijk jij naar de huidige marketingafdelingen binnen bedrijven?

Marketingafdelingen richten zich vaak op het logo en het merk, minder op de ondernemer of leider van het bedrijf. Wij geloven dat je deze twee dingen ook het beste gescheiden kunt houden. Wanneer marketingafdelingen leiders vertellen wat ze moeten posten, verliezen ze hun authenticiteit en visie. Omdat wij buiten de organisatie staan, kunnen we leiders helpen om hun eigen verhaal te vinden en dit dienend te maken richting de buitenwereld, met inspiratie en toevoegde waarde. Wij zeggen bewust nee tegen bedrijven en mensen die niet bij onze visie passen. We werken alleen met organisaties en leiders die bouwen aan een mooiere wereld, die risico’s durven te nemen en zich kwetsbaar durven op te stellen.

Hoe zie jij bedrijven in medewerkers investeren als het om personal branding gaat?

Als een organisatie goed voor medewerkers zorgt, blijven zij altijd ambassadeurs van het merk. Ook als ze voor een ander bedrijf werken. Personal branding heeft wat mij betreft dus een langdurig positief effect. Bedrijven moeten blijven investeren in hun mensen, zodat personal branding een integraal onderdeel wordt van de organisatie, zelfs als medewerkers vertrekken.

Kun jij iets zeggen over foto’s en beeldmateriaal die mensen gebruiken op social media?

Beeldmateriaal, zoals foto’s en video’s, is essentieel in deze tijd. Dit zijn de middelen die een gevoel kunnen overbrengen dat met woorden alleen niet te beschrijven is. Ze maken alles menselijk en zorgen voor verbinding tussen doelgroep, organisatie en merk. Organisaties die hier geen aandacht aan besteden, lopen kansen mis, zowel in marketing als in het aantrekken van de juiste medewerkers. Wat mij betreft is het heel slim en vooruitstrevend om duidelijke richtlijnen te ontwikkelen voor de implementatie van personal branding binnen de organisatie.

Wie zou jij willen binnenhalen als CEO?

Ik zou het geweldig vinden om grote CEO’s, zoals die van Ahold/Albert Heijn, mee te nemen in ons proces. Ook Pieter Zwart van Coolblue zou ik op die manier graag beter leren kennen, omdat hij personal branding op dit moment ‘marketing wise’ heel slim toepast, maar ik daar ook nog zeker ‘gaten’ in zie. Ons plan voor 2030 is om een leermodule voor internationale Business studies te ontwikkelen waarmee we de nieuwe generatie leiders kunnen helpen hun verhaal te gebruiken om impact te maken. We willen ook meer jonge ondernemers en oprichters van bijzondere stichtingen vrijwillig ondersteunen met personal branding, zodat zij hun boodschap sneller en effectiever kunnen verspreiden.

Hoe kijk jij aan tegen de DHZ-retail en de sector?

Frank, ik geloof dat in elke branche gebouwd moet worden aan het verhaal van de leiders, ook in de DIY-sector. Het zou fantastisch zijn als meer CEO’s en/of leiders in deze sector aan personal branding gaan werken. Mensen willen de passie voelen van de leider achter een organisatie. Wanneer een CEO openlijk vertelt over successen én fouten, ontstaat er een vertrouwensband met hun doelgroep. Personal branding is de toekomst, in elke sector.”  

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol trackrecord in de dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de wowfactor. Dit keer spreekt hij met Myrthe Wortman over Personal Branding.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee